BonAir
بن ایر

چند پرسش درباره نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران

چند پرسش درباره نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران

ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه ها را با شرط و شروط داده است. مسؤول جدید نمایشگاه ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم می گوید اگر ستاد کرونا اجازه دهد، نمایشگاه گردشگری از ۴ تا ۷ اسفندماه برگزار می گردد. این درحالی است که بیشتر کشورها نمایشگاه های گردشگری را تحت تأثیر کرونا یا مجازی برگزار می کنند و یا به سال آینده موکول کرده اند.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، شرکت نمایشگاه های بین المللی از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری نمایشگاه ها تا آخر سال با رعایت پروتکل های بهداشتی اطلاع داده و اعلام نموده که نمایشگاه ها فقط در مناطق زرد و نارنجی برگزار می گردند.
ستاد ملی کرونا چند شرط هم برای نمایشگاه ها گذاشته است؛ شهر محل برگزاری نباید در حالت قرمز باشد و تنها در مناطق زرد و نارنجی امکان برگزاری نمایشگاه وجود دارد. تمام پروتکل های بهداشتی باید رعایت شوند. استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای تمام شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان الزامی خواهد بود. کنترل کد ملی بازدیدکنندگان برای پیشگیری از ورود افرادی که تست کرونا مثبت داشته اند، الزامی است. دانشگاه های علوم پزشکی مناطق برگزاری نمایشگاه ها باید برای نظارت و کنترل اجرای پروتکل ها با مسؤولان برگزاری نمایشگاه ها هماهنگ باشند.
شرکت نمایشگاه های بین المللی هم شرایط بازدید از نمایشگاه هایی را که مقرر است برگزار شوند این طور شرح داده است: تنها نمایشگاه های تخصصی برای معرفی محصولات خود امکان فعالیت دارند و بازدیدکنندگان به شکل محدود و در صورت دعوت رسمی امکان حضور خواهند داشت.
حالا سوال این است نمایشگاه گردشگری با وجود چنین شروطی امکان برگزاری دارد؟ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که مسؤولیت این نمایشگاه را از سال قبل بر عهده دارد، گفته است: اگر کرونا مشکل ایجاد نکند و شرایط شیوع بیماری به سمت بهبود حرکت و ستاد ملی مقابله کرونا مجوز صادر کند، برنامه ریزی کرده ایم از چهارم تا هفتم اسفندماه ۹۹ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را برگزار نماییم.
مدیرعامل این شرکت توضیح بیشتری نداده که نمایشگاه سال جاری چگونه برگزار می شود و با عنایت به شرایط کرونا که اقتصاد گردشگری و صنایع دستی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، چه ساز و کاری تعیین شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال ۹۸ مسؤولیت نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران را بعد از ۱۲ دوره برگزاری به یکی از شرکتهای وابسته به خود، یعنی «مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی» واگذار کرد. قبلا معاونت گردشگری این وزارتخانه مسؤولیت این نمایشگاه را به عهده داشت. شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی هم اجرای نمایشگاه سال گذشته را به یک شرکت خصوصی دیگر واگذار کرد؛ تجربه ای که چندان موفقیت آمیز نبود و اعتراض های زیادی را هم برانگیخت. حالا سال جاری هم، آن طور که مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفته مقرر است آن تجربه باردیگر تکرار شود و اجرای این نمایشگاه به بخش خصوصی سپرده شود؛ بخشی که در یک سال قبل از کرونا به شدت متضرر شده، درآمد پایدار نداشته و حمایت درستی هم دریافت نکرده است.
از طرفی، با شروطی که ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین کرده است، این پرسش هم پیش می آید که نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی چگونه مقرر است برگزار شود؟ محل برگزاری نمایشگاه در ۱۳ دوره گذشته، تهران بوده است که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، حالا در وضعیت نارنجی به سر می برد، ازاین رو درحال حاضر شرط اولیه برای برگزاری وجود دارد اما سوال این است که تکلیف شرکت کنندگان از نقاط قرمز چه خواهد شد؟ آیا نمایشگاه فقط برای شرکت کنندگانی از مناطق زرد و نارنجی خواهد بود؟
مبحث دیگر رویکرد این نمایشگاه است؛ همان گونه که معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی گفته «تنها نمایشگاه های تخصصی امکان فعالیت دارند.» حال این سوال پیش می آید نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در این دسته بندی قرار می گیرد؟ نمایشگاهی که چند سال است بیشتر جنبه گردهمایی اهالی گردشگری را پیدا کرده و تاکید و تلاش زیادی برای جذب بازدیدکننده مردمی داشته تا جامعه متخصص و تکنیک جذب مخاطب آن در سالهای اخیر مبتنی بر اجرای موسیقی اقوام و فروش غذا و سوغاتی شده، چگونه می تواند یک نمایشگاه تخصصی قلمداد شود؟ در این سال ها به حدی تمرکز نمایشگاه بین المللی گردشگری بر ازدحام بیشتر جمعیت بود که به قول شرکت کنندگان، فضای آن از رویکرد تخصصی یک نمایشگاه گردشگری و حتی صنایع دستی فاصله بسیاری پیدا کرده بود و مخاطبان زیاد آن هم بیشتر تماشاگر موسیقی و مصرف کننده خوراک ها بودند تا متقاضی محصول گردشگری و صنایع دستی.
سوال دیگر این است، اگر قرار باشد نمایشگاه گردشگری سال جاری برگزار شود، درِ آن باز هم روی یک پاشنه خواهد چرخید و بدون حمایت بخش دولتی در سبک کردن هزینه ها برگزار خواهد شد؟ چه حمایتی در سال سخت کرونا برای شرکت کنندگان احتمالی آن درنظر گرفته می شود؟ باآنکه در سالهای گذشته گروهی از هنرمندان با حمایت مالی اداره های کل استانی در این نمایشگاه حاضر شده اند اما بیشتر شرکت کنندگان در دوره های پیشین نسبت به هزینه‌ی نابرابر غرفه ها با خدمات و خروجی یا نتیجه نمایشگاه گردشگری، گله مند بوده و آنرا بیشتر محلی برای کسب درآمدِ متولیان و مجریانِ نمایشگاه تلقی کرده اند.
ابهام دیگر این نمایشگاه درباره بخش بین المللی آن است که در سالهای اخیر هم متاثر از رخدادهای سیاسی، بسیار کمرنگ و ضعیف شده بود، مثلا سال قبل که نمایشگاه پس از حوادث آبان ماه برگزار شد، بخش بین الملل آن محدود شد به حضور چند نماینده از ترکیه، اسپانیا و سوئیس که رویکرد آنها هم بیشتر جذب گردشگر از ایران بود. باقی کشورها هم یا در چارچوب سفارتخانه حضور داشتند یا یک آژانس گردشگری ایرانی نماینده یک کشور در این نمایشگاه شده بود. حالا مشخص نیست نمایشگاه سال جاری، با عنایت به شرایطی که کرونا در گردشگری و مرزها پیش آورده و تردید و محدودیت کشورها را برای بازاریابی بیشتر کرده است، می تواند رویکرد بین المللی خویش را حفظ کند یا مثل برخی دوره ها، به حضور چند سفارتخانه از کشورهای همسایه و یا آژانس های مجری تور در یک کشور خارجی، بسنده خواهد کرد؟
شرایطی که سال جاری پیش روی نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران قرار گرفته، بیشتر می تواند جنبه یک فرصت داشته باشد تا سرانجام، بعد از ۱۳ دوره برگزاری، رویکرد و ساز و کار این نمایشگاه که گفته می شود در تقویم سازمان جهانی جهانگردی هم ثبت شده، مشخص شود تا دست کم در دوره های بعد گرفتار سلیقه ها و بهانه های مختلف نشود.




منبع:

1399/09/25
12:16:30
5.0 / 5
1023
تگهای خبر: تخصصی , خدمات , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳