BonAir
بن ایر

العربی الجدید:

تغییرات و جاه طلبی های تل آویو در قدس اشغالی در خطرناک ترین مراحل خود است

تغییرات و جاه طلبی های تل آویو در قدس اشغالی در خطرناک ترین مراحل خود است

بن ایر: بن ایر: با گذشت ۵۷ سال از اشغال قدس کارشناسان فلسطینی درباره ی این مساله اتفاق نظر دارند که اشغالگری صهیونیست ها در طول این سال ها توانسته تغییرات ریشه ای را در بخش های مختلف شهر قدس بوجود آورد. این تغییرات بوسیله تحمیل یک واقعیت جدید خصوصاً در بخش بهداشت و آموزش یا بوسیله اشغال مجدد قدس با نیروهای نظامی و پلیس است مثل اتفاقی که هر روز در مسجد الاقصی می افتد و کوشش برای یهودی سازی آن صورت می گیرد.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، یهودی سازی قدس توسط رژیم اشغالگر به خوبی در راهپیمایی سالانه «پرچم» شهرک نشینان دیده می شود که سالجاری میلادی شاهد مشارکت وزرای کابینه رژیم صهیونیستی و اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و سازمان های تندرو دینی و حامی شهرک سازی این رژیم بود.
«زیاد الحموری» مدیر مرکز حقوق اجتماعی و اقتصادی قدس در مصاحبه با العربی الجدید اظهار داشت: این راهپیمایی شهرک نشینان چشم انداز قدس را به صورت کامل تغییر داد و این چیزی است که ساکنان قدس از زمان اشغال این شهر در سال ۱۹۶۷ به آن عادت نداشته اند و با جنگ کنونی در نوار غزه و حوادث دیگر از هفت اکتبر و سلطه راستگرایان تندرو بر حیات سیاسی و نظامی در رژیم اشغالگر ارتباط دارد. قدس در رأس نگاههای افراطی راستگرای رژیم صهیونیستی بوده است که از هفت اکتبر سیاست پاکسازی نژادی و هدف قرار دادن هرگونه چشم انداز فلسطینی در شهر قدس را در پیش گرفته است.
«خلیل تفکچی» کارشناس و متخصص امور شهرک سازی و قدس هم در مصاحبه با العربی الجدید اظهار داشت: آن چه حالا پس از ۵۷ سال از اشغال قدس اتفاق می افتد اینست که طرف اسرائیلی تصمیم خویش را برای قطعی کردن پرونده قدس شرقی گرفته است و هیچگاه اجازه این را نمی دهد که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین باشد. همینطور ایجاد شبکه خط آهن و تونل ها و ایجاد مناطق صنعتی در داخل شهر قدس در همین راستا است. رژیم اشغالگر همینطور مراکزی مثل مقرهای پلیس، وزارت امور داخلی، بیمه و ساختمان وزارت دادگستری را در خیابان «صلاح الدین» و یک مقر وزارت امور اجتماعی را در «وادی الجوز» بوجود آورده است.

تفکچی اظهار داشت: رژیم اشغالگر در مبحث آموزش و از بین بردن روش درسی فلسطین و روش اردن هم نقش دارد و تلاش می کند تا نسلی را ایجاد نماید که هیچ ارتباطی با وطن خود ندارند. آن چه حالا در قدس رخ می دهد یک عملیات پیشدستانه از راه سیطره بر تمام موسسات چه آموزشی و چه فرهنگی و با تشکیل یک مرکز فرهنگی در منطقه «باب الساحره» و مراکز دیگر است.
وی اظهار داشت: ما می بینیم که طرف اسرائیلی در مسائل ملی مداخله می کند تا به فلسطینی ها بگوید که حاکمیت قدس از آن اسرائیل است. اسرائیل می خواهد به فلسطینی ها بگوید که اگر قصد برگزاری هرگونه فعالیتی را دارید باید با مجوز اسرائیل باشد. اسرائیل همینطور سیطره کامل خویش را بر منطقه مسجد الاقصی تحمیل کرده و در مبحث قیمومیت اردن مداخله می کند و به هر کسی که بخواهد اجازه ورود به مسجد الاقصی را می دهد یا این که مانع ورود افراد به مسجد الاقصی با بهانه های مختلف می شود. همینطور ما شاهد افتتاح تونل ها در منطقه «سلوان» و ایجاد کانون های شهرک سازی و مقابله با آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) و کوشش برای اخراج آن از قدس هستیم. پس از ۵۷ سال از اشغال قدس می بینیم که اسرائیل از روند سیاسی برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود در رابطه با قدس متحد و ایجاد قدس بزرگ با مفهوم اسرائیل بهره برداری کرده است.
نظامیان صهیونیست در محله های قدس «جمال عمرو» متخصص امور قدس و مسجد الاقصی هم اظهار داشت: امروز این مسئله برای فلسطینی ها کاملا واضح است که جنگ دینی ضد مسلمانان و اسلام در اوج خود قرار دارد. یک رژیم تندرو در اراضی اشغالی حکومت می کند و این مسئله منجر به آشکار شدن چهره رژیم اشغالگر در مقابل جهان بعنوان یک رژیم فاشیست و نژادپرست شده است. پس از «یوم النکسه» (روز شکست) تلاش هایی از جانب مسؤولان رسمی اسرائیل برای یورش به مسجد الاقصی وجود داشته و آنها منتظر پاسخ اداره اوقاف اسلامی در قدس می ماندند اما این مسئله امروز وجود ندارد. گردشگر ها پس از اینکه پول بلیط را پرداخت کردند وارد مسجد الاقصی می شوند. امروزه قیمومیت اسلامی بر مسجد الاقصی کاهش زیادی یافته است. جاه طلبی های اسرائیل به سطح خطرناک تری رسیده است چون که شاهد تجاوزات آشکار و یورش های رسمی هستیم و این اتفاق در مقابل چشم و گوش جهان رخ می دهد. جهان عربی و اسلامی مسجد الاقصی را رها کرده است. برخی سازمان های رژیم اشغالگر حمایت مالی هنگفتی را دریافت کرده و از تایید رسمی «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی برخوردار می باشند. این رژیم اشغالگر جنگ دینی را در این منطقه به راه انداخته است.
شهرک سازی در قدس اشغالی «حجازی الرشق» مسؤول اتاق تجاری صنعتی عربی در قدس اظهار داشت: ایجاد فشار اقتصادی در قدس از راه جعل قوانینی با هدف ضربه زدن به اقتصاد و فلج کردن تجارت در این شهر و ممانعت از ورود خریداران به فروشگاه های قدس و شهرک قدیمی قدس صورت می گیرد و این مسئله در جهت کوشش برای تغییر هویت عربی این شهر و نشانه های تاریخی آن است.
«طلال ابو عفیفه» استاد حقوق و یکی از رهبران جنبش فتح هم اظهار داشت: پس از ۵۷ سال از اشغال قدس، ملت ما شاهد شکست ها و نکبت های جدیدی است که آخرین آن کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی جلوی چشم و گوش جامعه بین المللی بخصوص آمریکا است که حامی اول نظامی و سیاسی اسرائیل است. هم اکنون برخی کشورهای اروپایی به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند اما مبحث مهم اینست که شورای امنیت حق فلسطینی ها را برای داشتن کشور مستقل به رسمیت بشناسد و اسرائیل را مجبور کند که اجازه تشکیل این کشور را در کرانه باختری و نوار غزه بدهد.




منبع:

1403/03/19
12:04:48
5.0 / 5
235
تگهای خبر: آموزش , بلیط , تاریخی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳