BonAir
بن ایر

ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود

ارزان سازی سفر به خلاف گویی ختم نشود

به گزارش بن ایر مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح كرد: وام، سفر را ارزان نمی كند؛ چون كه مكانیزم «بهره» آنرا گران خواهد نمود.


سعید امیریان با بررسی اطلاعات انتشار یافته درباره طرح «سفر ارزان» و پیشنهادهای در رابطه با این طرح، به ایسنا اظهار داشت: چهار مبحث «تسهیلات بانكی و قسطی شدن سفر»، «معافیت مالیاتی»، «كاهش كیفیت خدمات و متعاقب آن ارزانی» و «تولید سفر انبوه» از مطالعه این طرح و پیشنهادهای در رابطه با آن استخراج می شود كه قبل از هر نوع نقدی لازم است در مقدمه به چند اصل مهم در صنعت گردشگری دقت نماییم. اصل نخست حق انتخابی است كه برای توریست قائلیم و باید در جریان عرضه خدمات، اخلاق حرفه ای را رعایت نماییم، یعنی اگر پیشنهاد ارزان سازی در جهت كاهش كیفیت سفر و یا كم فروشی عنوان شد باید بدانیم در قالب اخلاق حرفه ای گردشگری نمی گنجد، در نتیجه به هیچ وجه نباید به دنبال پیشنهادی باشیم كه به دروغ گویی منجر شود.
وی افزود: اصل دوم رعایت تنوع در بازار گردشگری چه در مقاصد گردشگری و چه در بین عرضه كنندگان خدمات گردشگری می باشد. گاهی برخی پیشنهادها به ایجاد انحصار در بازار منجر می شود و چون در اقتصاد، این پدیده نهی شده است باید مراقب باشیم اصل رقابت پایمال نشود و بازار به سمت عرضه كنندگانی خاص تمایل پیدا نكند.
این كارشناس گردشگری افزود: یقیناً پرداخت وام می تواند تا حدی سبب رونق سفرهای داخلی شود، ولی پیچیدگی های زیادی دارد و سبب تشدید بروكراسی اداری می شود و این پرسش را بوجود می آورد كه آیا یك خانواده با درآمد حتی متوسط حاضر است برای دریافت چند میلیون تومان وام به خاطر سفر به فرایند پیچیده آن وارد شود؟ علاوه بر این احتمال می رود با عنایت به شرایط اقتصادی جامعه از تسهیلات سفر چندان استقبال نشود، چون در نهایت مكانیزم بهره كار خویش را می كند و نه تنها هزینه سفر را ارزان نخواهد كرد كه سبب گرانی آن خواهد شد.
مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گمشده بازار گردشگری كه می تواند سبب ارزانی سفر شود را تقویت سفرهای گروهی دانست و بر لزوم تنوع بخشی در زنجیره عرضه خدمات گردشگری تصریح كرد و اظهار داشت: گردشگری باید به مرحله ای برسد كه برای هر متقاضی با هر سلیقه ای و سطح درآمدی محصول و خدمات مناسب عرضه نماید. طبق داده های مركز آمار ایران دست كم ۲۰۰ میلیون سفر به صورت سالانه در كشور انجام می شود -كه اساساً رقم بیشتر از این است - با این بازار بزرگی كه در گردشگری داخلی وجود دارد حتماً باید تنوع در خدمات و محصول تولید كرد. یقیناً كل این جمعیت دنبال سفر ارزان نیست، گروهی سفرهای لوكس را ترجیح می دهند یا حتی متوسط و نه فقط ارزان، ازاین رو باید تنوع به گونه ای باشد كه به هر نیازی مناسب ترین پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: سفر به شرطی باید ارزان شود كه مشتری بخواهد نه این كه اطلاعات و خدمات ناقص به مشتری تحویل داده شود تا دست آخر او ناراضی از سفر بازگردد. وقتی هم مقرر است طرحی با هدف كاهش هزینه های سفر اجرا شود، در جریان آن باید ارزان سازی واقعی اتفاق افتد نه این كه به افت كیفیت خدمات منجر شود.
امیریان سپس با اشاره به اصل اقتصادی «صرفه جویی ناشی از مقیاس» با این اعتقاد كه اساساً بخش عمده ای از هزینه ها با استفاده از این اصل و انبوه سازی سفر كاهش خواهد یافت، اظهار داشت: در بعضی از مقاصد همچون كیش، قشم و مشهد این اصل اتفاق افتاده و شرایط سفر به این نقاط طوری شده كه اگر انفرادی مبادرت به سفر كنید حتماً هزینه های آن گران تر از سفر گروهی تمام خواهد شد. منتها دو نكته وجود دارد، نخست آن كه تنظیم كننده ها و برنامه نویس های تور در كشور اندك هستند و لازم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره بیشتر تلاش كند و از شركت هایی كه در این زمینه فعال اند حمایت بیشتری داشته باشد. این سازمان می تواند با تمركز بر شركت هایی كه برنامه نویس های قوی در تور دارند، با تقویت آنها حتی به تعداد مقاصد گردشگری تنوع ببخشد.
وی ادامه داد: نكته دیگر تشویق مردم برای انتخاب مقاصد متنوع تر است. سفر مردم سال هاست به مناطق خاصی محدود شده است، این نشان داده است مردم آگاهی اندكی درباره مقاصد و نحوه انتخاب آنها دارند و لازم است با برنامه ریزی منطقی نقاط دیگر تبلیغ شود تا از این طریق منافع سفر توزیع شود. تاكنون این منافع بیشتر نصیب مشهد، كیش، اصفهان، شیراز و مناطق شمالی شده است.
امیریان تصریح كرد: اگر این اصول و نكات را در برنامه ریزی گردشگری رعایت نماییم، گردشگری آگاهانه و متنوع از نظر مقصد و میزان هزینه برای خانوار ایرانی فراهم خواهد شد.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو ماه تا تعطیلات نوروزی باقی مانده، از تهیه طرح «سفر ارزان» و تخصیص تسهیلاتی برای سفر به شكل وام خبر داده، هرچند جزئیات آن تا كنون مشخص نشده است. تأسیسات گردشگری همچون هتلداران و آژانس های مسافرتی اجرای چنین طرحی را در بحران اقتصادی حال حاضر كه بیم حذف سفر از سبد خانوار ایرانی را تقویت كرده است، هرچند لازم اما مُسكنی موقت می دانند. علاوه بر این نقدهایی بر عنوان این طرح وارد شده، چون كه تداعی كننده سفرهایی با خدمات نازل بی توجه به حفظ شأن مسافر است. برخی صاحب نظران هم این پروژه را پیشاپیش شكست خورده قلمداد كرده اند و تمركز بر گزینه های دیگری چون تقویت گردشگری ورودی را پیشنهاد كرده اند. اعتقاد آنها بر این است كه پرداخت وام یا تخصیص تسهیلات به سفرهای داخلی مردم را بدهكارتر می كند.



1397/11/07
01:55:57
5.0 / 5
4216
تگهای خبر: توریست , خدمات , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳