BonAir
بن ایر

ضرغامی خبر داد؛

سرپیچی فرمانداران از ایجاد بازارچه های صنایع دستی در ورودی شهرها

سرپیچی فرمانداران از ایجاد بازارچه های صنایع دستی در ورودی شهرها

بن ایر: به گزارش بن ایر، وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: به رغم این که رئیس جمهور شهید تاکید ویژه ای به فرمانداران کرد که بازارچه های صنایع دستی در ورودی شهرها ایجاد شود ولی هنوز برخی فرمانداران این اقدام را انجام نداده اند.



به گزارش بن ایر به نقل از مهر، عزت الله ضرغامی، در مراسم گرامیداشت هفته صنایع دستی که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار گردید، اضافه کرد: ما حدود ۳۰۰ رشته داریم تنوع بالای دارد و به همه حق انتخاب می دهد من فردا عازم چین به بهانه افتتاح نمایشگاه آثار ایران در شانگهای هستم. گفتم به سفیر چین بگویید چینی ها از چه چیزی خوششان می آید تا ما به عنوان هدیه به مقامات این کشور بدهیم. او اظهار داشت که هر چیزی باشد ما استقبال می نماییم. این حق انتخاب خیلی مهم هست. ما در دنیا منحصر به فرد هستیم چون تنوع صنایع دستی داریم.
وی افزود: رئیس جمهور شهید همیشه روی صنایع دستی تاکید ویژه داشت. تحول در هر حوزه تحول در نگاه است. حدودا در همین وزارتخانه صنایع دستی را مأموریتی درجه دو می پنداشتند اما هم اکنون ماموریت های آن درجه یک هست چون رئیس جمهور تحول در نگاه را ایجاد کرد. رئیس جمهور به من تاکید می کرد که نگاه جدید حاکم شود به تعبیر خود ایشان زیر هم بزنیم.
ضرغامی بیان کرد: به رئیس جمهور گفتم که صادرات صنایع دستی را باید آزاد نماییم هر کسی هر اندازه خواست صنایع دستی بیرون ببرد به او اجازه دهیم. نقطه مقابل آن رونق تولید داخلی است. گفتم هر زمان می خواستم کار نماییم می گویند که مثلا باید پیمان سپاری ارزی کنید در صورتیکه کارما نمی خواهد که پیمان سپاری ارزی شود.
وی اضافه کرد: امروز با ۳ و نیم میلیارد نفر از مردم دنیا لغو روادید داریم و این افراد می توانند با یک بلیت وارد کشور شوند در عرصه صنایع دستی هم کارهای خوبی شده است ولی اول راه هستیم تنوع و ارزشی که این هنر دارد زیاد است. بیمه ده هزار نفر که برای دولت رقمی می شود تصویب گردید ولی برای دو میلیون هنرمند، بیمه ده هزار نفر عددی نیست.
ضرغامی اظهار داشت: بسته بندی یکی از اشکالات صنایع دستی ماست من خودم در لالجین صنایع دستی خریدم آنرا در کاغذ پیچید و تحویل داد. بخشنامه اهدای هدیه به مقامات توسط دستگاه های دولتی اصلاح گردید تمام دستگاهها باید صنایع دستی هدیه بدهند و برای شخصیت های درجه یک و دو هم مشخص شده است باید آنقدر صنایع دستی خوب بسته بندی شده باشد که من بگویم چیز دیگری جز صنایع دستی فاخر نباید اهدا کرد.
وی افزود: هر کسی که دنبال صادرات صنایع دستی هست هیچ مشکلی ندارد چون رئیس جمهور آنرا حل کرد. در عرصه گردشگری هم این کار را انجام داد. گفتم اگر می خواهید گردشگری ایران رونق بگیرد سختگیری که ما در عرصه صدور روادید داریم را کمتر نماییم و بصورت یکطرفه ویزا را برداریم که ایشان هم پذیرفت.
وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: باید از حوزه صنایع دستی تنوع ایجاد کرد. شعار دوره ی جدید جشنواره ما پیوند نسلی هست. امثال من بلد نیستیم زبان نسل جدید را بفهمیم. پس از اتفاقات چند سال پیش رهبر گرامی گفتند که باید زبان نسل جدید را بفهمیم.
وی اضافه کرد: مردم امروز مشکل معیشت دارند قسمتی از مردم صنایع دستی را از سبد خرید حذف کرده اند چون نمی توانند خریداری کنند پس باید آنرا کاربردی نماییم تا احساس نکنند که این کالا تنها تزئینی است بلکه کاربرد هم دارد. رئیس جمهور روی عرضه تاکید داشت بنا بر این فرمان داد همه فرمانداران در ورودی شهرها بازارچه صنایع دستی ایجاد کنند، تعدادی از افراد این کار را کرده اند اما فرمانداران خیلی از شهرها این کار را نکرده اند.
در ادامه این برنامه از هنرمندان صنایع دستی که در داوری چین برگزیده شده بودند تقدیر گردید.


منبع:

1403/03/21
13:35:32
5.0 / 5
201
تگهای خبر: تولید , خرید , دستگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲