BonAir
بن ایر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی؛

صنعت رویدادها رابطه مستقیمی با گردشگری دارد

صنعت رویدادها رابطه مستقیمی با گردشگری دارد

به گزارش بن ایر، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: صنعت رویدادها بخش پویا و روبه رشدی است که رابطه مستقیمی با گردشگری دارد.



به گزارش بن ایر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست علمی «مدیریت رویدادهای گردشگری» با همکاری گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سخنرانی ارشک مسائلی عضو هیئت علمی این گروه برگزار گردید.
ارشک مسائلی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این جلسه با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، رویدادها همچون فرصتی برای احیای مجدد سنت ها تلقی شدند خاطرنشان کرد: بعضی از رویدادها به همان شیوه سنتی برگزار می گردند و برخی دیگر با تغییر و نوآوری همراه بوده اند.
وی، خصوصیت اصلی رویدادها را در منحصر به فرد بودن و موقتی بودن آنها خواند و اظهار داشت: امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ ها مهم و حیاتی اند و افزایش اوقات فراغت سبب افزایش رویدادهای عمومی، جشن ها و سرگرمی ها شده و هم اکنون، دولت ها از رویدادها بعنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی به ملت و بازاریابی مقصد استفاده می نمایند.
مسائلی اظهار نمود: سابقه رویدادها به مدت زمان خیلی طولانی برمی گردد و مورخان انواع مسابقات ورزشی را ازجمله آنها می دانند به مانند مسابقات المپیک که به دوران باستان بر می گردد.
وی ضمن اشاره به این که رویدادها حتی قبل از به وجود آمدن بحث های اقتصادی و مالی وجود داشته اند اما در اواسط قرن بیستم رشد و توسعه رویدادها به اوج خود رسید اضافه کرد: صنعت رویدادها بخش پویا و روبه رشدی است که رابطه مستقیمی با گردشگری دارد و در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می توانند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ ها، منجر به ظهور مشارکت های جدید شوند.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصربه فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است و بنابراین خیلی از کشورها میزبانی موفقیت آمیز رویدادها را بعنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می گیرند و ارگان های گردشگری، منابع خویش را برای میزبانی رویدادهای مهم بعنوان بخشی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می دهند.
وی، رویدادها را عامل مهم تهییج گردشگری دانست که نقش برجسته ای در بازاریابی و توسعه گردشگری مقاصد دارند و اظهار نمود: نقش ها و اثرات برنامه ریزی شده رویدادهای گردشگری به خوبی مستند شده اند و اهمیت روز افزون آن برای رقابت پذیری مقاصد آشکار شده است.
مسائلی تصریح کرد: رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری سبب شکل گیری جاذبه در بین گردشگران می شود و از راه برنامه ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی، بعنوان یکی از استراتژی های مهم برای توزیع گردشگری به صورت منظم در مناطق مختلف و در زمان های مختلف در کشور به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه فصلی بودن، یک پدیده جهانی در گردشگری می باشد که به وسیله جابجایی موقت افراد ایجاد می شود اضافه کرد: در چارچوب عوامل طبیعی، جابجایی موقتی (کوتاه مدت) به این علت اتفاق می افتد که هر مقصد الگوهای آب و هوایی خاص خویش را دارد (باتلر، ۲۰۰۱، ۹) و ایجاد اثرات منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، نتیجه این عدم تعادل در مقصد است.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در انتها اضافه کرد: به علت بروز پدیده فصلی بودن و در نتیجه عدم استفاده کارآمد از منابع و تسهیلات در ایجاد درآمدهای گردشگری در طول سال، در کوتاه مدت نمی توان انتظار بازده سرمایه را داشت.


منبع:

1401/06/11
11:59:43
5.0 / 5
219
تگهای خبر: سنتی , فرهنگ , كشور , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲