BonAir
بن ایر

گزارش بن ایر؛

همه مصیبت های سفر در روزهای كرونا

همه مصیبت های سفر در روزهای كرونا

بن ایر: افزایش هزینه ها و بار اضافی مسافران، تعطیلی مراكز گردشگری و بعضی از رستوران ها همچون عواملی است كه سفر در روزهای كرونا را با چند مصیبت سخت همراه می كند.



خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: تعطیلات نیمه دوم مهر ماه و تعطیلات بین هفته ای آبان لرزه به تن کادر درمانی انداخته است. این تعطیلات معمولاً فرصتی برای خیلی از ایرانیان بوده که به سفر بروند. اگر تا پیش از این مدارس و یا نبود تعطیلات مانع سفر خیلی از مسافران می شد اما این روزها دورکاری و یا برگزاری کلاس های آنلاین این فرصت را به بسیاری از افراد داده تا به سفر بروند. بنابراین است که از چند روز پیش از تعطیلات بین هفته ای، مسؤلان نگران انجام سفرهای انبوه هستند. به نحوی که در تعطیلات اواخر مهر ماه خیلی از جاده های منتهی به شهرهای شمالی کشور، پرترافیک بود.
اکنون هم با بالارفتن آمار مبتلایان به کرونا و رکورد تعداد درگذشتگان، خیلی از افراد دلیل آنرا انجام سفرها می دانند. با این وجود سفر در دوران کرونا جدا از نتایج آن هزینه های بیشتری را هم به مسافر وارد می نماید. چند وقت پیش انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام نمود به قیمت بلیت هواپیماها اضافه خواهد شد. حتی نرخ حداقلی و حداکثری پروازها را هم اعلام نمودند. باآنکه این مورد با مخالفت وزارت راه مواجه گردید و متولیان اعلام نمودند که افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت ها منصفانه نیست اما به صورت پنهانی و یا غیرمستقیم، این افزایش قیمت اعمال شد. به نحوی که باآنکه قیمت بلیت تهران به چابهار حدود ۴۵۰ هزار تومان بود اما در ایام آخر مهرماه این نرخ به ۹۰۰ هزار تومان هم رسید.

این در حالی است که فاصله اجتماعی در صندلی هواپیماها رعایت نمی گردد. مسافران هنگام ورود به فرودگاه و یا هواپیما از وجود مواد ضدعفونی کننده محروم هستند. همینطور دمای بدن آنها کنترل نمی گردد. در ترمینال های اتوبوس رانی هم اگر مسافری از راننده در مورد ضدعفونی کردن اتوبوس ها بپرسد پاسخ می دهد که تنها یک مرتبه در روز تمام صندلی ها ضدعفونی می شود.
عدم کنترل دمای بدن افراد و عدم فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس های بین شهری هم رعایت نمی گردد. با این وجود نرخ بلیت اتوبوس ها هم گاهی با افزایش ناچیزی روبرو شده است. از طرفی افرادی که به فاصله گذاری اجتماعی اهمیت بیشتری می دهند، صندلی کناری خویش را از قبل خریداری می کنند. همین مبحث سبب افزایش هزینه بین شهری افراد هم می شود. از سوی دیگر شرکت های حمل و نقل ریلی در کوپه های چهار نفره از دو مسافر پذیرایی خواهند کرد اما از آنجایی که ظرفیت دو نفر دیگر خالی مانده است، نرخ این صندلی های خالی از مسافر گرفته شده است. در راه آهن هم فاصله گذاری اجتماعی و یا کنترل دمای بدن مداوم صورت نمی گیرد مگر هنگام پذیرش مسافران قطارهای ۵ ستاره.
غیر از افزایش هزینه های حمل و نقل برای مسافران، بعضی از افراد استفاده از خودروی شخصی را ترجیح می دهند این مورد هم با عنایت به قیمت بنزین، روی نرخ سفر تاثیر می گذارد. از آن طرف اسکان در مراکز اقامتی هم کم هزینه نیست. تعداد کمی از هتل ها جهت استفاده از مواد ضدعفونی کننده و بالا رفتن هزینه های نگهداری از هتل و تعطیلی دراز مدت در صدد جبران خسارت های خود برآمدند. اما سال جاری با وجود اینکه هر سال ۲۰ درصد به نرخ اقامت در هتل ها اضافه می شد اما برای جبران همین خسارت ها، از اول مهر سال جاری به جای ۲۰ درصد، هزینه اقامت در هتل ها از مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
برخی از مراکز اقامتی مانند بوم گردی ها هم از عرضه صبحانه و یا غذا در آن مرکز خودداری می کنند. دلیل آنها هم رعایت پروتکل های بهداشتی است. مسافر باید به تهیه غذا در رستوران های دیگر بپردازد که این مورد هم هزینه اضافی برای آنها به همراه دارد. این در شرایطی است که پیش از این اقامتگاه های بوم گردی و یا سایر تأسیسات گردشگری، هزینه یک شب اقامت را با صبحانه لحاظ می کردند.

احمد رضایی از فعالان حوزه گردشگری و راهنمای مسافر است که به موارد افزایش هزینه سفر، استفاده افراد از مواد ضدعفونی کننده و هزینه برای تأمین الکل را هم اضافه می کند و به خبرنگار مهر می گوید: گردش در شهر یکی دیگر از موارد پرهزینه برای مسافران به شمار می آید. بعضی از افراد ترجیح می دهند از تاکسی دربست برای حمل و نقل جاذبه های گردشگری استفاده کنند تا کمتر در معرض مواجهه با افراد مختلف باشند. همینطور به همراه بردن مواد ضدعفونی کننده و رعایت پروتکل های بهداشتی هزینه های جانبی گوناگونی را برای مسافر به وجود می آورد. همه این هزینه ها درمجموع سبب می شود که نرخ تمام شده انجام یک سفر برای مسافر ایرانی گران تر از زمان پیش از کرونا باشد. حالا نرخ تهیه الکل و یا ضدعفونی کننده حتی ماسکی که مسافر مجبور است در مسافرت به دفعات استفاده نماید، بالاست. اینها جدا از وسایل سفری هستند که باید بیشتر از زمان پیش از کرونا با خود حمل کند مانند وسایل شخصی بیشتر و یا حتی وسایل خواب.
وی در ادامه می گوید: در خیلی از شهرها گردشگران با هدف خرید سفر می کردند اما حالا به علت بسته بودن مرزها بازارچه های مرزی از رونق افتاده اند و الان نرخ یک کالا در تهران و یا بازارچه مرزی چندان تفاوتی ندارد. این مورد هم انگیزه مسافران را از خرید در شهرهای مقصد می گیرد. با وجود همه این افزایش نرخ ها گاهی ستاد مبارزه با بیماری کرونا اعلام می کند که محدودیت های شدیدی در بعضی از استان ها وجود دارد ازاین رو نه تنها مسافران نمی توانند به آن استان سفر کنند بلکه با تعطیلی خیلی از جاذبه های گردشگری و یا موزه ها مواجه می شوند. بنابراین سفر در روزهای کرونا برای آنها سخت خواهد بود.
رضایی می گوید: به واقع با دو مشکل رو به رو شده ایم یکی ضرر و زیان فعالان گردشگری به دنبال عدم انجام سفرهاست و دیگری انتشار ویروس از شهرهای قرمز به سفید با انجام سفر است. برای این دو مشکل هنوز چاره ای پیدا نشده است تا بگوییم بالاخره مردم به سفر بروند و یا نه. وزارت بهداشت مردم را از سفر منع می کند و وزارت گردشگری مردم را تشویق به سفر می کند سفری که روی انجام پروتکل های بهداشتی آن نظارتی هم ندارد و خویش را مبرا از آن می داند.
آنچه که رضایی می گوید را می توان در صحبت های مونسان وزیر میراث فرهنگی جستجو کرد. او چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرد که ما نمی توانیم روی آن واحد بوم گردی که در دسترس نیست و یا همه واحدهای اقامتی که خیلی از آنها در شهرستان ها هستند نظارت نماییم با این وجود معتقدیم باید نظارت ها را افزایش داد.
به نظر می رسد سفر در روزهای کرونا بیشتر از آنکه باعث آسایش و رضایت خاطر مسافران باشد، آنها در هجوم استرس های ناشی از برخورد با موارد غیربهداشتی مواجه می کند. به نحوی که خیلی از افراد حالا از هر سرویس بهداشتی و یا رستوران و غذایی استفاده نمی کنند چون رعایت بهداشت در آن مکان برایشان اولویت دارد.


منبع:

1399/07/30
13:15:01
5.0 / 5
408
تگهای خبر: پرواز , خرید , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱