به گزارش بن ایر در یك سال قبل بیش از ۱۰۰ میلیون چینی به خارج از این كشور سفر كرده اند، درحالیكه فقط ۸۰ هزار نفرشان راهی ایران شده اند كه گمان بر این است، انگیزه بیشتر آن ها از این سفر گردشگری نبوده، بلكه بیشتر به دنبال تجارت بوده اند. با این حال پیش بینی شده سفر چینی ها به ایران در آینده، روند رو به رشدی داشته باشد.
حسین خلیفی ـ نماینده دفتر اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شانگهای چین ـ به ایسنا گفت: آماری كه از تعداد سفر بین دو كشور داده می گردد معمولا تفكیك نشده، اما مشخص است تعداد سفرهای تجاری چینی ها به ایران در برابر سفرهای توریستی بیشتر است. طبق آمار موجود در سال قبل برای نزدیك به ۸۰ هزار چینی ویزای ایرانی صادر شده و در مقابل ۱۲۰ هزار ایرانی موفق شده اند از چین ویزا دریافت كنند.
به گفته او، چین با عنایت به موقعیت ویژه ای كه دارد خیلی تحت تاثیر اخبار است. یك خبر خوب سبب می گردد چینی ها برای سفر به ایران اشتیاق پیدا كنند و یك خبر بد، تصمیم آن ها را خنثی می كند.
خلیفی كه از سال ۲۰۱۴ نمایندگی اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در شهر شانگهای راه اندازی كرده است، با اشاره به ذهنیت چینی ها درباره ایران، اظهار نمود: جامعه بین المل ذهنیت هایی نسبت به ایران دارد كه بیشتر از موقعیت جغرافیایی آن ناشی می شود، برای همین ما تلاش داریم جاذبه های ایران معرفی و اتفاقات مربوط به كشورمان را از دیگر كشورها جدا نماییم تا رفع سوء تفاهم شود.
وی اضافه كرد: ما وظیفه داریم بستر را فراهم نماییم، درست است كه تلاش می نماییم، اما همه شرایط دست ما نیست. با این حال تا كنون موفق شده ایم ایران را در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلفی متناسب با مبحث معرفی نماییم و ارتباط های خوبی هم با دولت چین برقرار شده است، هر ماه هم دو سه هیأت گردشگری، تجاری و هنری راهی ایران می شوند كه نتیجه این آمد و شدها سرمایه گذاری در زمینه هتل، انرژی خورشیدی، راه آهن و بزرگراه اهواز ـ اصفهان بوده است.
خلیفی كه به آینده گردشگری ایران و چین امیدوار است، اظهار داشت: تعداد سفر چینی ها به ایران با هر انگیزه ای، درحال رشد است و ایران جزو كشورهای هدف چینی ها قرار گرفته و آنها اذعان می كنند كه كشور ما برای مسافرت، سرمایه گذاری و تجارت امن است.
در سال ۲۰۱۷ نزدیك به ۱۲۹ میلیون توریست چینی به سایر كشورها سفر كردند كه یك تحقیق میدانی نشان داده است بیشترین سفر آن ها به به هنگ كنگ، ماكائو، تایلند، كره جنوبی، ژاپن، تایوان، امریكا، سنگاپور، ویتنام و فرانسه بوده و با وجود آن كه ایران موفق شده از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد امن چینی ها اضافه شود، اما همچنان در میان ۲۰ كشور هدف برای سفر قرار ندارد.
چینی ها در سال قبل جزو مسافران پر حاشیه در ایران بوده اند. به زعم فعالان گردشگری كشورمان، آن ها با انتخاب خانه های شخصی به جای هتل و استفاده از دانشجویان و طلاب چینی محصل در ایران بعنوان مترجم و راهنما و با الگو قرار گرفتن برای سایر ملیت ها، صنعت گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار داده اند.
با این حال رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران كه در جریان این انتقادها قرار دارد، معتقد است؛ بخشی از این مشكل از داخل ایران ناشی می شود، چون برای چینی ها غذا اهمیت زیادی دارد، درحالیكه تعداد رستوران های چینی در سراسر ایران اندك است. آن ها به راهنماهای مسلط به زبان چینی نیاز دارند، اما تعداد آن ها هم محدود است، شاید به خاطر نبودن چنین امكاناتی بوده كه اتباع چین به هم ملیت های خود در ایران گرایش پیدا كرده اند.
با وجود ضعف های برشمرده در صنعت گردشگری ایران برای جذب گردشگرانی بیشتر از چین و علی رغم پیش بینی ها درباره افزایش تعداد گردشگران چین در ایران، اما گرانی سفر هشدارهای جدی را از جانب صاحبان این صنعت به دنبال داشته كه احتمال داده اند در صورت ادامه این گرانی، روند افزایشی گردشگران چینی در ایران هم در معرض تهدید قرار گیرد.