BonAir
بن ایر

عذرخواهی شورای شهر همدان، محله كبابیان احیا می گردد

عذرخواهی شورای شهر همدان، محله كبابیان احیا می گردد

بن ایر: «شورای شهر همدان پس از تخریب محله كبابیان با فشار رسانه ها، از مردم عذرخواهی نمود و شهردار قول احیای این بافت تاریخی بعنوان سالم ترین بافت تاریخی همدان را داد. »


حسین زندی، یك فعال میراث فرهنگی استان همدان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: پس از تخریب محله كبابیانِ همدان و بالا گرفتنِ اعتراضات فعالان مدنی و رسانه ها، مقامات ارشد استانی پاسخ دادند و در اولین قدم ابراهیم مولوی، رئیس شورای شهر همدان در رادیو و در جلسه رسانه ای از مردم عذرخواهی نمود، پس از آن هم شهردار همدان اعلام نمود مجبور شده بین بد و بدتر یكی را انتخاب نماید. هر چند او معذرت خواهی نكرد اما به كار اشتباه خود اعتراف كرد، استاندار هم در نشستی دستور پیگیری دارد.

او با اشاره به اعلام شهردار همدان برای احیای بافت تاریخی كبابیان ادامه داد: با فشار رسانه ها، شهرداری همدان علاوه بر اینكه به اعتراض ها پاسخ گفت، اعلام نمود «این منطقه را احیا می كنیم».

وی با بیان این كه در هفته گذشته چهار جلسه با حضور مدیران شهری و بعضی از فعالان مدنی با هدف بررسی و احیای بافت تاریخی همدان به خصوص "چمن كبابیان" برگزار شده است، خویش را نماینده فعالان مدنی حاضر شده در جلسات خواند و اظهار داشت: این جلسات با حضور آقای شهاب رضویان و رئیس كمیسیون فرهنگی شورای شهر و تعدادی از فعالان فرهنگی همدان برگزار و مسئولان پذیرفتند با المان ها و مصالح بومی خانه های تخریب شده را بازسازی كنند، همینطور آقای ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی هم طرحی را پیشنهاد داد كه برپایه آن طرح، بار دیگر آن بناها بازسازی می شوند.

قول احیای دو بنای تاریخی مهم همدان، نتیجه اعتراض ِ تخریب های تاریخی

او با اشاره به ایجاد یك حساسیت در مورد مباحث تاریخی شهر همدان پس از اعتراضات گسترده ای كه نسبت به تخریب سه بنای تاریخی چمن كبابیان رخ داده است، اضافه كرد: با بروز این حساسیت ها آقای شهردار قول داد خانه "نراقی ها" باقی مانده از دوره قاجار و تنها حسینیه خانگی همدان را تملك و ساماندهی كند، همینطور بازسازی مدرسه "جنت" در خیابان سعیدیه از دیگر قول های شهرداری همدان برای نجات بناهای تاریخی بود.

زندی با بیان این كه هر فعال مدنی همان گونه كه در زمان تخریب یا وجود اتفاقی ناخوشایند برای بافت های تاریخی اعتراض می كند، باید در زمان انجام اقدامات مناسب در بافت های تاریخی هم از مسئولان شهری تشكر كند، ادامه داد: شهرداری همدان اكنون مقرر است دو نمونه از بناهای معماری گذشته و پرارزش در سطح شهر را حفظ كند، این كار برای مردم شهر همدان اهمیت دارد.

سایت موزه میدان امام همدان در ۵۰۰ مترمربع

او همینطور با اشاره به بازدید میدانی مسئولان شهری همدان از میدان امام (ره) همدان و مسیر تاریخی خیابان اكباتان تا میدان امام (ره) اضافه كرد: در زمان انجام بازدید كه بامداد امروز –شنبه هفتم بهمن- و با حضور شهرداری، اعضای شورای شهر و رئیس كمیسیون شورا رخ داد، بحث جداره سازی ها و ساماندهی خیابان ها بار دیگر مطرح و بررسی گردید. تا كنون كفِ خیابان در این محدوده را درست كرده اند و در بحث پیاده راه هنوز جداره ها باقی مانده اند.

وی اظهار نمود: برپایه تصمیم های گرفته شده حدود ۵۰۰ متر به شعاع ۲۵ متر مقرر است سایت موزه در میدان امام (ره) تولید شود، از جانب دیگر آثار به دست آمده در این محدوده همگی در سایت موزه قرار می گیرند. همینطور در بخش هایی كه منتهی به میدان امام می گردد و آثار تاریخی به دست آمده است، سقف كاذب زده اند و مقرر است با آخر كاوش ها و مرمت و ترمیم آثار، آن ها هم در مجموعه سایت موزه قرار بگیرند.



رفت وآمد ماشین ها به سایت همدان هنوز ادامه دارد

او با اشاره به وضعیت عبور و مرور ماشین های بازار آهنگران در محدوده تاریخی هگمتانه هم تاكید كرد: هنوز این مشكل به صورت كامل برطرف نشده است اما قدری از مسیر را تعدیل كرده اند و لااقل پس از تمام شدن پیاده راه، آن ساماندهی می گردد.

به اعتقاد او شغل هایی كه اكنون در آن منطقه قرار دارند، باید با محوطه ی تاریخی هگمتانه هم خوانی داشته باشند. بازار اهنگرها و شغل های فعال در ان منطقه با بازار قدیمی و پیاده راه آن و هگمتانه همخوانی ندارند. شهرداری باید با انتخاب مكان مناسب این شغل را به نقطه دیگری منتقل كند.






1396/11/08
13:15:03
5.0 / 5
5079
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱