ضرغامی:
خودرو های تاریخی جهانی می شوند
به گزارش بن ایر وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: به دنبال سفر ارزان برای توریستهای خارجی هستیم. همین طور شناسنامه جهانی برای خودرو های تاریخی صادر می شود.
به گزارش بن ایر به نقل از مهر، مراسم رونمایی از نخستین شناسنامه بین المللی خودرو های تاریخی در ایران (id card fiva) و ثبت نخستین خودروی تاریخی پیکان و اعطا نخستین شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی در ایران با حضور تیدو برسترس رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (fiva) و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی در محل وزارتخانه اجرا شد. در این مراسم ضرغامی اظهار داشت: اعتماد به کارشناسان میراث فرهنگی به وجود آمده تا بتواند خودرو های تاریخی را ارزش گذاری و شناسایی کنند و مجوز جهانی بدهند. صدور پلاک تاریخی موقعیت جدیدی است که امروز شاهد آن هستیم. زمانی که خودروی تاریخی شناسنامه جهانی می گیرد به این معنا است که متعلق به همه آحاد بشر است.
وی افزود: غیر از بحث تاریخی خودرو های تاریخی در زمینه های مختلف گردشگری خودرو ها نقش زیادی دارند از مسابقات رالی گرفته تا فعالیت کمپ رها که می تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد ما در همه این حوزه ها برنامه داریم و اعلام می نماییم در زمینه کمپر و کاروان با صحبت هایی که شده دنبال حل مشکلات آنها هستیم. مجموعه کمپرهایی که به وجود آمده کلکسیونی از صنایع دستی فنی است چون همه چیز دارد و یک خانواده آنرا با سلیقه خودش طراحی نموده است. کمپرسواران سفارش های خوبی در سفرهای خارجی گرفته اند که اتفاق خوبی است. سافاری نیز ورزش شیرینی است و خودم هم بهره برده ام. برخی تصور می کنند سافاری تفریحی لاکچری است در صورتیکه این طور نیست آنرا مطرح کرده اند تا جوانان و عامه مردم ما را عامدانه از این فعالیت ها دور کنند.
در یزد دیدم با بلیت پنجاه هزار تومانی از ورزش سافاری بهره برده بودند. پس سافاری لاکچری نیست.
وی اظهار داشت: دولت به دنبال این است که مسئله ویزا را درباره کشورهای همسایه حل کند. کشورهای عضو اکو می تواند خیلی همکاری داشته باشند یکی از برنامه های ما گردشگری زمینی است از وزارت خارجه خواستیم که در زمینه ویزا کمک نماید چون حذف ویزا می تواند کمک زیادی کند. ما دنبال این هستیم که سفر ارزان برای گردشگران کشورهای اطراف ایجاد نماییم. هم اکنون ۸۰ کشور عضو فیوا هستند که ایران سی امین کشوری است که عضو آن شده و موفق شده که کارت بین المللی برای خودرو های تاریخی بگیرد. کسانی که این شناسنامه را می گیرند در سطح جهان جهت شرکت در مسابقات و رالی ها معرفی شده و به صورتی اصالت آنها را معرفی می کند.
در ادامه این برنامه محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اظهار داشت: این کانون از سال ۱۳۱۳ شمسی با هدف ایجاد تسهیلات لازم برای صنعت گردشگری خصوصاً در زمینه گردشگری زمینی در ایران تشکیل شد. بنا بر این با توجه به این که قرار بود گردشگری در کشور توسعه پیدا کند، کانون نیز عضو چند این تشکل و نهاد بین المللی شد همچون عضویت در کانون بین المللی اتومبیلرانی و عضویت در سازمان جهانی گردشگری و سازمان های دیگر.
وی بیان کرد: در ایام اخیر رییس فیوا تصمیم گرفت به ایران بیاید و از نزدیک برنامه های کانون و انجمن را ببیند یکی از برنامه های وی شرکت در جلسه کارگروه تشخیص اتومبیل های تاریخی و ارائه پلاک بین المللی بود با توجه به این که او به کشورهای دیگر نیز رفته بود بررسی های دقیق و منصفانه ما را مورد تحسین قرار داد.
صوفی در ادامه اظهار داشت: از برنامه های دیگر رییس فیوا ارائه آیدی کارت یا شناسنامه اتومبیل های تاریخی بود. تا کنون بیست هزار خودروی تاریخی شناسایی شده است که مالکان آنها متقاضی دریافت شناسنامه هستند.
در ادامه این برنامه تیدو برسترس رییس فدراسیون جهانی وسایط نقلیه تاریخی fiva نیز اظهار داشت: موجب افتخار فیوا است که ایران عضو آن شده است تاریخچه ایجاد فیوا کمتر از ایران است چون تاریخ ایجادش به زمان تولید موتور متحرکه می رسد. چرخ قرن ها پیش اختراع شد اما تولید خودرو ۱۳۵ سال قدمت دارد. از نظر فیوا خودروی تاریخی خودرویی است که با بهره گیری از قوای متحرکه کار کند. بیش از ۳۰ سال عمر داشته باشد اصالت خودرا حفظ نموده و وضعیت قابل قبولی داشته باشد. بصورت روزانه استفاده نشود و جزو میراث فنی و تاریخی باشد. این تعریفی است که بسیاری از کشورها و سازمان های جهان آنرا پذیرفته اند. نقش ما در فیوا حفظ تاریخ تردد را خودرو هست که از با اهمیت ترین اتفاقات در این حوزه می باشد. موجب خوشی است که یونسکو هم کارهای ما را تأیید می کند.
وی اظهار داشت: فیوا ۵ سال است که با یونسکو همکاری نزدیک دارد و بیانیه رسمی نیز داده است. مایه خوشبختی است که ایران هم در جهت حفظ خودرو های تاریخی دیدگاه خوبی دارد. همکاری جدید برای حفظ آرشیو خودرو های تاریخی است که شامل همه نوع وسایط نقلیه می شود. یکی از اهداف ما این است که مالکان بتواند در جاده ها تردد کنند چون خودرو های بدون پلاک امکان تردد در جاده ها را ندارند.
رییس فیوا اظهار داشت: باید تفاوتی بین خودروهایی که هر روز حرکت می کند با خودرو های تاریخی باشد بدین سبب کارتی که ایران صادر می کند در سطح جهانی شناخته خواهد شد و دارندگان آن می تواند در جاده ها خودرو را حرکت دهند. نخستین خودرو که کارت می گیرد پیکانی برای سال ۱۹۷۰ است. این خودرو موجب صنعتی شدن کشور ایران شده است و موجب شد ایرانیها خودرو سوار شوند بدین سبب لازم است این اتفاق ثبت گردد. خودروی دوم نیز bmv هست. ایران هم جزو فدراسیون خودرو های bmv شده است و جای خوشی دارد.
وی افزود: در ایران صحنه های زیادی دیدم که خودرو های تاریخی جزو فرهنگ ایرانیها شده است. همکاری بین کانون جهانگردی و انجمن نیز الگوی خوبی بوده است و می تواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد. به خاطر پشتیبانی از خودرو های تاریخی در ایران از وزارت میراث فرهنگی تقدیر می کنم.
منبع: bonair.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب