BonAir
بن ایر

بیم و امید روستاهای گردشگری در نوروز ، 1

گردشگران! به ابیانه رحم كنید

گردشگران! به ابیانه رحم كنید

بن ایر: «گردشگران، برای دیدن تابلوی ˮشام آخرˮ در كلیسای ˮسانتا ماریا دله گرتزیهˮ میلان باید از قبل در سایتِ اینترنتیِ بازدید از این تابلو ثبت نام كنند تا برپایه ظرفیت و مكان قرار گرفتن تابلو به درخواست كننده زمان بازدید اعلام شود».



این كار یعنی احترام به هویت و تاریخ یك كشور و حقوق گردشگران برای برنامه ریزی و حضور در بناهای تاریخی، اما در مقابل این اتفاقات ما در مقابل هجوم گردشگران در روستاهای تاریخی مانند "ابیانه" چطور برخورد می كنیم؟

به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، ده سالی می گردد كه متولیان شهری و میراثی ابیانه به این نتیجه رسیده اند روستای تاریخی ابیانه، به تنهایی از پس حضور سیل گردشگران در ایام پیك سفر به خصوص نوروز برنمی آیند و باید برای این روزها برنامه ریزی داشته باشند، هر چند در سال های نخست بیشتر حرف ها از دغدغه و مشكلات حضورگردشگران بود اما پس از گذشت این سال ها دست كم می توان گفت از پس مدیریتِ بخشی از مشكلات در این روزها برامده اند اما هنوز هر سال یكی از مشكلاتِ كه نه فقط ابیانه با آن مواجه می باشد بلكه بیشترِ روستاها و بافت های تاریخی كوچك در كشور با آن روبرو هستند، نبودنِ امكان كنترلِ حضور گردشگران است.

و این فقط یكی از مشكلات روستاهای تاریخی كوچك در كشور است، اگر از تجمعِ اعتراضی اهالی ابیانه در حدود هشت سال پیش در مقابل سازمان میراث فرهنگی و با این دید كه حضور گردشگران در این روستای تاریخی به اداب و رسوم این روستا اسیب وارد می كند، بگذریم، می توان امروز این ادعا را داشت كه این روستای تاریخی دست كم بعنوان روستایی كوچك و در مساحتی به طول 900 متر قدری موفق تر از گذشته در این زمینه عمل می كند.

باید میزان حضور گردشگران در ابیانه را كنترل كرد

احمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه در این زمینه به ایسنا توضیح می دهد.

او موضوعِ اصلی و كنونی روستای ابیانه در نوروز را تعداد گردشگران می داند كه بیشتر از ظرفیت و گنجایش فضای روستای ابیانه وارد این مكان تاریخی می شوند و تاكید می كند: این موضوعی است كه باید كنترل شود.

وی می گوید: در چند سال اخیر روندی شروع شده كه با نظارت سازمان میراث فرهنگی و با محوریت اجرایی دهیاری ابیانه و همكاری نهادهای مختلف شهرستان نظنز و در این زمینه بوده است.

او با بیان این كه در طول چهار سال قبل روندی برای كمتر شدن ترافیك در نقطه ی ورودی ابیانه برنامه ریزی و اجرائی می شود، توضیح می دهد: برپایه برنامه ریزی های انجام شده، ورود اتومبیل ها به محدوده ی بافت تاریخی از ورودی روستا متوقف شده و اتومبیل ها در همان نقطه و در كنار عوارضی روستا پارك می شوند و گردشگران با تعدادی مینیبوس واتوبوس به روستا منتقل می شوند و پس از بازدید به نقطه مبدا برگردانده می شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، مساله ی حضور گردشگران را قدری زیربنایی تر می داند و اظهار می كند: این اتفاق مانند زخمی در حال خونریزی است كه در كوتاه مدت فقط آن را پانسمان می نماییم تا از خونریزی بیشتر جلوگیری نماییم. اما واقعیت این است كه هنوز به آن مرحله نرسیده ایم كه سازوكاری برای كنترل ورود گردشگران به ابیانه داشته باشیم.

نجیبی موفقیت در كنترل ورود اتومبیل ها به این روستای تاریخی را كمك بزرگی به سروسامان دادن روستای ابیانه در نوروز می داند و می گوید: از جانب دیگر برای اقامت در این روستا اقداماتی مانند تولید خانه مسافر و بوم گردی را زیرنظر ستاد نوروزی شهرستان نظنز به سرانجام می رسانیم، هر چند هنوز به سازوكاری نرسیده ایم تا بتوانیم تعداد افراد وارد شده به روستا را كنترل نماییم.

او تاكید می كند: برای به نتیجه رسیدن بهتر، نیاز به یكسری مطالعات دراز مدت و فراهم كردن زیرساخت هایی هست، اما هنوز این زیرساخت ها وجود ندارند.



در طرح هادی ابیانه سناریوی مسیر گردشگری هم چیده شده

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه در مورد تهیه طرح جامع حفاظت ابیانه و طرح هادی روستای تاریخی ابیانه كه سال های گذشته با هدف بهتر شدن روند برنامه ریزی در این روستا تدوین شده و قراربوده مسائلی از این دست را برطرف كنند، می گوید: در طرح هادی ابیانه به این مورد اشاره شده، حتی سناریویی برای مسیرهایی كه احیانا گردشگران از آن ها باید بازدید كنند هم تهیه و محاسبه شده است كه امكان پذیرش چه تعداد توریست را در آنِ واحد در این روستای تاریخی داریم.

نجیبی ادامه می دهد: این مورد به صورت كامل در طرح ویژه منظر فرهنگی ابیانه كه اكنون در مرحله ی تهیه است، محور توجه قرارگرفته و الان در فرایند اداری تهیه ی طرحِ ویژه هستیم.

به اعتقاد او؛ تحقق پذیری این طرح ها نیازمند تامین زیرساخت ها و فرهنگ پذیری است، از جانب دیگر در مقیاس خُرد در بافت تاریخی ابیانه باید از نظرِ نوع نگاه ها به این دید رسید كه سقف تعداد گردشگران و تعریف درستی از گردشگری پایدار به رسمیت شناخته شود و از نظر اجرائی پشتوانه های مورد نیاز برای این كار فراهم گردد.

علم مدیریت گردشگری در نقطه صفر نیست

او در ادامه با بیان مثالی در مورد كنترل حضور گردشگران در بناهای تاریخی می گوید: در كشوری مانند ایتالیا، برای دیدن تابلوی "شام آخر" باید از قبل در سایتِ اینترنتیِ بازدید از این تابلو ثبت نام كرد، با این كار بر مبنای ظرفیت و مكان قرار گرفتن تابلو به درخواست كننده اعلام می گردد كه در چه روزی می تواند از این تابلو بازدید كند، این كار به معنای كنترل حضور گردشگران است.

وی در مورد حضور گردشگران در موزه لوور هم بیان می كند: در این موزه زمانی كه تعداد بازدیدكنندگان از یك تعداد بیشتر می شود، ورودی موزه را به صورت موقت مسدود می كنند تا تراكم بازدیدكنندگان داخلی كمتر شود و بعد از آن، تعدادی دیگر از گردشگران وارد موزه شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه تاكید می كند: مدتی است كه به این سازوكارها در دنیا توجه می شود، این طور نیست كه بگوئیم ما در نقطه صفر ایستاده ایم.

او معتقد است: باید پذیرفت كه اجرائی كردن این نمونه طرح ها برای كنترل ورود گردشگران به موزه ها زمان می برد. ابیانه شهر- موزه ای پرارزش است كه شایستگی بهترین مدیریت گردشگری را دارد.



گردشگری ابیانه باید به گردشگری پایدار تبدیل شود

وی ادامه می دهد: با این وجود نگاهِ موجود در شهرستان نطنز و روستای ابیانه به این سمت می رود كه گردشگری ابیانه باید به گردشگری پایداری تبدیل گردد تا از یك سو صدمه كمتر به این روستا وارد شوند و از جانب دیگر معرفی این روستا بهتر صورت گیرد.

نجیبی با تاكید بر این كه با این اقدام باید منطقه پیرامونی و شبكه سكونتگاه های وابسته به ابیانه هم از برخی مشكلاتِ گردشگری مرتفع شوند، ادامه می دهد: این نكته مهمی است كه ما به گردشگری نگاه نقطه ای نداشته باشیم. ابیانه جزیی از یك شبكه است كه تمام اجزای آن باید در این فرایند مشاركت داشته باشند.

او وجود برخی صدمه ها در نوروز و در روستای ابیانه را جزو مواردی نمی داند كه بتوان در كوتاه مدت برای آن ها اقدام عاجلی انجام داد و می گوید: با آموزش ها و اقدامات فرهنگی كه انجام می دهیم، تلاش می نماییم تا به تدریج تعداد این اتفاقات را كم نماییم و با فرهنگ سازی در دراز مدت تكرار دوباره ی آن ها را به صفر برسانیم.

ابیانه نوروز 97 را چطور می گذراند؟

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه، در ادامه در مورد اقداماتی كه این روستای تاریخی در نوروز 97 برای گردشگران تدارك دیده است، اشاره می كند.

او با بیان این كه روستای تاریخی ابیانه در نوروز دو وجه "منفك" و "با ماهیت مختلف" دارد، می گوید: نوروز در ابیانه، میعادگاه اهالی ابیانه است. در این زمان همه ی مردم تلاش می كنند تا از هر نقطه ی كشور در این روستا دور یكدیگر جمع شوند و یك گردهمایی داشته باشند و خویشاوندی خویش را جشن بگیرند.

وی انجام این كار را بیشترین وجه مورد نظر از جانب متولیان شهری ابیانه و مسئولان میراث فرهنگی می داند كه برای ترویج آن تلاش می گردد.

نجیبی هم چنین با اشاره به احیای سنت قدیمی مردم این روستا كه در زمان تحویل سال در "امامزاده زیارت" دور یكدیگر جمع می شوند، می گوید: این سنت از سال قبل توسط پایگاه میراث فرهنگی ابیانه احیا شده است. رویداد سالیانه ی دیگری كه مردم ابیانه در طول چند سال قبل آن را باب كرده اند، برگزاری جشنی با موضوعات مختلف در رابطه با میراث ناملموس ابیانه است. جشن امسال مخصوص لباس سنتی آن هاست. ستاد مردمی برگزاری جشن فعال است و دكتر الهیاری مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان، رییس افتخاری ستاد مردمی برگزاری این جشن است.

او به ثبت ملی آئین "مهارت دوخت پوشاك ابیانه" در ایام گذشته هم اشاره می كند و می گوید: مقرر است روز 11 فروردین ماه جشن مخصوص لباس ابیانه در این روستای تاریخی برگزار شده و از لوح ثبتی آن رونمائی شود، همینطور نمایشگاهی از لباس های سنتی آن در این روستا افتتاح می گردد.



در نوروز 97 از كدام بنای تاریخی ابیانه دیدن كنید

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه همینطور در مورد بناهای تاریخی این روستای تاریخی كه گردشگران امكان بازدید از آن ها را در طول نوروز دارند، توضیح می دهد: "مسجد جامع ابیانه"، "امامزاده زیارت"، "موزه مردم شناسی ابیانه"، "مسجد پرزله"، "آسیاب دومیلون" و "حمام هرده" فضاهای تاریخی ابیانه برای بازدید هستند.

او می افزاید: در بازدید از این بناهای تاریخی فقط هزینه ی ورودی در دو بنای تاریخی "مسجد جامع ابیانه" با مبلغ دو هزار تومان و "موزه مردم شناسی ابیانه" با مبلغ سه هزار تومان از گردشگران داخلی و خارجی گرفته می گردد.

نجیبی اما در مورد امكان حضور گردشگران در یك خانه ی تاریخی ابیانه كه نمونه ای از دیگر خانه های تاریخی ابیانه باشد، توضیح می دهد: خانه های خوبی در این روستا مرمت شده اند و فضای داخلی آن ها به شكل سنتی ابیانه آماده شده است، اما این خانه ها متعلق به اهالی روستاست و عموما صاحبان آن ها تمایلی به تبدیل خانه هایشان به نمایشگاه ندارند.

به گفته ی او؛ هزینه ی ورودی هر ماشینِ گردشگرِ داخلی به ابیانه هم 10 هزار تومان و هزینه ی ورودی هر توریست خارجی به این روستای تاریخی هم ده هزار تومان در نظر گرفته شده است.




1396/12/16
18:16:36
5.0 / 5
4935
تگهای خبر: تاریخی , سنتی , فرهنگ , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳