حضور ایران در نشست گردشگری سبز کشورهای آسیایی
به گزارش بن ایر، ایران با هدف معرفی دستاوردها و ظرفیتهای خود در حوزه گردشگری پایدار، در نشست تخصصی گردشگری سبز کشورهای آسیایی در باکو حضور می یابد.
به گزارش بن ایر به نقل از مهر، تفاهم نامه همکاری در حوزه توسعه گردشگری سبز و پشتیبانی از راه اندازی و بهسازی تأسیسات گردشگری پایدار، با حضور دکتر انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری کشور و با مشارکت اداره کل توسعه گردشگری داخلی، جامعه حرفه ای کشوری مجتمع های گردشگری رفاهی، تفریحی و پذیرایی و شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز بعنوان مشاور تخصصی این حوزه، منعقد گردید.
محمد جهانشاهی، دبیر کمیته ملی طبیعت گردی و گردشگری سبز و تسهیل گر این تفاهم نامه، با بیان این خبر اظهار داشت: هدف اصلی از انعقاد این تفاهم نامه، ایجاد سازوکارهای مؤثر برای توسعه گردشگری سبز در کشور از راه پشتیبانی از راه اندازی، بهسازی و نوسازی تأسیسات گردشگری مبتنی بر اصول پایداری، بهره وری منابع و محافظت از محیط زیست است.
وی با اشاره به روند رو به رشد توجه جهانی به موضوع هایی همچون مدیریت بهینه مصرف انرژی و آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و کاهش آثار زیست محیطی کارهای اقتصادی اضافه کرد: با وجود اهمیت روز افزون این موضوعات، هنوز ارتباط منسجم و نظام مند میان فعالین صنعت ساختمان، سرمایه گذاران، بهره برداران و مدیران تأسیسات گردشگری در کشور شکل نگرفته است. نبود دسترسی کافی به دانش فنی تخصصی و چالش های در رابطه با توجیه اقتصادی اجرای ساختمان ها و تأسیسات سبز، از مهم ترین موانع توسعه این رویکرد به حساب می آید.
جهانشاهی اضافه کرد: یکی از محورهای مهم این تفاهم نامه، اجرای برنامه های آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی برای مجموعه های گردشگری کشور بخصوص مجتمع های گردشگری بین راهی است که بیشتر از سه هزار و دویست واحد کوچک و بزرگ را در بر می گیرد. این برنامه ها با هدف ارتقاء آگاهی، انتقال تجربیات موفق و تسهیل استفاده از فناوری ها و راهکارهای نوین در حوزه گردشگری پایدار اجرا خواهد شد.
وی اشاره کرد: در الگوی گردشگری سبز، شاخص هایی نظیر بهره وری انرژی، مدیریت مصرف آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند از مبدأ، بازچرخانی فاضلاب، ارتقاء کیفیت محیط داخلی و خارجی ساختمان، استفاده از مصالح پایدار و مدیریت یکپارچه مجموعه ها مورد توجه قرار دارد. در این راستا، جامعه حرفه ای مجتمع های گردشگری کشور با استفاده از ظرفیتهای تخصصی و مشاوره ای شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز، مسیر توسعه این استانداردها را دنبال خواهد نمود.
دبیر کمیته ملی طبیعت گردی و گردشگری سبز، ضمن تقدیر از نگاه آینده نگرانه جامعه حرفه ای مجتمع های گردشگری، این تفاهم نامه را نمونه ای موفق از هم افزایی میان بخش خصوصی و دستگاه های حاکمیتی در راه تحقق توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: اداره کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان ناظر، حامی و تسهیل گر اجرای این تفاهم نامه، زمینه تحقق اهداف پیشبینی شده را فراهم خواهد نمود.
وی همینطور با اشاره به اجرای طرح های ملی در حوزه گردشگری پایدار گفت: پروژه «برق سبز گردشگری» به منظور گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در تأسیسات گردشگری کشور و همینطور برگزاری دومین دوره «نشان هتل سبز ایران» همچون برنامه های مهمی هستند که هم جهت با اهداف این تفاهم نامه درحال پیگیری و اجرا هستند.
جهانشاهی در انتها تصریح کرد: بعد از نهائی شدن فرایند انعقاد این تفاهم نامه، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست تخصصی گردشگری سبز کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (CICA) حضور خواهد یافت. این نشست در ایام دوم و سوم تیرماه به میزبانی شهر باکو در جمهوری آذربایجان برگزار می گردد و مهلتی برای تبادل تجربیات و معرفی ظرفیتهای کشور در حوزه گردشگری پایدار خواهد بود.
منبع: bonair.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب