BonAir
بن ایر

درددل بندر شمالی و خواهرخواندگی با بندر جنوبی

درددل بندر شمالی و خواهرخواندگی با بندر جنوبی

بن ایر: به گزارش بن ایر، یک بندر شمالی و یک بندر جنوبی در کشور خواهرخوانده شدند و بعد از بیان دردها و چالش های بندر شمالی (کیاشهر)، نشان «کیاشهروند» افتخاری به چهار چهره اهدا شد.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، سید احمد محیط طباطبایی ـ پژوهشگر و رئیس کمیته ملی موزه ها (ایکوم ایران) ـ در این مراسم، اظهار داشت: بزرگترین ثروت بندر کیاشهر، نه طول جنگل و نه پرندگان است، با اهمیت ترین ثروت آن مردمش است. افرادی که مغز اقتصادی دارند و آینده نگر هستند، سرمایه را مصرف نمی کنند و از سود سرمایه استفاده می نمایند.
او اضافه کرد: در ماسوله یک تجربه تاریخی ساخته شد و می گفتند چرا در جاهایی نمی گذارند ما چیزی بسازیم و سیلی که آمد این بافت بجای ماند. در رباط کریم تهران هم وقتی چاه عمیق زدند، عده کمی ناراحت بودند، اما با آن آب برنج کاشتند و امروز با مشکل محیط زیست روبه رو هستیم. کسی که سرمایه گذار شمرده می شود بهره بردار است و سرمایه اصلی مردم هستند.
محیط طباطبایی افزود: تمام ظرفیتهای بندرکیاشهر بالاست و وقتی اشاره می شود که خارجی ها چیزی می سازند، آنها بهره بردار هستند. چطور شد که شمشادها را بریدند تا کشتی بسازند؟ این بهره برداری است و نه سرمایه گذاری برای ما و فرزندانمان.
این پژوهشگر بیان کرد: پایداری با اهمیت ترین است و مردم کیاشهر نماد پایداری شهرشان هستند، از قرن نهم تا امروز. کسی که به گیلان و مازندران شمال می گوید، درکی از این دو استان ندارد و بخش به بخش استان گیلان با یکدیگر متفاوت می باشد.
محیط طباطبایی اظهار داشت: کلمه «شیل» بستر رودخانه است نه روی دریا، ما فقط کلمه را نگه داشتیم. بندر کیاشهر با بندر خمیر فرق دارد، در بندر خمیر رو به دریا هستند و در بندرکیاشهر رو به جنگل هستند.
او با ابراز خوشی از خواهرخواندگی دو بندر «خمیر» و «کیاشهر» بیان کرد: در بندر خمیر از مجموعه «حرا» سرمایه ای ساختند که روند توسعه گرانه داشته و این شهر را به «شهر یادگیرنده فرهنگی» تبدیل کرد. این اقدام نیز در کیاشهر می تواند اجرا شود نه مطابق اما می توان الگو پذیرفت.
محیط طباطبایی اظهار داشت: نام خزر پس از جدایی قفقاز از کاسپین تغییر نمود و این دریا دریای کشفین، قزوین و کاسپین است. هرچیز وارداتی عوارض دارد. وقتی ماهی کفال به دریای کاسپین آمد، ماهی های ما را نابود کرد. اگر می خواهیم در آینده زندگی نماییم سرمایه طبیعی و فرهنگی باید بماند و برای آیندگان سودآوری داشته باشد. سودآورترین رفتار، رفتار فرهنگی است و هیچ اقتصادی مثل تجارت خاطره و فرهنگ سودآور نیست. فرهنگ ذاتش اقتصادی، اما پایدار می باشد. امیدوار هستم مانند پدران که فخر این سرزمین بودند، پایدار و مایه فخر این سرزمین باشید.


در بخش دیگری از این برنامه، حاتم پورباقری ـ رئیس شورای شهر بندر کیاشهر ـ گفت: ۱۵۰ سال پیش در کیاشهر، شیلات تأسیس شد، برق و تلفن و گاز داشتیم و مخابرات فعال بود. ۳۷ کیلومتر ساحل دریایی بکر داریم، تالابی با وسعت ۱۰۰ هکتار داریم که میزبان پرندگان مهاجر و بومی است. اسکله ماهیگیری که امروز متروکه شده و با ۲۴ بنای تاریخی امروز بسته است و این شده که کیاشهر مظلوم است و بندر را از کیاشهر دارند.
او اضافه کرد: ۴۰ هکتار وسعت جنگلی داریم و این ها مطالبی است که به قطب گردشگری تبدیل شویم، اما از یک کیلومتر ساحل هم استفاده نمی نماییم و شیلات بسته است. امروز رستوران شیلات بسته است و حاضر نیستند به بخش خصوصی بدهند و هتل نداریم. این درد مردم بندر کیاشهر است.
پورباقری اظهار داشت: بندر کیاشهر در جهان بی نظیر اما گم نام است. بیشترین بیکاری را در بندر کیاشهر داریم و تا امروز نتوانستیم شناور داشته باشیم. هرطوری نگاه می نماییم عدم تعامل مسؤولان را شاهدیم. از ساختمان با آن عظمت در اسکله چه استفاده ای می شود؟ افتخار یک مدیر این است که بگوید شیلات را نگه داشتیم. دلتان برای ۲۴۰ پرنده سوخته، اما برای جوانان بیکار نمی سوزد؟ نماینده مردم بندر کیاشهر هستم. این شهر ۳۵ هزار ساکن دارد و مردم ناراحت هستند. تالاب به خوبی نفس نمی کشد و کسی این درد را نمی شنود و فاضلاب ها به این تالاب می ریزد. بزرگترین تهدید در بندر کیاشهر به خطر افتادن محیط زیست است.
رئیس شورای شهر بندر کیاشهر اظهار داشت: از ۳۲۶۰ هکتار فضا، ۲۶۰ هکتار را به اشتغال بدهید. اگر اسکله ما تبدیل به اسکله ماهیگیری یا باربری شود بالای ۱۵۰ شغل ایجاد می شود و می توانیم پذیرای نیروی کار هم باشیم. مردم از سال ۱۳۸۲ در بستر رودخانه زندگی می کنند، امروز اما حریم رودخانه ۸۰۰ متر می شود و غیر از مسجد همه در حریم رودخانه می رود. فاضلاب مردم به چاه آب وصل بوده و این درد است. ما ۱۰۰ سال پیش شهربانی و درمانگاه داشتیم، اما امروز بندرکیاشهر یک روستای بزرگ است. در همه مکاتبات از کیاشهر استفاده می شود و نام بندر را حذف کردند.
پورباقری اضافه کرد: شیلات را اجازه دهید شهروندان کیاشهری بازدید کنند و این بنای تاریخی را ببینند. کیاشهر ناشناخته مانده و به روستا تبدیل گشته و این درد است. ما به پول و اعتبار نیاز نداریم، نیاز به تعامل داریم، به مردم برسید. دستگاه جورمانجی را در ساحل می خواستیم برای بازی بچه ها نصب نماییم که اجازه نمی دادند و با سختی این کار را کردیم، اما در جای دیگر شرایط اینگونه نیست. شهردار کیاشهر چهره ای عمرانی و فرهنگی است و می توانیم بندر کیاشهر را به جایگاه حقیقی برسانیم.
در ادامه، مرتضی عاطفی ـ شهردار بندر کیاشهر ـ از این شهر به عنوان شهر شیلات و شالی و برنج و بادام یاد کرد و با تایید حرف های رئیس شورای شهر اظهار داشت: داشتن جنگل، دریا، رودخانه، تالاب، گونه های پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق، مجموعه تاریخی شیلات، پل چوبی و... بندر کیاشهر را به الماس درخشان استان گیلان تبدیل می کند. هدف ما از برگزاری چنین برنامه هایی معرفی ظرفیتهای این شهر ساحلی است تا آنرا به عنوان قطب گردشگری معرفی نماییم.
ابراهیم نجفی ـ نماینده مردم کیاشهر و آستانه اشرفیه ـ با قدردانی از اقدامات شهردار و شورای شهر بندر کیاشهر اظهار داشت: بندر کیاشهر به قرن ۸ هجری برمی گردد و نخستین قرارداد ایران و روسیه در عرصه شیلات مربوط به بندر کیاشهر می شد. این بندر جایگاه ماهی های خاویاری و استخوانی بود و بالای ۱۰۰ سال سابقه دارد. ما از حضور سرمایه گذاران حمایت می نماییم. پارک بوجاق ۳۲۶۰ هکتار مساحت دارد و با جلسات گوناگون با محیط زیست استان و کشور، طرح بسیار خوبی دیدیم که تصویب اولیه شده است. در این پارک ظرفیتهای گردشگری با حضور بخش خصوصی فعال می شود. در مجموعه شیلات ۱۴ اثر ثبت شده ملی وجود دارد. این ماهی های خاویاری توسط ریل به این مجموعه می آمد. شبکه بهداشت و سینما و... در این مجموعه وجود دارد که ظرفیت بکری است. چند طرح با عنوان پارک موزه ماهی های خاویاری را در نظر گرفتیم و از حضور بخش خصوصی در این بخش استقبال می نماییم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: اسکله بندر کیاشهر ۲۰ سال پیش بالای ۹۰ لنج را پذیرا بود که ماهی کیلیکا صید می شد. محیط زیست جلو این لنج ها را گرفت، سهام صیادان خریداری شد و این مسیل ۲ کیلومتری تا دریای خزر بسته شد. امروز به سبب از میان رفتن این تاسیسات و به سبب لایروبی نکردن، دیگر امکان تردد قایق های کوچک را هم نداریم. اگر این ظرفیت در بندر کیاشهر راه بیفتد چشم انداز پرورش ماهی با ظرفیت ۲۱ هزار تن خواهیم داشت. اگر ما بتوانیم شرکت هایی بیاوریم و برنج و بادام برندسازی شود به اشتغال بندر کیاشهر کمک می نماید. امیدوار هستم در خواهرخواندگی با بندرخمیر از ظرفیتهای این بخش در بندر کیاشهر استفاده نمائیم.
محمدباقر نوبخت با اعلام آمادگی برای مشارکت در توسعه این بندر اظهار داشت: به عنوان یک شهروند گیلانی آن چه را می توانم برای توسعه بندر کیاشهر که سبب توسعه گیلان باشد، حتما انجام خواهم داد.
در ادامه تفاهم نامه خوهرخواندگی دو بندر خمیر و کیاشهر با حضور مرتضی عاطفی ـ شهردار بندر کیاشهر ـ و جواد محمودی ـ شهردار بندر خمیر ـ به امضا رسید.


بعد از آن، محمودی، شهردار بندر خمیر ـ با اشاره به سبب خواهرخواندگی دو شهر بیان کرد: بندر خمیر شهری با ساحل تالابی است. دغدغه های شهرهایی که ساختار زیست محیطی حساس دارند مشترک است. ما سعی کردیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. از دکتر ایوبی تشکر می کنم که بندر خمیر به عنوان شهر یادگیرنده یونسکو به سبب نقش آموزش مردم در توسعه پایدار ثبت گردید. امیدوار هستم در بندر کیاشهر هم شاهد این مهم باشیم.
در ادامه نشان «کیاشهروندی» به دکتر سیروس درخشان (پزشک قلب و عروق)، محمد محبوبی (هنرمند سینما و تلویزیون)، سیداحمد محیط طباطبایی (پژوهشگر) و دکتر حجت الله ایوبی ـ دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو در ایران به عنوان چهار شخصیت معرفی بندر کیاشهر اهدا شد.
حجت الله ایوبی نشان کیاشهروند را باارزش و خاطره انگیز دانست و اظهار داشت: از اینکه در ایران اسلامی شهرداران بدنبال یافتن تمایزها هستند، خوشحالم و این امر شروع توسعه است. توسعه وقتی که شروع می شود، باید با حضور اساتیدی مثل احمد طباطبایی باشد. قدر دانستن طبیعت و آن چه به ما رسیده کار دشواری است. حضور خردمندان در کنار مدیران برای گفتن نه در جاهای مختلف است.
ایوبی اضافه کرد: امروز ۸۰ میلیون توریست فرانسه مربوط به بخش قدیمی این کشور است. کار خوبی می کنید که در گذشته بندرکیاشهر کاوش کرده و این امر شما سبب ماندگاری می شود. وسعت شهر کن فرانسه از بندرکیاشهر کمتر است، اما امروز حرف از این شهر و جشنواره آنست. اگر در قرن صنعتی، هنر و تئاتر و سینما و هنر تجسمی کالای لوکس بود امروز این هنرها تعیین کننده است. خوشحالم با بندر خمیر کار می کنید. از ابتدا شهردار این شهر بدنبال توسعه پایدار بود و خوشحالم تجربیات خودرا با یکدیگر به اشتراک می گذارید.




منبع:

1402/03/10
09:27:22
5.0 / 5
299
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , توریست , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳