BonAir
بن ایر

گزارش بن ایر؛

آمار سفر در آخرین سال قرن

آمار سفر در آخرین سال قرن

بن ایر: مطالعات انجام شده در زمینه گردشگری نشان می دهد، همچون چالش های صنایع در رابطه با سفر، افزایش قیمت خدمات، نبود توجیه سرمایه گذاری در هتل و عدم امکان برنامه ریزی سفر برای مسافران قطار بوده است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ پیک های گوناگون کرونا، واکسیناسیون سراسری و کوشش های کرونا برای خانه نشین کردن مردم چیزی بود که به عنوان چکیده ای از آخرین سال قرن تجربه کردیم. اما شور زندگی و شوق سلامتی به تمام این خانه نشینی ها چربید. واکسیناسیون مستمر، نوید روزهای خوش سفر شد. کم کم قید و بندها و محدودیت های کرونائی از تن مردم باز شد و دست آخر انسان با دنیای سفر آشتی کرد.
در این دوران شرکتها و مراکز مطالعاتی مختلفی به بررسی نحوه سفرهای انجام گرفته، میزان سفرها و چالش های آن پرداختند. بخش پژوهش یکی از هلدینگ های گردشگری نیز بتازگی مطالعاتی را درباره فروش محصولات در رابطه با سفر در سال ۱۴۰۰ انجام داده که بررسی آنها برای دریافت اطلاعاتی از سفر در سالی که بعد از دو سال رکود، کرونا اجازه جابه جایی و سفر با رعایت پروتکل ها را داده بود، حائز اهمیت می باشد. همین طور در این گزارش چالش های مربوط به سفر در هر یک از صنعت های در رابطه با گردشگری ذکر شده است در این گزارش سالانه آمده:
تعداد فروش پرواز داخلی نسبت به دوران پیش از کرونا ۱.۱ برابر بیشتر شده است. در حقیقت این تعداد محصول در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد بیشتری داشته اما رشد کم تری هم نسبت به سال ۹۸ داشت.
همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد فروش بلیت قطار نسبت به دوران پیش از کرونا ۱.۲۷ برابر شده است. این مقیاس رشد در فروش بلیت پرواز خارجی یک و نیم برابر شده و تعداد فروش هتل نیز ۳.۳۲ برابر شده است.
همچنین بر طبق این بررسی ها میزان فروش بلیت اتوبوس ۱.۳۸ برابر بوده ولی میزان فروش تور گردشگری نسبت به سال ۹۹ حدود ۵.۱ برابر شده بدین سبب که در سال ۹۹ کمتر تور گردشگری فروخته می شد.
میانگین نرخ هر یک از صنعت های در رابطه با سفر
اما میانگین قیمت این محصولات در سال ۱۴۰۰ نیز توسط این شرکت گردشگری بررسی شده و نشان میدهد که میانگین قیمت بلیت پرواز داخلی حدود ۷۸۵ هزار تومان و پرواز خارجی بیش از چهار میلیون تومان، قطار ۱۶۵ هزار تومان، اتوبوس ۱۲۰ هزار تومان و تور گردشگری ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بوده است.
اتاق هتل های داخل ایران نیز تقریباً ۸۲۰ هزار تومان متوسط قیمتی داشته اند که به توریست فروخته شده اند. در این میان بیشترین مسیرهای پرواز داخلی تهران_ مشهد، تهران_ اهواز و تهران شیراز و برعکس آن مسیرها بوده است. توریستهایی هم که به خارج از کشور رفته اند بیشتر در مسیرهای استانبول_ تهران، دبی_ تهران و بعد از آن تبریز_ استانبول تردد کرده اند. همین طور تورها در مسیرهای تهران کیش، تهران مشهد، اصفهان کیش و مشهد کیش پرمسافر بوده اند.

از آنجا که مشهد یکی از با اهمیت ترین مقصد گردشگران بوده، بنا بر این مسیر تهران مشهد هم در رده نخست مسیرهای ریلی پر طرفدار بوده است و پس از آن مسیر قم و تبریز بیشترین مسافر ریلی را داشته است. اما توریستهایی که مسیرهای جاده ای را طی کرده اند بیش از اصفهان، مشهد، رشت و تبریز به تهران آمده اند.
همچنین بر طبق این پژوهش های آماری؛ مسافران سال ۱۴۰۰ بیشتر در تهران به هتل رفته اند و پس از آن مشهد، کیش، شیراز و اصفهان مسافر هتلی به خود دیده است. این بررسی ها نشان میدهد که بیشترین مسافرت ها به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز بوده است.
بیشترین سوال درباره استرداد و قوانین سفر
در این بررسی ها بیشترین تماس با پشتیبانی فروش محصولات گردشگری به سبب استرداد و اطلاع از قوانین سفر بوده است این مساله طبیعی است چون یا برخی می خواستند سفرشان را به سبب کرونا لغو کنند یا در تردید بودند که مقصد گردشگری چه قوانینی را در این دوران برای گردشگران دارد. اما راهنمایی درباره خرید از وب سایت، بررسی مسیر و مشاوره سفر از دلیلهای دیگر تماس کاربران با پشتیبانی ها بوده است.
اما چالش ها و ناهمواری هایی که این آمارها نشان میدهد کم نیست. بطورمثال در صنعت هوایی و پرواز داخلی محدودیت در ظرفیت پروازها وجود داشت و پروازها در ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۶۰ درصد ظرفیت مسافر می گرفتند. در دی ماه همین سال پروازهای داخلی با افزایش قیمت رو به رو شد و ۵ درصد هم ارزش افزوده به آنها افزوده شد. در عین حال کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور یکی دیگر از این چالش ها بود. این چالش همیشگی با سیر نزولی کرونا و عطش جامعه به سفر بیشتر خودرا نشان داد به عبارت دیگر در بیشتر مسیرها، با وجود تعدد مسافر، صندلی به میزان تقاضا وجود نداشت.

در صنعت پرواز خارجی هم شاهد بودیم اعمال ارزش افزوده در دی ماه ابلاغ گردید اما به مرور توسط برخی شرکت های هواپیمایی حذف شد. بدین سبب شفاف نبودن قانون در کنار عدم وحدت رویه در شرکت های هوایی، موجب تشدید شبهه در بازار و حتی افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بعضی از مسیرها شد. تغییر مداوم مجوز بهداشتی ورود به کشور، مانند تست، واکسن و ترکیب این دو، کاهش بازه زمانی تست برای ورود به کشور از ۹۶ به ۷۲ ساعت، بلاتکلیفی مسافران به سبب تغییر شرایط کرونائی در کشورهای مقصد، محدودیت واکسن در بعضی کشورها همچون محدودیت های کرونائی بود که مسافران پروازهای خارجی با آن رو به رو بودند.
چالش های صنعت ریلی هم گوناگون بود. عدم امکان برنامه ریزی سفر برای مسافران قطار به سبب پیش فروش بلیت ها در بازه های کوتاه مدت، ظرفیت ناوگان محدود و توسعه نیافته به رغم تقاضای بالا، اجرای فاصله گذاری اجتماعی به رغم اجرا نشدن این پروتکل در سایر صنایع حمل و نقل همچون این موارد بود. یکی از موارد حائز اهمیت در چالش های مربوط به صنعت جاده ای و سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی، مقاومت کلی این صنعت نسبت به آنلاین شدن بازار، جاماندن قیمت بلیت اتوبوس ها از نمودار افزایش قیمت ها بود. مسئله دیگر کاهش دستوری و ناگهانی کارمزد ارائه دهندگان آنلاین خدمات گردشگری توسط ارگان های غیر مرتبط و ضرردهی OTA ها بود
نبود توجیه برای سرمایه گذاری روی هتل
قیمت گزاف زمین، هزینه های بالای ساخت و ساز و تراز نبودن درآمد در بازگشت سرمایه از ریشه های اصلی چالش نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه داران در سرمایه گذاری روی ساخت هتل بود. همین طور از آنجائیکه این صنعت به زیرساختهای گردشگری کشور مانند ظرفیت پروازها وابسته است بدین سبب از کامل نبودن سبد و ظرفیت محدود ناوگان حمل و نقل خصوصاً هوایی و ریلی تأثیر می گیرد.
همچنین نبود زیرساخت نرم افزاری یکپارچه در هتل ها موجب می شود هتل ها نتوانند به سیستم های آنلاین فروش متصل شوند در نتیجه ظرفیت فروش و درآمد شأن کاهش می یابد و هزینه بازاریابی شأن بیشتر می شود.

کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در هتل ها یکی دیگر از چالش های صنعت هتلداری بوده است تمایل کم جامعه برای ورود به شغل های مربوط به هتلداری به سبب دریافتی پایین و کمبود مراکز آموزشی مرتبط دلیل اصلی این مشکل است علاوه بر این هتل های انگشت شماری هستند که به آموزش افراد اهمیت می دهد و دراین زمینه سرمایه گذاری می کنند.
به دلیل ازدیاد بیش از پیش بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت درحال کاهش است
در حوزه چالش های صنعت تور هم باید گفت به سبب ازدیاد بیش از پیش بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت درحال کاهش است. این مساله سبب شده تا قدرت توسعه برای سرمایه گذاری روی تورهای تجربه محور که حاشیه سود مناسبی هم دارند از بین برود بعلاوه یکی از موانع پیش روی رشد بیشتر این بازار تامین نقدینگی در آژانس هاست. دفاتر مسافرتی در دوره کرونا شرایط مالی سختی را گذراند و قسمتی از نقدینگی خودرا برای زنده نگه داشتن کسب وکار هزینه کردند.
همچنین ظرفیت محدود تورهای گردشگری و افزایش قیمت آن در دوران کرونا چالش های دیگر این صنعت بود. ظرفیت پرواز و هتل های موجود در کشور در بازه پرتقاضای سفر پاسخگوی نیاز بازار نیست در نتیجه موجب می شود قیمت تورها بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند متأسفانه این اتفاق هزینه های سفر را برای خانواده ها در تعطیلات می افزاید و در خیلی از موارد مانع سفر آنها می شود.


منبع:

1401/04/18
22:03:19
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آموزش , پرواز , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱