BonAir
بن ایر

بررسی نحوه حضور ایران در اكسپوی دوبی (بخش اول)؛

حضور بی رمق صنعت توریسم ایران در اکسپو دوبی

حضور بی رمق صنعت توریسم ایران در اکسپو دوبی

به گزارش بن ایر فعالان صنعت توریسم درباره نحوه حضور کشورمان در پاویونی که در اکسپوی دوبی به ایران اختصاص پیدا کرده، انتقاد داشتند آنها می گفتند نتوانستیم از قدرت روایتگری شهرزاد در معرفی ایران بهره ببریم.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ نشست بررسی حضور ایران در اکسپوی دوبی با مبحث گردشگری در حضور کارشناسان گردشگری و افرادی که تجربه حضور در اکسپو را دارند در فضای مجازی برگزار گردید. برای این نشست از علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور که در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرده بود، دعوت شد تا دیدگاه های خویش را درباره نحوه حضور ایران در اکسپو و بلاتکلیفی حوزه گردشگری در این برنامه جهانی اعلام نماید که از حضور در آن خودداری کرد. شرکت مجری برپا کننده پاویون گردشگری ایران در اکسپوی دوبی هم با تصمیم هیأت مدیره خود به این نتیجه رسید که در این جلسه حضور نداشته باشد.
برای آنکه نشست یکطرفه نباشد و افراد بتوانند دیدگاه های متفاوتی عرضه کنند؛ از اتاق بازرگانی و وزارت صمت هم خواسته شد تا دیدگاه های خویش را بیان کنند اما آنها هم حضور پیدا نکردند.
با این حال این نشست با حضور افرادی برگزار شد که بیشتر به نحوه شرکت در این برنامه جهانی نقد داشتند و اعلام می کردند که ایران نتوانست شعار و تم اصلی اکسپوی سال جاری را متوجه شود و برای آن برنامه داشته باشد بنا بر این است که در یک ماه گذشته می بینیم هنوز پاویون ایران محتوای مناسبی ندارد بخصوص در حوزه گردشگری.
آرش نورآقایی راهنمای گردشگری که در زمان افتتاحیه به اکسپوی دوبی رفته بود در این جلسه اظهار داشت: در همه دنیا نمایشگاه های تخصصی برگزار می گردد که حول یک مبحث هستند. خیلی ها فکر می کنند که اکسپوی دوبی همان نمایشگاه گردشگریست. اما این طور نیست و لزوماً اکسپو درباره مبحث گردشگری نیست مگر کشورهایی که می خواهند بخش گردشگری کشور خویش را بیشتر نمایش دهند بنا بر این روی آن بیشتر هم کار می کنند.
وی اظهار داشت: حتی کشورهایی که در گردشگری کار می کردند مانند چین به این مورد نپرداخته بود اما تایلند روی گردشگری تمرکز زیادی کرد. پس اکسپو را باید یک نمایشگاه جنرال دید سال جاری ۲۰۵ پاویون توسط ۱۹۲ کشور ساخته شد. غرفه ای که در ارتباط با زنان یا بصیرت یا سازمان ملل جزو غرفه های بین المللی بود.
نورآقایی اظهار داشت: چند کشور هنوز پاویون های خویش را افتتاح نکرده بودند مانند افغانستان. سال جاری با عنایت به شعارهای در نظر گرفته شده شاید بتوان اظهار داشت که میتوان روی گردشگری تمرکز کرد. پاویون ایران در زمین خوبی مستقر است و کنار شیلی و فرانسه قرار دارد. این اکسپو سه تم و یک شعار اعلام نموده است. شعار اکسپو پیوند افکار و خلق آینده و تم آن پویایی و پایدار و فرصت بود. محوطه اکسپو یک محیط فوق العاده علمی و عاطفی است که از سه طرف به آن راه دارد. طراحی فضای اکسپو به نحوی است که انگار فردی که وارد می شود مقرر است پا به دنیای آینده بگذارد. بعضی از کشورها این مورد را خوب فهمیده بودند و برایش برنامه داشتند. اما یکی از ضعف های پاویون ما این بود که اصلاً به این مورد نپرداخته بودیم.
فرصتی در نزدیکی ایران که از دست رفت
در ادامه نشست، مهران ابراهیمیان روابط عمومی و سخنگوی اتاق ایران و امارات درباره نقش این اتاق در اکسپو اظهار داشت: مثل تمام اکسپوهای دیگر در دقیقه ۹۰ فعالیت ها را آغاز کرده و تا دقایق آخر مشکل بودجه داشتند. مهم ترین مأموریتی که برای اتاق مشترک ایران و امارات تعریف شد، دیدارهای مشترک و فعایت های بازرگانی بود چون احساس می کردند که در فضای اکسپو میتوان چنین فعالیتهایی را داشت و مقرر است در حاشیه اکسپو نشست هایی را داشته باشند. بنا بر این ساماندهی دیدارهای مشترک و اعزام فعالان اقتصادی و بازرگانی در اکسپو مد نظر بود. نشست اتاق های بازرگانی جهان که احتمالاً در آبان برگزار می گردد و نشست های حاشیه ای دیگر فرصت هایی را برای فعالان اقتصادی برگزار می نماید که با هم تعاملی داشته باشند.
وی اظهار داشت: اکسپوی دوبی می تواند فرصت خوبی برای ایران باشد چون نزدیک به کشور ماست مثلا می توانست در حوزه مواد غذایی هتلینگ شرکت کنندگان به دوبی کمک نماید چون دوبی به شدت سر این مورد مشکل دارد اما چنین اتفاقی نیفتاد و از این فرصت استفاده نکردیم.

در ادامه نشست، مرتضی شیخ زاده مدیرکل روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اقتصادی و تجاری کشور که به اکسپوی دوبی رفته بود درباره فعالیتهای مناطق آزاد در اکسپو بیان نمود: هدف اصلی معرفی فرصت های سرمایه گذاری است. اگر می خواستیم درباره گردشگری برنامه ای داشته باشیم وزارت میراث فرهنگی آنرا بر عهده داشت.
وی اظهار داشت: باید نگاهی به اساس برنامه ریزی استراتژیک ایران در فضای اکسپوی دوبی داشته باشیم من فکر می کنم این برنامه ریزی اشتباه بوده است. سایر کشورها هدف دیگری را به دنبال داشتند و وارد هر کشور که می شدید می توانستید مؤلفه های آن کشور را ببینید. عمده فضاهایی که برای ایران در نظر گرفته شده بود، فضاهای روبازی بود که در گرمای دوبی نمی شد خیلی در آن فضا قرار گرفت. شاید برنامه های اصلی ایران از ژانویه به بعد باشد. فضاهای مختلفی را داشتیم که باید در پاویون ایران به دنبال آنها می گشتیم. شاید هم برخی جاها به در بسته برخورد می کردید اما در کشورهای دیگر پله به پله وارد و پرزنت و از یک درب دیگر خارج می شدید اما در پاویون ایران یک بلا تکلیفی وجود داشت.
وی اظهار داشت: ما نه پاویون ملی ایرانی داشتیم. یعنی نتوانسته بودیم گذشته و میراث ایران را به نمایش بگذاریم نه حرفی درباره این روزهای جمهوری اسلامی ایران داشتیم که بزنیم. یعنی نتوانستیم حتی برترین های امروز ایران را نشان دهیم. من تمدن اسلامی را هم کمتر در این پاویون دیدم. حتی اگر کشورهای دیگر ۵۰ سال آینده خویش را به تصویر کشیده بودند ما بعنوان مخاطب معمولی چنین چیزی را درباره ایران نمی دیدیدم. برنامه ما در مناطق آزاد این است که مدیران عامل بتوانند در روزهایی که مشخص شده حضور پیدا کنند و به همراه معاونان اقتصادی خود، فرصت های سرمایه گذاری را پرزنت کنند ان هم در فضایی که به ما اختصاص داده شده است. حالا دیگر پرزنت ها بروشور محور نیست بلکه با ابزارهای نوین این کار انجام می شود ما در فضای ۱۵ متری باید این اقدام را انجام دهیم که از ابزارهایی مانند وبسایت یا QR کد استفاده خواهیم کرد.
استراتژی نداشتیم
آرش نورآقایی هم در ادامه این نشست اظهار داشت: کشورها برای خودشان استراتژی دارند و ضعف ایران نداشتن استراتژی هست. من در اکسپو بحث روایت را خیلی قوی دیدم. روایتها در سه مساله بود. روایت کشورها از آینده، پایداری و فرصت اندیشی خودشان بود. در ذیل آن می شد گردشگری، اقتصاد، فرهنگ، پزشکی و آینده آن کشور را دید. ایران در زبان گویایی که باید می داشت، لکنت داشت. یعنی ایران درباره آینده نمی توانست حرفی بزند. شاید از لحاظ سخت افزاری می خواسته اند درباره پایداری حرفی بزنند اما در حوزه فرصت اندیشی کاری نشده است. تمی که برای ایران در نظر گرفته شده شهرزاد و داستان هزار و یک شب است. در واقع روایت های شهرزاد قصه گو بروزترین بازاریابی محتواست ولی ما اصلاً برای آن محتوا نداریم. کل اکسپو روایت است. امارات با اکسپوی دوبی یک روایت از سابقه ۵۰ سال حضور خود عرضه کرد اما ایران نتوانسته هیچ روایتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: وقتی اماراتی ها می خواستند مکان اکسپو را بسازند به درختی برخورد کردند که در صحرای امارات به وفور یافت می شود و در سال ۲۰۰۸ هم بعنوان اثر ملی طبیعی آنرا ثبت نمود. آن درخت را نگه داشتند و سازه ها را در کنارش ساختند. چون قول داده بود که پایدارترین اکسپوی جهان را می سازد. به خاطر همین عرضه ای که داشت توانست میزبانی اکسپو را در ۵۰ سالگی تأسیس خود بگیرد. این درخت را حفظ کرد و کل روایت اکسپو را حول آن قرار داد. این درخت را قصه گو در نظر گرفتند یعنی این درخت کهنسال همه داستان امارات را می داند و برای دو بچه تعریف می کند.
نورآقایی از ضعف روایت در پاویون ایران اظهار داشت: هیچ غرفه ای در اکسپو ندیدیم که مثل ایران سقفش انقدر کوتاه باشد من هم نتوانستم مدت زیادی در غرفه ها بمانم. من انتخاب شهرزاد را برای کانسپت اصلی هوشمندانه می بینم. اما نتوانستیم آنرا بیان نماییم. در پاویون ایران حتی کسی را ندیدیم که برای چند دقیقه ای فرش ببافد درحالی که کانسپت خوبی بود. اگر ایران می توانست روی همان روایتگری متمرکز شود و برنامه هایش را طبق آن پیش ببرد موفق تر بود. من اشکال را در نبود استراتژی واحد برای طراحی و استفاده بهینه از فضا می بینیم. حالا چهار ماه آخر را می توانیم استفاده نمائیم چون در ایام آخر اکسپو تازه ایران وارد قرن جدید می شود. می دانم که در عرضه نرم افزاری مشکل داریم و مغزی که قبول کند این عرضه ها را بدهد نیست.
وی اظهار داشت: من با آقای شیخ زاده موافق هستم که گفت وقتی وارد غرفه ایران می شوی نمی دانی باید چه کار کنی. مثلا رستوران همه کشورها باز بود و فعالیت می کرد جز ایران!
بخش دوم این نشست بزودی در خبرگزاری مهر منتشر می شود.


منبع:

1400/08/04
21:55:40
5.0 / 5
202
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲