BonAir
بن ایر

در نشست گردشگری ایسنا مطرح شد؛

همه برنامه ها برای رویداد همدان 2018

همه برنامه ها برای رویداد همدان 2018

بن ایر: استان همدان بعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین امسال پایتخت گردشگری آسیایی هم لقب گرفته است و دو رویداد گردشگری را در قالب «همدان 2018 » در پیش دارد اما می طلبد به دنبال رویدادی پایدار باشیم و همدان را بعنوان مقصد گردشگری به همگان بشناسانیم.


بی گمان توسعه گردشگری درآمد زیادی را به دنبال دارد و می تواند اشتغالزایی زیادی به همراه داشته باشد به شرط اینكه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده گردد و زیرساخت های مورد نیاز گردشگران فراهم آید. اما نكته قابل تأمل این است كه باید دانست چگونه از داشته ها استفاده و نقصها را برطرف كرد.

رویدادهای گذرا باید سكوی پرتاب گردشگری باشند و بتوانند جایگاه شهر و استان را به حدی بالا ببرند كه از محل گذر عبور كرده و به مقصد گردشگری تبدل شویم. مقصدی كه تمام خدمات سفر را به گونه ای عرضه كند كه بتواند جاذب توریست باشد نه دافع! ازاین رو با عنایت به رویدادهای پیش رو مجددا در نشستی زیرساخت های گردشگری و بهای خدمات عرضه شده به گردشگران را با حضور مسئولان مربوطه در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه همدان، واكاوی كردیم.

قطار گردشگری به همدان وارد می شود

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ابتدای این نشست در دفتر ایسنا با اشاره به برنامه های این اداره كل در رویدادهای پیش رو مانند جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی به میزبانی همدان و رویداد «همدان 2018» اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت اعتبارات تبلیغاتی اداره كل میراث فرهنگی استان و با هماهنگی های انجام شده با شركت رجا و با همكاری شركت هواپیمایی ثامن پرواز، قطار گردشگری همدان در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 97 با تعداد 600 نفر حركت كرده و در تاریخ 18 اردیبهشت به همدان وارد می گردد كه برنامه های بازدید از اماكن گردشگری، اقامت برای گروه های مختلف سنی و هنرمندان كه به این جشنواره دعوت شده اند، درنظر گرفته شده است.

علی مالمیر ادامه داد: همینطور در جهت رویداد «همدان 2018» با رایزنی های انجام شده با شركت رجا، قطار گردشگری در 4 تا 5 مسیر پرتردد شهرهای مشهد، تبریز، بندرعباس، اصفهان و شیراز با هدف تبلیغات جاذبه های استان و تولید انگیزه سفر به همدان به حركت درمی آید.

وی با اشاره به اینكه زیرساخت ها شامل زیرساخت های عمومی و خاص گردشگری می باشد، افزود: در زیرساخت های عمومی مانند فرودگاه، راه آهن و جاده ای و شرایط عمومی كه كمك كننده توسعه استان و مسیرهای دسترسی هستند، در سال های اخیر گام های بلندی برداشته شده و خیلی از زیرساخت ها به بهره برداری رسیده و استان در شرایط مطلوبی قرار دارد و در میان استان های اطراف هم موقعیت بهتری داریم.

مالمیر به زیرساخت های خاص مانند مجموعه های اقامتی، تأسیسات خدماتی- گردشگری، آژانس ها، خانه های بوم گردی و مجتمع های گردشگری اشاره نمود و اضافه كرد: در حوزه مراكز اقامتی و هتل سازی در سال قبل افتتاح هتل امیران 1 و بهره برداری هتل سفیران انجام شد و امیدواریم بزودی شاهد افتتاح هتل امیران 2، كتیبه و... باشیم كه این اقدامات نشان دهنده رشد خوب استان در این حوزه می باشد.

افتتاح خانه های بوم گردی آغازی خوب در حوزه زیرساخت های گردشگری

وی آغاز افتتاح 5 مجموعه خانه های بوم گردی در سال 95 را آغازی خوب در حوزه زیرساخت های گردشگری دانست و اظهار نمود: با افزایش تعداد خانه های بوم گردی به 29 مورد، رشد خوبی را شاهد می باشیم و این امر مرهون كار آموزش در حوزه توانمندسازی جوامع بومی بوده است و در داخل روستاها كارگاه های آموزشی و بازدید برای دهیاران، اعضای شوراهای روستا و سرمایه گذاران حوزه بوم گردی برگزار گردید.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: در سال های اخیر میزان پروانه تأسیس اقامتگاه ها رشد خوبی نسبت به سال های گذشته داشته كه نشان دهنده جذابیت سرمایه گذاری و رشد كسب وكار در این حوزه از گردشگری می باشد و استان همدان به رتبه 13 نسبت به سال های گذشته ارتقاء پیدا كرده است.

به شرایط ایده آل و مطلوب نرسیده ایم

وی با اشاره به اینكه در استان به لحاظ زیرساخت های فیزیكی، خدمات اماكن گردشگری و تأسیساتی و شهری هنوز به شرایط مطلوب و ایده آل نرسیده ایم، تصریح كرد: در حوزه گردشگری با تولید حداقل ها از شرایط خوبی برخوردار هستیم كه این شرایط زمینه كاندیدا شدن استان برای میزبانی دو رویداد بین المللی را فراهم نموده است.

مالمیر مهمترین زیرساخت حوزه گردشگری را كه نرم افزاری بوده و نیازمند توسعه بیشتری است، كیفیت خدمات به توریست دانست و اظهار داشت: این زیرساخت شامل همه دستاندركاران گردشگری از هتل ها، پلیس، رانندگان، كارشناسان و راهنمایان گردشگری در موزه ها و مردم می گردد كه بعنوان یك شهر گردشگر، در این حوزه كنشگر باشند.

میزبانی مطلوب از گردشگران نیازمند آموزش و فرهنگسازی است

وی با اشاره به اینكه برای میزبانی مطلوب از گردشگران نیاز به آموزش و فرهنگسازی وجود دارد، تاكید كرد: اگر مقرر است شهر گردشگری باشیم باید تمام اركان شهر و استان از بخش خصوصی و عمومی تا دولتی همكاری و مشاركت داشته باشند تا بتوانیم در حوزه گردشگری خدمات مطلوبی عرضه داده و همگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ذی نفع باشیم و فرصت های شغلی برای درآمدزایی و ارتقاء خدمات شهری تولید شود كه این رویدادها راه میانبری برای بسترسازی و فرهنگسازی است.

مالمیر در ادامه اظهار داشت: در بازاریابی مشتریان مختلفی هستند و باید با بخش بندی و متناسب با جامعه هدف بتوانیم پاسخگوی نیازهای مشتریان باشیم كه در این امر نیاز به هتل 5 ستاره و خدماتی بهتر و بالاتر برای رویدادهای مختلف حوزه گردشگری داریم و در كنار آن با عنایت به قشرهای متوسط توریست هم باید هتل ها، متل ها و كمپ های اقامتی ارزان قیمت داشته باشیم كه در میان این موارد خانه های بوم گردی به لحاظ قیمت و علاقمندی بخشی از بازار هدف به آشنایی با سنت ها و آداب و رسوم و... مناسب تر است.

همدان، مقصد گردشگری كودك و خانواده

وی تاكید كرد: با عنایت به اینكه همدان، مقصد گردشگری كودك و خانواده مطرح شده و اگر مقرر است تمامی بازار هدف گردشگری را پوشش دهیم و آن را مختص نكنیم، باید متناسب با تنوعی كه در مخاطبان وجود دارد، خدمات عرضه دهیم و جذابیت های محیطی در مراكز و اماكن گردشگری تولید نماییم.

راهكارهای كاهش قیمت خدمات گردشگری

مالمیر در بحث قیمت های بالا در حوزه خدمات گردشگری ادامه داد: راهكار بنیادین در این امر تولید رقابت است كه منجر به پایین آمدن قیمت تمام شده و ارتقاء خدمات و امكانات می گردد و از سویی دیگر تسهیل در حوزه های مختلف در رابطه با گردشگری مانند تسهیل در آموزش راهنمایان گردشگری و عضویت آنان در انجمن صنفی، تسهیل در تولید تشكل های گردشگری، تسهیل در تأسیس و راه اندازی دفاتر گردشگری و خانه های بوم گردی و تكثر این موارد، مشكل بالا بودن قیمت ها را كمتر می كند.

وی با تاكید بر تغییر نوع بینش در حوزه گردشگری و اقتصاد ادامه داد: امروز همه حوزه ها علمی بوده و بینش اقتصادی شناور است ازاین رو این بینش باید بر مبنای تقاضا تغییر پیدا كند و اینكه به لحاظ نرم افزاری مردم باید كنشگر باشند، به همین امر ارتباط دارد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به راهكارهای كوتاه مدت هم اشاره نمود و اظهار داشت: هتل ها، رستوران ها و مجموعه هایی چون شركت علیصدر، علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری همدان، متناسب با ایام سال پیشنهاداتی برای جذب گردشگران در تمام طول سال داشته باشند كه شامل قیمت های مناسب با تقاضای میهمان و توریست باشد و تولید انگیزه كرده و گردشگری پایدار را تولید كند.

وی درباره تفاوت قیمت اقامت در استان نسبت به استان های دیگر اظهار داشت: سال قبل با بررسی قیمت ها با استان های دیگر تفاوتی نداشته ایم اما نرخ اقامت استان در كل كشور متناسب با جامعه هدف كه توریست متوسط است، همخوانی ندارد و از سوی دیگر در نوع نگاه در رقابتی كردن تفاوت داریم كه باید با شرایط بازار تغییرات تولید شود تا تولید انگیزه شده و پایدار شود.

نگاه آسیا در رویداد 2018 به همدان است

رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان همدان هم در نشست گردشگری در دفتر ایسنا با اشاره به اینكه جهانگردی بحث آمدن و رفتن گردشگران نیست و اگر زیربنا نداشته باشیم نمی توانیم كار را به درستی انجام دهیم، اظهار داشت: دفاتر مسافرتی گردشگری دست چپ اداره كل هستند و با نظم دادن به دفاتر هم اكنون 50 دفتر گردشگری در استان داریم.

محمد فیضی با اشاره به اینكه همدان مجموعه و مركز جهانگردی است اما شناخته نشده است، اظهار نمود: اگر می خواهیم در رویداد «همدان 2018» در آسیا دیده شویم، باید همگی دست به دست هم دهیم و این رویداد را فرهنگسازی نماییم و اگر نتوانیم در مدت برگزاری این رویداد، همدان را به آسیا معرفی نماییم نمی توانیم زیرساخت ها را تقویت نماییم.

وی تصریح كرد: در همایش شصتمین سالگرد افتتاح دفاتر گردشگری كه در تهران برگزار شد، نمایندگان دفاتر گردشگری استان همدان با لباس های متحدالشكل با نشان رویداد 2018 حضور پیدا كردند و تبلیغی برای این رویداد از جانب همدان در میان 31 استان شركت كننده انجام شد.

فیضی در بحث سفرهای ارزان قیمت به تورهای برگزار شده و اطلاعیه های موجود در سطح شهر در خصوص برگزاری تورهای كم قیمت اشاره نمود و با انتقاد از این نوع تورها اظهار داشت: متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر روی آزادبرها وجود ندارد و این تورها با كمترین قیمت تورهایی برگزار می كنند و علاقمندان به گردشگری هم به سمت این تورها تمایل بیشتری دارند و وقتی یك سفر با این تورها می روند متوجه كمبودهای موجود شده و بعد به شكایت از مجری تور اقدام می كنند و این در حالیست كه در بسیاری موارد هیچ مجری توری وجود ندارد و شماره تماس ها گاها اشتباه است.

وی تصریح كرد: با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده با استفاده از انجمن صنفی دفاتر و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تسهیلاتی بوجود آمده تا این تورها كه مجری برگزاری تورهای ارزان قیمت هستند با عرضه شماره تماس معتبر و گرفتن مجوز به فعالیت بپردازند.

در بحث گردشگری به جای خودزنی، خودافزایی كنیم

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان همدان هم بحث آموزش در زیرساخت ها را مطرح كرد و اظهار داشت: در بحث آموزش در همدان تحول بوجود آمده و نسبت به سال های گذشته هدفمندتر صورت گرفته به طوریكه دفتر آموزشی برای این بحث از حاشیه به مركز شهر انتقال پیدا كرد كه جزء امور زیرساختی به حساب می آید و دوره های توانمندی برای ادارات و نهادها، تاكسیرانی، نیروی پلیس، خانه های بوم گردی، سفره خانه ها، رستوران ها، هتل ها، دفاتر و راهنمایان گردشگری برگزار گردید.

منوچهر احقر با ابراز گلایه از مطرح شدن پی به دنبال نقطه ضعف ها و كمبودها و كم كاری ها در حوزه گردشگری در روزنامه ها و رسانه های استان، بیان كرد: در زمان حاضر نباید خودزنی نماییم و اگر نقطه ضعفی داریم بین خودمان باید مطرح و راهكار پیدا شود و بهتر این است كه با پشتیبانی از كارهای خوب انجام شده توسط ادارات بین مدیران و مسئولان خودافزایی كرده و حتی كوچكترین كار را قدردانی نماییم تا دلگرمی تولید شود.

این كارشناس گردشگری با اشاره به وجود زیرساخت فرودگاه همدان كه پروازهای آن به دنبال برگزاری رویداد «همدان 2018» فعال تر شده است، تاكید كرد: فرودگاه همدان به دلیل رویداد مجدد فعال شده و باید از آن حمایت شود تا بعد از رویداد هم به فعالیت خود در پرواز به شهرهای دیگر ادامه دهد و در همین راستا هماهنگی با اداره ها برای هدایت پروازهای كاری از این فرودگاه انجام شده و از سوی دیگر جهت راه اندازی پرواز همدان به نجف هم اقداماتی صورت گرفته است.

احقر، دیگر اقدامات آموزشی در جهت رویداد 2018 را برشمرد و اظهار داشت: برگزاری دوره های زبان انگلیسی و گردشگری برای تاكسی های گردشگری، پلیس گردشگری، هتل داران و راهنمایان گردشگری همچون اقدامات بوده و یكی دیگر از اقدامات كه در مؤسسه خوش فكران انجام شد، آموزش راهنمایان گردشگری با قیمت های مناسب و پایین برای متقاضیان و علاقمندان است.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری هم مانند قبل سخت گیری وجود ندارد و برای سرمایه گذاران تسهیلاتی بوجود آمده است؛ مانند اینكه در صورت وجود سرمایه، با معرفی یك مدیر فنی دوره دیده می توان دفتر گردشگری تاسیس كرد و به فعالیت پرداخت.

این كارشناس گردشگری با اشاره به اینكه بحث فرهنگسازی نیاز گردشگری می باشد، اظهار نمود: به صورت مثال نیاز به پلیس گردشگری با لباس فرم مناسب كه برای توریست تولید اضطراب نكند و مسلط به زبان انگلیسی وجود دارد اما وقت حاضر برای آن است كه در رویداد 2018 بعنوان پایتخت گردشگری كشورهای آسیایی مطرح و دیده شویم و از فرصت ها به صورت صحیح و مناسب استفاده نماییم اما از طرفی به دنبال رویداد پایدار هستیم و باید هر آنچه در این رویداد به دست می آوریم را پایدار نماییم.

وی با اشاره به اینكه جذب سرمایه گذار در حوزه كمپ های اقامتی ارزان قیمت دارای اهمیت است، اظهار داشت: كمپ های اقامتی ارزان قیمت برای گردشگران متوسط مناسب تر است اما سرمایه گذار در روال كار با مشكلات اداری مواجه می گردد كه باید با همكاری ادارات و نهادها برای سرمایه گذار امنیت تولید شود تا سرمایه خویش را به همدان آورده و با تغییر كاربری زمین در اماكن توریستی بتوانیم جذابیت هایی تولید نماییم.

رویداد 2018 برای جوانان بماند

مشاور گردشگری استانداری همدان هم در دفتر ایسنا با اشاره به اینكه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چرخه محرك گردشگری می باشد، اظهار داشت: باید به صورت یك تیم كار كرد و همگی با هم همكاری كنند تا نتیجه كار توسط اداره كل به هدف مورد نظر برسد و هر كدام اندازه كار خویش را بدانیم تا همه درگیر كار شوند.

بهنام افتخاریان زیرساخت های گردشگری را بازی بین سرمایه گذاری و سرمایه داری دانست و اضافه كرد: در این بازی سرمایه دار و سرمایه گذار به دنبال منافع خود هستند اما اگر فضای باز رقابتی وجود داشته باشد، در نهایت آن كه خدمات بهتری عرضه می دهد باقی می ماند و در حوزه زیرساخت ها در استان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با گلایه از نبود همكاری و همیاری بین سازمان ها و ادارات استان اظهار داشت: در استان همدان وقت حرف همگی آمادگی خویش را اعلام می كنند اما وقت عمل همگی كنار می كشند و وقتی كسی طرحی را مطرح می كند دیگران عقب كشیده و همان یك نفر مجبور می گردد برای رسیدن به هدف موردنظر یك تنه جلو برود كه این امر در حوزه گردشگری بیشتر به چشم می خورد.

افتخاریان، دیگر مشكل زیرساختی استان در حوزه گردشگری و رویداد 2018 را عدم اطلاع رسانی مناسب مطرح و اظهار نمود: برای اطلاع رسانی این رویداد تفاوتی ندارد كه چه كسی اطلاع رسانی انجام می دهد بلكه همه باید به هر طریق ممكن این كار را انجام دهیم اما تا زمان حاضر كدام نماینده مجلس به معرفی این رویداد و مطرح كردن همدان پرداخته؟ شهرداری تابحال چه اقداماتی برای اطلاع رسانی و معرفی همدان بعنوان پایتخت گردشگری كشورهای آسیایی كرده است؟ رسانه ها و مطبوعات چه كرده اند؟

این كارشناس گردشگری با تاكید بر اینكه گردشگری یك علم است و عالم خویش را می خواهد، ادامه داد: در حوزه گردشگری همه صاحب نظر هستند و به عرضه بحث و نظر در موارد آن می پردازد و اعمال نظر می كنند كه همین سبب می گردد كارشناسان فن در حاشیه قرار بگیرند و از سویی دیگر از نظر محتوایی هم كم كاری داریم.

وی با اشاره به اینكه وضعیت جوانان وارد شده در حوزه صنعت گردشگری امیدی به آینده كاری خود ندارند، اظهار داشت: باید كاری نماییم تا رویداد 2018 برای جوانان بماند و نگاه آنان خوش بین شود.

معاون روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم با اشاره به اینكه بیشترین بهره برداری گردشگری از ستادهای تسهیلات سفر و ستادهای نوروزی است، بیان كرد: متأسفانه در روزهای نوروز رسانه ها و مطبوعات برای اطلاع رسانی خدمات و فعالیت ها تعطیل هستند و خبرهای اداره كل میراث فرهنگی روی دست روابط عمومی می ماند و این در حالیست كه در روزهای نوروز سال 97 تعداد 6 هزار و 200 خبر تولید شد كه تنها بر روی كانال میراث اطلاع رسانی می شد اما همكاران خبرنگار نبودند كه اخبار را در كانال های مختلف بارگذاری كنند.

بهجت عباسی با ابرازگلایه از رسانه ها و مطبوعات در نوروز 97 كه رویداد 2018 را پیش رو داریم و از نظر اطلاع رسانی اهمیت ویژه ای دارد، اظهار داشت: وظیفه اطلاع رسانی رویداد 2018 بر عهده خانه مطبوعات گذاشته شد و باید با عنایت به اهمیت مبحث جور دیگری عمل می كرد كه متأسفانه اقدام لازم انجام نشد و تا كنون حتی نشستی كه باید با رسانه ها برگزار می كرد را نكرده است.




1397/02/12
14:21:42
5.0 / 5
5284
تگهای خبر: توریست , خدمات , سرمایه گذاری , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲