BonAir
بن ایر

گزارش،

آیا توافق ایران و عربستان آینده گردشگری کشور و مشهد را تضمین می کند؟

آیا توافق ایران و عربستان آینده گردشگری کشور و مشهد را تضمین می کند؟

بن ایر: خراسان رضوی بخش قابل توجهی از گردشگری به روابط خارجی و سیاسی کشور مرتبط می شود؛ خصوصاً کشورهایی که مبدا فرستنده های توریست به دیگر کشورها هستند. کشورهای عربی همچون کشورهایی هستند که درآمد بالایی دارند و می توانند با سفر کردن به دیگر کشورها آورده اقتصادی زیادی را برای آن کشور و شهر به همراه آورند.



توافق ایران و عربستان از نظر جمعیت کثیر کارشناسان مختلف بسیار مثبت مطرح می شود که یکی از تاثیرات اساسی و مهم این توافق در بخش گردشگری می باشد. البته بهبود روابط این ۲ کشور موجب بهبود روابط با بحرین، کویت، امارات، اردن و خیلی از کشورهای عربی دیگر نیز خواهد شد و از آنجا که این کشورها در این مقوله از عربستان پیروی می کنند، این توافق می تواند در افزایش حضور گردشگران در ایران و خصوصاً مشهد مثمر باشد در نتیجه باید فرصت را غنیمت دانست و باکیفیت ترین خدمات را به عرب زبان ها ارائه کرد.

در حال حاضر بعد از چند سال رکود گردشگری و پشت سرگذاشتن دوران کرونا می توانیم ظرفیت گسترده ای از گردشگران به ویژه عرب زبانان را در مشهد شاهد باشیم که موجب توسعه اقتصاد و رونق کسب وکارهایی که با رکود مواجه گشتند، شود.

ایسنا بمنظور بررسی توافق ایران و عربستان و تاثیر آن بر اقتصاد زیارت گردشگری با برخی از کارشناسان این حوزه به گفت و گو پرداخته که در ادامه مواردی از آنها را می خوانیم.

بهبود روابط ایران و عربستان نویدبخش روزهای خوب در گردشگری سلامت

حسین نیکونام، رییس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی، درباب بهبود روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر صنعت توریسم سلامت می گوید: بازار عربستان حتما بازار خوبی برای ما فراهم خواهدنمود. عربستان تعداد قابل توجهی شیعه دارد که مشتاق زیارت و درمان هستند. همین طور در صورت بهبود روابط تنها بازار عربستان را به دست نخواهیم آورد بلکه می توان به شهروندان کویت، امارات، بحرین، عمان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اندیشید؛ حتی عراقی هایی که با احتیاط به ایران سفر می کردند، بعد از بهبود روابط بیشتر مراجعه خواهند کرد.

وی تصریح می کند: در هر صورت بهبود روابط موجب بهبود بازار دیگر کشورها نیز خواهد شد و در صورت رفع محدودیت های سیاسی ورودی ما از کشورهای بحرین، کویت و عمان به شدت بالا خواهد رفت و این اتفاق نویدبخش روزهای خوب گردشگری سلامت در خرداد ماه است.



آورده های اقتصادی گردشگری با ورود زوار عرب زبان به مشهد

فرید جواهرزاده، رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران نیزعنوان می کند: ما ۷ سال پیش به دلایلی که به وجود آمد گردشگران کشورهای عرب زبان خصوصاً عربستان و بحرین را از دست دادیم و این امر موجب از دست رفتن بازار ما در این عرصه شد.

وی می گوید: بخش مهمی از هدف سفر گردشگران عرب زبان زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و آمدن به مشهد بوده و در همان سالهای گذشته بخش عمده ای از ضریب اشغال هتل های چهار یا پنج ستاره در مشهد را این قبیل از گردشگران پوشش می دادند.

جواهرزاده با اشاره به اینکه طی آمارهای مختلف در همان سال ها حدود سه میلیون زائر از عربستان و بحرین میهمان ما بودند که بخش مهمی از سفر آنها به مشهد و هتل های پرستاره بود، خاطرنشان می کند: بعد از آن طی اتفاقاتی که پیش آمد و با وقفه ورود زوار به مشهد چند مشکل را شاهد بودیم که متاسفانه ظرفیت اشغال هتل های خوب ما به علت عدم ورود زوار عرب زبان با چالش روبه رو شد و در پی جایگزینی اتباع کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس همچون لبنان و عراق و تا حدودی عمان برآمدیم.

وی ادامه می دهد: اخبار و گزارش هایی که تا حالا شنیده می شود نشان از این دارد که تابستان بسیار خوبی را در پیش خواهیم داشت و شاهد رونق هتل ها خصوصاً هتل های پرستاره خواهیم بود. ما باید این مساله را بپذیریم که تقاضای هتل از طرف زوار عرب زبان حتی امکان دارد، نتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد چونکه تعداد هتل های پرستاره ما محدود است و ما در این حوزه با یک چالش همچون پیدا کردن واحد اقامتی مناسب برای این دسته از زوار در تابستان سال جاری مواجه خواهیم شد.

این استاد دانشگاه اظهار می کند: علاوه بر این که این دسته از زوار جزو گردشگران مذهبی تلقی می شوند و هدف اصلی آنها زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است اما چند خاصیت دیگر را نیز دنبال می کنند که می توان به گردشگری خوراک، گردشگری سلامت، تفرجگاه های مشهد و اطراف آن، پارک های آبی و مراکز خرید اشاره نمود که از رونق خوبی برخوردار خواهند شد و متولیان امر باید اقدامات و پیش بینی های لازم را در این حوزه انجام دهند.

جواهرزاده خاطرنشان می کند: به گمان من یکی از با اهمیت ترین عوامل توسعه اقتصاد گردشگری افزایش طول مدت اقامت گردشگران است و ما باید در این عرصه تمرکز نماییم. همین طور سازوکارهایی لازم است که این ارتقا را ایجاد و اقامت گردشگران را افزایش دهیم. هر چه ماندگاری و اقامت گردشگران در مشهد و کشور افزایش پیدا کند بطور حتم از نظر اقتصادی آورده بیشتری نیز خواهد داشت. بدین سبب بخش دولتی، خصوصی، دانشگاه ها و دیگر مراکز مرتبط باید دست به دست هم دهند تا شرایط مطلوبی را برای زوار به وجود آوریم.



افق روشن تاسیسات گردشگری مشهد با جذب سرمایه گذاری های خارجی

احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، می گوید: توافق ایران و عربستان موجب می شود در عرصه جذب سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت این کشورها برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان یا مشهد استفاده نماییم چونکه عربستان یکی از مهم ترین بازارهای هدف مشهد نیز بوده است.

وی اضافه می کند: تا پیش از این که روابط بین این ۲ کشور با مشکل مواجه شود، عربستان و بحرین بازارهای هدف اصلی گردشگری مشهد بودند. تعداد زیادی زائر از عربستان و بحرین داشتیم که به مشهد می آمدند. خاصیت خاصی که این زوار نسبت به سایر کشورهای همسایه داشتند، این بود که میانگین مثبت اقامت آنها در مشهد بسیار زیاد بود و گاهی اوقات تا ۲ ماه هم به همراه خانواده در این شهر اقامت داشتند.

دیناری بیان می کند: با عنایت به توافقی که انجام شده ما شاهد ورود و حضور اعراب این ۲ کشور در مشهد هستیم و مطمئنا این مساله نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد خواهد بود و اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد. همین طور تاسیسات گردشگری، سایر کسب و کارها، صنایع دستی، سوغات، گردشگری سلامت و... می توانند بهره برداری خوبی از این موقعیت داشته باشند.

وی اضافه می کند: این توافق موجب می شود در عرصه جذب سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت این کشورها برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان یا مشهد استفاده نماییم چونکه عربستان یکی از مهم ترین بازارهای هدف مشهد بوده و هست و این مساله افق روشنی را برای گردشگری مشهد ترسیم خواهدنمود.

دیناری تصریح می کند: اگر چنین اقداماتی صورت گیرد اساسا کیفیت سفر زوار در مشهد ارتقا پیدا می کند و ما مشکل خاصی در این حوزه نداریم و این ظرفیت در مشهد آماده است. با این موارد که گفته می شود تعداد هتل های پرستاره در مشهد محدود است، موافق نیستم. مشهد از معدود شهرهایی است که تعداد هتل های پرستاره زیادی دارد و قابل مقایسه با سایر شهرها نیست. اگر تنها هتل های چهار یا پنج ستاره را در نظر بگیریم، حدود ۴۰ تا ۵۰ هتل چهار یا پنج ستاره وجود دارد که اصلا در هیچ شهر زیارتی دیده نمی گردد. زوار عرب زبان افراد خاصی هستند و به خوبی هزینه می کنند.

دیناری ادامه می دهد: سابقه حضور زوار عربستان و بحرین را در مشهد داشتیم و این تجربه ای مثبت بوده و خیلی از واحدهای اقامتی و آژانس های مسافرتی بواسطه زوار عربستان بسیار فعال بوده اند و مطمئن هستیم به لحاظ مالی و اقتصادی دوران طلایی را برای مشهد شاهد خواهیم بود. همین طور در اقتصاد خیلی از کسب وکارهای اطراف حرم که در عرصه سوغات فعالیت می نمایند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.



میزبانی شایسته از زوار عرب زبان در گرو ارتقاء زیرساخت های گردشگری است

فرهاد دوایی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی می گوید: توافق ایران و عربستان، قراردادی مهمست که بر اقتصاد مشهد تاثیر زیادی خواهد داشت و موجب سفر تعداد زیادی از زوار عرب زبان به کشور ما می شود.

وی بیان می کند: هم اکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد هتل ها اشغال است و اینگونه نیست که کمبود داشته باشیم؛ به اندازه کافی تخت وجود دارد. بطور کلی وضعیت اقامتگاه های مشهد برای اسکان زوار خوب است و تنها مشکلات زیرساختی وجود دارد که باید برطرف شود. اگر شرایط حمل و نقل مسافران بهبود پیدا کند اساسا هتل ها نیز با مشکل مواجه نخواهند شد.



هیچ یک از گروههای گردشگری نتوانستند جایگزین شهروندان عربستانی باشند

مژگان ثابت تیموری، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار می کند: در دوره ای که حضور زوار و گردشگران عربستانی در مشهد انجام نمی شد، شرایط نامناسبی به وجود آمد و سرمایه گذاران زیرساخت های گردشگری نتوانستند خسارتی که بابت هزینه کرد توسعه از بابت اعتماد به حضور آنها متحمل شده بودند را جبران کنند، چونکه هیچ یک از گروههای گردشگری نتوانستند جایگزین شهروندان عربستانی باشند.

وی تصریح می کند: اساسا حضور زوار عربستان و تعاملی که به وجود آمده و درحال تقویت و تثبیت شرایط و تفاهمات است، تاثیر بسیار مثبتی به ویژه بر اقتصاد گردشگری خواهد داشت. در دوره ای که عربستان گردشگران و اتباع خودرا به عنوان زائر و توریست رهسپار ایران و همین طور مشهد می کرد، هتل های چهار و پنج ستاره، هتل آپارتمان های مجلل و اقامتگاه هایی با ظرفیت بالا و لوکس که خصوصاً در محدوده حرم مطهر واقع بود، بطور معمول در اختیار این گروه از گردشگران قرار داشت.

تیموری عنوان می کند: با عنایت به این که گردشگران عربستانی از توان مالی بالایی برخوردار می باشند، با حضور این گروه از گردشگران در تفرجگاه ها و خرید از بازارها و برندهای لوکس منجر به رونق اقتصاد و بهبود بازار کسب وکار در مشهد شده بودند اما بعد از آنکه حضور این گروه از زوار به مشهد کمرنگ شد، بازار مشهد بگونه ای رو به کسادی و رکود رفت. همین طور در عرصه پذیرایی و رستوران گروههای بزرگی از جمعیت گردشگران عربستانی با حضور در رستوران های لوکس و سفارش منوی غذایی گران در پرس های بزرگ، بهبود وضعیت اقتصادی در این عرصه از کسب و کارها را نیز رقم زده بود.

وی می گوید: بایستی اقدامات لازم در عرصه تامین سوغات بصورت جدی تر دنبال شود، برای اینکه شهروندان عربستان توریستهایی هستند که از تمکن مالی بیشتری نسبت به گردشگران سایر کشورهای همسایه برخوردارند؛ بدین سبب نیاز است که کالاهای لوکس و برندهای خاص را در مشهد داشته باشیم تا مورد پسند گردشگران عربستانی باشد برای اینکه گردشگران عربستان سعودی که با خانواده به مشهد سفر می کنند، تمایل دارند ساعات زیادی را صرف بازارگردی و خرید کالا و سوغات کنند. در حقیقت این از عادت آن هاست که بدنبال خرید کالاهای لوکس و گرانقیمت باشند. بدین سبب لازم است فضایی خوب و سوغاتی مقبول برای زوار ارائه نماییم.



مشکلی در زیرساخت های شهری مشهد برای پذیرایی از زوار عرب زبان وجود ندارد

محمود مادرشاهیان، رییس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی اظهار می کند: هم اکنون حضور زوار عربستان که به وجود آمده و درحال تقویت و تفاهمات است تاثیر بسیار مثبتی به ویژه در اقتصاد شهرهای زیارتی و گردشگری خواهد داشت. همین طور حضور گردشگران عربستانی به ایران، تحول بسیار زیادی را در وضع اقتصادی کشور ایجاد خواهدنمود. همین طور این رویداد یکی از دستاوردهای خوبی است که اقتصاد ما را دگرگون و تقویت خواهدنمود.

وی بیان می کند: هر زائر و گردشگری که به ایران و شهرهای زیارتی سفر می کند، ۱۸۰ شغل وابسته را به وجود می آورد که این حضور منافع بسیار خوبی را به وجود خواهد آورد و وضعیت رکود اقتصادی این شغل ها بهتر خواهد شد. در دورانی که عربستان حضور داشت، خیلی از هتل های چهار و پنج ستاره بسیار رونق داشتند و همیشه در سطح بالا بودند و الان که بعد از سال ها مجدد حضور عرب زبانان را داریم، اساسا هتل ها رونق خواهد گرفت و با افزایش سطح اشغال هتل ها وضعیت اشتغالزایی و کارآفرینی بهبهود پیدا خواهدنمود.

مادرشاهیان خاطرنشان می کند: توافق ایران و عربستان می تواند زوار زیادی را به شهرهای زیارتی خصوصا مشهد بکشاند و این امر به بیکاری جامعه کمک خواهد کرد، برای اینکه زمانی که زوار به مشهد مشرف می شوند، نیاز به نیروهای بیشتری برای این تعداد شغل داریم که این امر می تواند به اشتغال زایی ما کمک نماید. به اعتقاد من حضور گردشگران عرب زبان در تفرجگاه ها، بازارها و خرید برندهای لوکس به رونق اقتصاد و بهبود کسب وکار در مشهد کمک خواهدنمود.

مادرشاهیان بیان می کند: وظیفه ما به عنوان میزبان، خدمت رسانی به زوار در سطح بالاست که باید بدون سو استفاده از آنها صورت گیرد. هتل داران و بازاریان باید توجه نمایند که نباید با گران فروشی و سو استفاده از زوار آنها را ناراحت کنند بلکه باید بگونه ای رفتار کنند تا دنیا به این مسئله برسد که ایران کشوری امن و میهمان پذیر است. بدین سبب باید در میزبانی و خدمت گذاری به زوار عربستانی چنان خدمت نماییم که هم موجب ایجاد جذابیت برای زوار باشیم و آنها را ماندگار نماییم و هم بتوانیم رونق اقتصادی بازارها را افزایش دهیم.



پایداری ارتباطات ایران و عربستان ورود موجی از سرمایه گذاران را به همراه دارد

جواد براتی، مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در این خصوص می گوید: اگر ارتباطات ایران و عربستان به خوبی شکل بگیرد و فعالیت کسب و کارها رونق پیدا کند، از یک سال آینده شاهد ورود موجی از سرمایه گذاران به ایران و به ویژه مشهد خواهیم بود.

وی اظهار می کند: در گذشته نزدیک به یک درصد جمعیت عرب زبان عربستانی به ایران سفر می کرد که ورودی مستقیم آنها به ایران چندصد هزار نفر بود که عدد قابل توجهی را به خود اختصاص می داد اما بعد از آنکه رابطه ایران و عربستان با مشکلاتی مواجه گردید، ۹۰ درصد ورودی ها از بین رفت و به یک دهم رسید. لزوما سفر آن یک دهم به مشهد هم برای گردشگری نبود.

براتی تصریح می کند: از میان تمام زیرساخت ها یا نیازهایی که توریست عرب احتیاج دارد، ۳ موضوع در جذب زوار به مشهد خیلی مهم است که شامل حمل و نقل، اقامت و جاذبه های گردشگری می شود. بطور کلی می توان اظهار داشت که ما در حوزه زیرساخت ها مشکلی نداریم و اگر ضعفی هم وجود دارد، اساسا می توانیم به سرعت و کمتر از ۲ هفته آنرا برطرف و یا تقویت نماییم.

وی اضافه می کند: وضعیت کشور عربستان بگونه ای است که اقامت آنها باید حتما در هتل های ۴ یا ۵ ستاره باشد و از حمل و نقل هوایی استفاده نمایند که این موضوعات آورده اقتصادی بسیار زیادی را برای مشهد به همراه دارد.




1402/02/31
01:49:45
5.0 / 5
391
تگهای خبر: آپارتمان , توریست , توریسم , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵