BonAir
بن ایر

شالبافیان مطرح كرد؛

اثر ابر رویداد پیاده روی اربعین در 8 استان ایران

اثر ابر رویداد پیاده روی اربعین در 8 استان ایران

به گزارش بن ایر، معاون گردشگری اظهار داشت: اثرات ابر رویداد پیاده روی اربعین محدود به عراق نیست. ۶ استان از آذربایجان غربی تا ایلام و استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی هم درگیر برگزاری این رویداد هستند.



به گزارش بن ایر به نقل از مهر، نشست پیرامون اهمیت رویداد بزرگ پیاده روی اربعین با حضور علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری اجرا شد.
علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در این جلسه اظهار داشت: جاذبه های گردشگری از دو بعد مکان محور و زمان محور مورد بررسی قرار می گیرند. امروزه جاذبه های مکان محور جای خویش را به جاذبه های زمان محور داده اند؛ هم اکنون اهمیت جاذبه های زمان محور به شکلی است که در زمره با اهمیت ترین سیاست گذاری گردشگری قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: طیف برگزاری جاذبه های زمان محور (رویدادها) بسیار متنوع است؛ رویدادها متأثر از مبحث های مختلف میراث فرهنگی، کشاورزی، آئینی، دینی و مذهبی و.... هستند. رویدادها ظرفیتهای بالقوه ای دارند که می توانیم متناسب با سلیقه و ذائقه مسافران و گردشگران از آن استفاده نمائیم.
وی اشاره کرد: اثرات ابر رویداد پیاده روی اربعین تنها محدود به عراق نیست. ۶ استان غربی ایران از آذربایجان غربی تا ایلام و همینطور دو استان سیستان و بلوچستان و خرسان رضوی هم درگیر برگزاری این رویداد هستند. مسیر زائرین هم از ۱۲ استان کشورمان با محوریت ۵ استان مانند همدان و کهگیلویه و بویراحمد می گذرد.
توجهی به رویکرد معنوی سفر نکرده ایم
محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم در این جلسه اظهار داشت: بحث جاذبه گردشگری بسیار اهمیت دارد. مرکز ثقل گردشگری جاذبه است. موتور گردشگری بدون داشتن جاذبه حرکت نمی نماید. مزیت در گردشگری هم اهمیت دارد. مزیت عامل اصلی برنده بودن در رقابت گردشگریست. هرچند مزیت حمل و نقل و مدیریت و... مهمست اما مزیت جاذبه جایگاه بالاتری دارد. امروزه کشورها خصوصاً کشورهای درحال توسعه، علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت ها بدنبال ایجاد جاذبه های گردشگری هم هستند.
وی اضافه کرد: در بین جاذبه های مزیت آور، رویدادها از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. اهمیت این مسئله سبب شده این جوامع باتوجه به منابع شأن به لحاظ زمانی و مکانی رویدادی را خلق کنند بدین جهت خلق یک رویداد و توجه به جاذبه ها مزیت شمرده می شود.
وی اظهار داشت: رویدادهای بزرگی مانند پیاده روی اربعین از دو منظر اجتماعی و فرهنگی قابل مطالعه است. از دیدگاه اجتماعی، مدیریت این ابر رویداد خیلی مشکل است چونکه انبوه زیادی از مردم در یک زمان و مکان مشخص از یک نقطه ای به نقطه دیگر سفر می کنند. از دیدگاه فرهنگی هم مسئله گردشگری از اهمیت زیادی برخوردارست چونکه گردشگری یکی از مؤلفه های فرهنگی قلمداد می شود؛ توریست یک رسانه ای است که پیامی را از یک نقطه به نقطه انتقال می دهد. این مؤلفه هم باید مورد مطالعه قرار بگیرد.
برگزاری کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت
وی اضافه کرد: در کتاب های علمی گردشگری تنها از مکه و زیارت خانه خدا به عنوان بزرگترین رویداد مذهبی نام می برند در صورتیکه رویداد پیاده روی اربعین هم بسیار اهمیت دارد چونکه خیل عظیمی از زائرین امام حسین (ع) که حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیون نفر می شوند، از یک مسیری پیاده روی را آغاز و به سمت کربلا راهی می شوند.
وی اشاره کرد: ضمن مزیت گردشگری، رویکرد معنوی سفر هم از اهمیت زیادی برخوردارست. متأسفانه ما به رویکرد معنوی سفر توجهی نکرده ایم. این مسئله باید تقویت شود. انگیزه اصلی مردم از سفر، بازگرداندن آرامش روح شأن است. روح پدیده غیر مادی و معنوی است که تنها چند صباح در کالبد بدن گرفتار است. روح برای رهایی از این کالبد و زندان نیاز به استراحت و سفر دارد. ما به سبب اهمیت این مسئله چندین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی برگزار کرده ایم. پنجمین دوره آن هم سال جاری ۱۸ مهر ماه انجام می شود. خوشبختانه برگزاری چنین کنفرانسی مورد توجه خیلی از پژوهشگران خارجی هم قرار گرفته است.
ایمانی اشاره کرد: رویکرد معنوی در تمامی گونه های گردشگری خصوصاً ابر رویداد پیاده روی اربعین قابل مطالعه است. این رویداد مذهبی وابستگی زمانی و مکانی دارد اما تعدادی از رویدادها فقط وابستگی زمانی یا مکانی دارند. اساسا مدیریت این رویداد خیلی مشکل است. فلسفه اصلی راهپیمایی اربعین این است که مردم با ورود به کانال و اتصال به آن چیزی که دوست دارند، به آرامش برسند. این پدیده بزرگ طی ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال اخیر در ایران شکل گرفته و مردم به سبب ارتباط معنوی خاص با سیدالشهدا (ع) خودجوش هر سال به راهپیمایی اربعین می روند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهار داشت: سه مقوله هدف، مبحث و انگیزه در رویداد بزرگ پیاده روی اربعین قابل مطالعه است. زائرین در این رویداد اتصال به خالق را بیشتر احساس می کنند. رشد معنوی انسانی، بازیابی انرژی جسم و روح، شور و شعف، فلسفه اصلی راهپیمایی اربعین است.
به گفته وی، مدیریت این راهپیمایی اربعین هم طی سال های آتی بسیار اهمیت دارد. برای کنترل و مدیریت این راهپیمایی باید نقطه آغاز را مد نظر قرار دهیم. مسافت بصره تا کربلا ۵۰۰ کیلومتر است. چنین مسافتی طی سال های آتی جوابگوی نیازهای زائرین نیست. ما می توانیم وسعت مکانی اربعین را افزایش دهیم. اعلام نماییم پیاده روی اربعین از تمام شهرها به سمت کربلا است و اگر یک نفر از شهر خودش به سمت کربلا حتی یک تا ۲ کیلومتر را هم طی کند، ثوابش به او می رسد. همینطور می توانیم به فکر مقصد مکمل در ایران باشیم.
وی در آخر اشاره کرد: همینطور این رویداد بزرگ باید از ابعاد مختلف مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و مردم شناسی مورد مطالعه قرار بگیرد.


منبع:

1402/06/09
13:33:11
5.0 / 5
405
تگهای خبر: توریست , سفر , فرهنگ , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳