BonAir
بن ایر

یادداشت،

چند پیشنهاد درآمدساز برای دفاتر خدمات مسافرتی در نوروز ۱۴۰۲

چند پیشنهاد درآمدساز برای دفاتر خدمات مسافرتی در نوروز ۱۴۰۲

به گزارش بن ایر، خراسان رضوی مدیران بخش تور دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بسته های سفر مختلف داخلی و خروجی را تعریف و برنامه ریزی می کنند تا بتوانند از فصل یا ایام شلوغی سفر نهایت بهره اقتصادی را ببرند.



احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی طی یادداشتی آورده است: «آنچه که در این خصوص کاملا مشهود و قابل درک است اینست که متاسفانه قریب به اتفاق بسته های سفر آماده شده برای عرضه به متقاضیان سفر، روتین، تکراری و عاری از هرگونه خلاقیت و نوآوری بوده و به صورت انفرادی یا مستقل به فروش می رسند و در این بازار بشدت رقابتی، کمتر شاهد عرضه بسته های سفر گروهی خاص و برنامه ریزی شده هستیم و «شناورفروشی» همچنان در اولویت برنامه های فروش دفاتر خدمات مسافرتی قرار دارد.

بارها در مشاوره ها، سخنرانی ها و یادداشت ها تاکید کرده ام دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی بدون اتاق فکر و تیم هماهنگ، متخصص و کاربلد که مبنای کارشان برنامه ریزی و اجرای بسته های سفر مبتنی بر اهداف مشخص نباشد، تفاوت آنچنانی با یک خیاطی یا آرایشگاه ندارند و سطح فعالیت و مأموریت های آنها به غایت افول می کند.

در این کسب و کار، هنر اینست زمانی که دیگران مشغول کارهای تکراری و روتین هستند شما خلاقیت به خرج دهید و به سراغ فعالیت ها و فرصت هایی در بازار بروید که توسط رقبا مورد بی توجهی قرار گرفته اند و یا روی زمین مانده و کمتر روی آنها تمرکز شده است. شاید ۳ پیشنهادی که در ادامه آمده است به نظر آشنا باشند، اما مأموریت و هنر دفاتر خدمات مسافرتی اینست که روی آنها تمرکز کرده و کاری عمیق در آن بخش انجام دهند تا درآمدهای قابل توجهی نصیبشان شود.

پیشنهاد اول، طراحی و برگزاری بسته های سفر شهرگردی است. تهرانگردی، مشهدگردی، شیرازگردی، اصفهان گردی، یزدگردی و گردشگری در سایر شهرها در روزهای تعطیلات نوروز بخصوص برای شهروندانی که به هر علتی موفق به انجام سفرهای برون شهری، برون استانی و خارجی نشده اند می تواند بسیار جذاب باشد و ضمن شناخت بیشتر شهروندان از ظرفیت های شهر محل سکونت شان، تقویت نشاط اجتماعی و ترویج سفرهای داخلی و ایجاد درآمدهای پایدار برای دفاتر کند. هدف قرار دادن عموم شهروندان، خانواده ها و... و استمرار این حرکت ویژه در طول سال بطور قطع موفقیت شما را رقم خواهد زد و رضایت تان از کسب و کار هم افزون می شود. تعامل با مدیران شهری و ارکان مدیریت شهری در این خصوص خیلی مهم است.

در شهرهایی همچون مشهد مسیرهای جدید و مغفول مانده همچون مسیر میدان شهدا، میدان ده دی و میدان امام رضا(ع)، مسیری تاریخی، فرهنگی، تجاری و بخصوص نوستالژیک هستند که می توانند به صورت عملی مورد مطالعه و بررسی مدیران دفاتر قرار گرفته و بعنوان یک مسیر گردشگری شهری یک روزه مورد بهره برداری قرار گیرند و قطعا از این دست مسیرهای پرارزش و غنی در شهرهای ایران بسیار داریم.

پیشنهاد دوم طراحی و برگزاری بسته های سفر استان گردی را شامل می شود. خیلی از ساکنان مراکز استان ها و سایر شهرها و روستاهای واقع در استان ها با ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خود آشنا نیستند و متاسفانه این ظرفیت ها در چارچوب مسیرها و محورهای گردشگری کمتر توسط دفاتر خدمات مسافرتی مورد بررسی، تحقیق میدانی و کاوش قرار گرفته و با وجود برخورداری خیلی از استان ها از ظرفیت های مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی و... از آنجاییکه محور و تمرکز عمده دفاتر روی شناورفروشی بوده و در زمینه برنامه ریزی کمتر سعی شده است، بنابراین به قدر کافی معرفی و بازاریابی نشده اند.

مدیران تور هوشمند از ماه ها پیش از تعطیلات این مسیرها را به دقت بررسی نموده و در روزهای تعطیلات بسته های سفر متفاوتی را در این محورهای های جدید اجرا می کنند که هم سبب جلب رضایت مشتریان و هم درآمدسازی پایدار برای آنها می شود. برای مثال در استانی همچون خراسان رضوی امکان طراحی بیشتر از ۲۰ مسیر گردشگری برای گروههای مختلف وحود دارد و یکی از این مسیرها مشهد- فریمان- تربت جام - تایباد- خواف و نشتیفان- رشتخوار- تربت حیدریه - مشهد است که می تواند برای ۲ یا ۳ روز طراحی و اجرا شود و شرکت کنندگان در این تورها ترکیبی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و... را مشاهده و تجربه خواهند کرد.

پیشنهاد سوم، طراحی و اجرای بسته های سفر خاص برای مخاطبان خاص است. طراحی بسته های سفر تخصصی یا خاص برای مخاطبان با اهداف خاص هم یکی دیگر از خطوط محصول سودآور برای دفاتر خدمات مسافرتی در روزهای تعطیلات است.

برنامه سفر ویژه بیماران دیابتی یا علاقه مندان به بازدید از کارگاه های زنده صنایع دستی و هنرهای سنتی، سالمندان، بسته های سفر آموزشی در زمینه ای خاص و... از این دست بسته های سفر هستند.

طراحی و برگزاری این قبیل بسته های سفر در صورت تمرکز و استمرار می توانند مزایایی همچون ایجاد مزیت رقابتی، خلق ارزش برای مشتریان، ترویج سفرهای داخلی، تحریک تقاضای سفر در بازار، ایجاد درآمد پایدار برای دفاتر، کنترل بیشتر مدیران تور بر عوامل و عناصر تشکیل دهنده بسته های سفر، اشتهار و برندسازی برای دفاتر، همه زمانی، همه مکانی و همگانی شدن سفر، کاهش هزینه های بازاریابی و جذب و مشتریان بالقوه در دسترس را ایجاد نماید.

در آخر مجدد تاکید می شود که رمز ماندگاری و درآمدسازی پایدار دفاتر خدمات مسافرتی در بازار پر رقابت این روزهای گردشگری کشور، انجام نشده ها، برخلاف جریان آب حرکت کردن و همینطور توجه و اهتمام بیشتر بر خطوط محصول سودآور و عمل گرایی در این حوزه است.»





منبع:

1401/12/19
11:26:55
5.0 / 5
338
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تخصصی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲