BonAir
بن ایر

نامه شماری از احزاب كشور به مسئولان میراث فرهنگی:

درباره تلاش برخی كشورهای همسایه برای مصادره فارابی چه كرده اید؟

درباره تلاش برخی كشورهای همسایه برای مصادره فارابی چه كرده اید؟

به گزارش بن ایر چند حزب كشور در نامه ای به مسئولان میراث فرهنگی، نوشتند: «از آن جایی كه دفتر فرهنگی شهرداری كلانشهر استانبول فارابی را «عالم جهان ترك و اسلام» معرفی كرده، آیا دفتری در آن سازمان پیگیر است حال كه جشن بزرگِ نوروز بر دستِ همه این كشورها به رسمیت شناخته شده در گام نخست بكوشد كه با رایزنی با مقامات كشورهای مورد اشاره چنین یادگارها و مفاخری را به نام «حوزه فرهنگی نوروز» به ثبت برساند تا اختلاف ها و جدایی ها كمتر شود؟»


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، ۹ حزب مستقل در نامه ای سرگشاده خطاب به سرپرست وزارت تازه تأسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست نمودند اقداماتی كه تابحال برای پیشگیری از مصادره «فارابی» توسط تركیه انجام شده را اطلاع رسانی كند.
در این نامه سرگشاده آمده است: «چندی پیش «خانه - موزه ی فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی و ملقب به معلم ثانی، توسط دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استانبول و با حمایت شورای همكاری كشورهای تُرك زبان و سفارت قزاقستان در تركیه، در استانبول افتتاح شد. این گشایش، كه فی نفسه امری شایسته است، در راستایِ مناسبت هزار و صدوپنجاهمین زادروزِ این دانشمند برجسته ی فرارودی و زاده ی سُغد، منطقه ای كهن در ایران زمین، انجام شده كه مقرر است در سال ۲۰۲۰ توسط یونسكو جشن گرفته شود.
از آن جایی كه قبل از این اقدام هایی غیرفرهنگی و ناهماهنگ با دیگر كشورهای برآمده از دلِ تاریخ و فرهنگی مشترك (ایران زمین) از طرف برخی كشورهای منطقه صورت گرفت، - مانند ثبتِ «مولانا» بر دستِ كشور تركیه یا نوشته شدن «ابن سینا حكیم بزرگ تُرك» زیر تندیسی از دانشمند بزرگ ایرانی یا كوشش برای ثبتِ جهانیِ «نظامی گنجوی» و میراثی چون «نگارگری ایرانی» و «تار» و «چوگان» توسط جمهوریِ آذربایجان و تشكیلِ پرونده های ثبت جهانیِ آن هافقط به نام آن كشور و نمونه های مشابه یا حتی موردهایی كاملاً ایرانی چون اقدام كشور امارات برای از آنِ خود كردنِ «بادگیر» - این نگرانی را، به درستی در بینِ دوستداران ایران و كنشگران فرهنگی ایجاد كردهاست كه هدف از چنان افتتاحِ فرهنگی و فرخنده ای می تواند دستیابی به هدفی سیاسی و غیرفرهنگی و تلاشی غیرعلمی و جاعلانه برای تعمیمِ هویتی امروزین به گذشته و مصادره ی پیشینه ی فرهنگی ای باشد كه از آنِ همه ی كشورهای منطقه است.
سرزمین هایی كه از زمان شكل گیریِ هویتی ملی و فراقومی همواره «ایرانی» و متّصف به فرهنگِ كهن و فراگیرِ آن بوده اند و در زمانِ دانشمندانی چون فارابی همه ی متون آن هنگام و نیز متن های پژوهشی و متكی بر «علم تاریخ» تا همین امروز، آنان را وابستگانِ این حوزه ی تمدنی و فرهنگی می دانند و فراموش نكنیم كه نه تنها هویت های ملّی ازبكستانی و قزاقستانی و جمهوری آذربایجانی و نیز افغانستانی و تاجیكستانی و... همه جدید هستند، بلكه هویتِ ملّیِ تركیه ای و ترك نیز «امروزی» و مربوط به سده ی اخیر هستند، هر چند در قامتِ قومی ایرانی و هویّتی قومی پیشینه ای دراز دارند و از همان اوانِ حضور در تاریخ در دایره ی هویت ملی و سراسریِ ایرانی صورت بندی می شده و حكومت های كوچك و بزرگی ایرانی را شكل می داده اند.
ازاین رو و از آن جایی كه دفتر فرهنگی شهرداری كلانشهر استانبول فارابی را «عالم جهان ترك و اسلام» معرفی كرده است، ما احزاب امضاكننده ی بیانیه ی زیر از ریاست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ــ كه آن نهاد در آستانه ی پوست اندازی و تبدیل به وزارتخانه ای است كه امیدواریم در شأن ایرانِ بزرگ فرهنگی باشد ــ خواهانیم كه برای رفع این نگرانی تلاش هایی را كه داشته است و برنامه هایی را كه در نظر دارد انجام دهد، اعلام نماید.
اگر كشورهایی در منطقه، بر پایه ی تبلیغاتی سیاسی یا جهت گیری هایی استعماری و ایران ستیزانه كه در یك سده ی پیش و بیشتر بر دستِ قدرت های استعماری كلاسیك شكل گرفته است، از نامیده شدنِ چنین مفاخری به ایرانی هراس دارند آیا دفتری در آن سازمان پیگیرِ آن است حال كه جشن بزرگِ نوروز بر دستِ همه ی این كشورها به رسمیت شناخته شده است در گام نخست بكوشد كه با رایزنی با مقاماتِ كشورهای مورد اشاره چنین یادگارها و مفاخری را به نامِ «حوزه ی فرهنگی نوروز» به ثبت برساند تا اختلاف ها و جدایی ها كمتر شود؟
آیا تلاشی برای نگارش تاریخ درسیِ مشتركی میان پژوهشگرانِ این حوزه در همه ی این كشورها در جریان است تا نسل بعدی، فارغ از اختلاف اندازی های یك سده ی گذشته، شناختِ درستی را از هویت امروزین خود و پیوندِ آن با هویت مشترك كهن اش داشته باشد؟ آن سازمان، چه پیشنهادهایی را برای آشناسازی نسلِ امروز كشور با این مفاخر و آثار در برنامه داشته و دارد و به دولت پیشنهاد كرده است؟ آیا نباید مانند كشور تاجیكستان بكوشیم چهره ی این بزرگان را بر پول ملی كشورمان بازتاب دهیم و آیا سازمانِ متولیِ میراث كشور نسبت به حذفِ تصویر حكیم بوعلی سینا از روی جلد دفترچه های تأمین اجتماعی، آن هم در این هنگامه ی پرآشوب، واكنشی نشان داد؟ این ها و بسیاری پرسش های دیگر منتظر پاسخ صریح مدیرانِ مرتبط هستند.»
این نامه توسط حزب اتحاد ملی ایران، حزب ترقی، حزب ثقلین، حزب فرزندان ایران، حزب مردمی اصلاحات، حزب مهستان ایران، حزب وحدت ایران اسلامی، حزب همدلی مردم تحول خواه (همت) و سازمان رهروان فردا تهیه شده است.
به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، ۱۴ مرداد «خانه-موزه فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد وی در تركیه افتتاح شد، مكان انتخاب شده برای این موزه، در مركز شهر توریستی استانبول و دارای چند بخش است كه هر كدام اطلاعات منحصر به فردی درباره مراحل مختلف زندگی و كار ابونصر محمد بن محمد فارابی اندیشمند بزرگ جهان اسلام رائه می دهند كه بعنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو، معلم اول) شناخته می شود.
در آئین افتتاح این خانه موزه؛ «گالیم موتانوف» رئیس دانشگاه ملی قزاقستان (فارابی) در سخنانی اظهار داشت: ایجاد یك خانه موزه مستقل برای فارابی در تركیه، نقطع عطف مهم دیگری در بیشتر شناساندن گنیجینه فرهنگی تركی و قراقی بوسیله میراث فارابی است كه نقشی باارزش در تاریخ تمدن بشری ایفا كرد.
این سخنان آگهی و دل نگرانی زیادی را از طرف دوستداران و فعالان میراث فرهنگی و تاریخ و فرهنگ ایران سبب شده است.




منبع:

1398/06/02
13:26:57
5.0 / 5
4235
تگهای خبر: توریست , فرهنگ , كشور , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳