سرمایه گذار خانه نفیس تهران تاكید كرد؛
خانه تاریخی امام جمعه كبابی نمی شود!
به گزارش بن ایر نیما پرن فر با اعلان اینكه از سه ماه پیش منتظر تأیید طرح مرمت خانه امام جمعه توسط صندوق احیاست، اظهار داشت: كاربری فرهنگی و پذیرایی، در شأن خانه خواهد بود قرار نیست این بنای تاریخی، كبابی شود.
دریافت 50 MB
نیما پرن فر سرمایه گذار خانه تاریخی امام جمعه در محله ناصرخسروی تهران است شرکت او که در حوزه راه فعالیت دارد، قبل از این در خانه آقاجان نسب بابل نیز سرمایه گزاری نموده و الان این بنا را بعنوان مرکز خدماتی، پذیرایی و گردشگری به مرحله بهره برداری رسانده است سال ۹۷ نیز در مزایده صندوق احیای آثار تاریخی برای سرمایه گذاری در خانه تاریخی امام جمعه برنده شد تا به این بنا پس از مرمت، کاربری فرهنگی و پذیرایی داده و به مدت ۱۲ سال از آن بهرهه برداری کند.
او در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره این مزایده اظهار داشت: به سبب مشکلاتی که در سازمان سابق میراث فرهنگی و وزارتخانه فعلی وجود داشت بهمن ماه سال ۹۸ این بنا را تحویل گرفتیم. یک ماهی طول کشید تا سرایدار و یگان حفاظت این بنا را تخلیه کرد. طرح مرمتی خودرا به صندوق احیای آثار تاریخی بعنوان زیر مجموعه این وزارتخانه دادیم ولی هنوز پاسخی به ما نداده اند. اعلام نمودند به سبب شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مراکز دولتی هنوز موفق به بررسی فاز یک طرح نشده اند اگر این بررسی صورت گیرد فاز اول مرمت را آغاز می نماییم. در فاز اول، سردر، ورودی حیاط و سالن پایین مرمت می شود. سپس در فاز دوم سراغ غلام گردش ها می رویم و پس از آن طرح مرمت تالار آئینه و تالار نقاشی نیز داده خواهد شد. مرمت این دو تالار طولانی و دشوار است.
او درباره کاربری فرهنگی خانه امام جمعه اظهار داشت: با یکی از مجموعه داران برای تغییر کاربری طبقه بالا صحبت کرده ایم قول داده اگر مرمت به خوبی پیش برود، مجموعه خودرا برای مدت سه سال در خانه امام جمعه به نمایش بگذارند. این مجموعه شامل آثار تاریخی و مجسمه های متعلق به دوران پیش از اسلام است که خاص بوده و جایی هم به معرض نمایش گذاشته نشده است پس می تواند این آثار، در کنار زیبایی های این خانه روایت گر تاریخ باشد. در واقع اینجا موزه موقت آثار تاریخی می شود.
وی توضیحی هم درباره کاربری پذیرایی این خانه داد و اظهار داشت: از آنجائیکه کاربری فرهنگی و پذیرایی برای این بنا در نظر گرفته شده، طبقه پایین و حیاط را به بخش پذیرایی اختصاص می دهیم. ولی تصور اینکه مقرر است بخش پذیرایی خانه امام جمعه به کبابی تبدیل گردد، اشتباه است بلکه می خواهیم کاربری تعریف نماییم که در شأن بنا باشد.
پرن فر اظهار داشت: از روز اول که صندوق احیا، کاربری فرهنگی و پذیرایی برای این بنا انتخاب کرد؛ هر دو بخش فرهنگی و پذیرایی را با هم دید ولی منتقدان تنها بخش پذیرایی این بنا را می دیدند. درحالی که صندوق احیا در زمان تعیین کاربری، اول کلمه فرهنگی و بعد پذیرایی را آورده است.
این سرمایه گذار درباره اینکه آیا با کاربری فرهنگی و پذیرایی، هزینه های انجام شده در خانه برگشت داده می شود و به صرفه خواهد بود یا خیر اظهار داشت: رقم سرمایه گذاری حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است البته این برآورد متعلق به سال ۹۶ و ۹۷ بوده و از آن زمان به کار به تأخیر افتاده است باید برای جبران این تأخیر، زمان قرارداد را طولانی تر کنند تا بتوانیم افزایش هزینه ها را مدیریت نماییم. امیدواریم بازگشت سرمایه را داشته باشیم. اهتمام می نماییم یک مدل موفق ارائه نماییم تا روند مرمت و بهره برداری از این بناها رونق پیدا کند. برای این هدف اگر هزینه نماییم مشکلی نیست.
سرمایه گذار خانه تاریخی آقاجان نسب بابل درباره اینکه چقدر برای رسیدن به مرحله بهره برداری لازم است در این خانه هزینه شود، اظهار داشت: حداقل هزینه ای که دیده شده بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان است اما تا زمان بهره برداری هزینه ها زیادتر می شود تازه اگر با افزایش قیمت ها مواجه نشویم.
پرن فر زمان شروع مرمت خانه امام جمعه را بعد از تاییدیه طرح توسط صندوق احیا دانست و توضیح داد: به محض اینکه تاییدیه طرح را بدهند و مجوز شهرداری را بگیریم، مرمت خانه را شروع می نماییم بخش خصوصی آخر ماه باید حقوق بدهد برخلاف بخش دولتی. هر روزی که این مدت زمان برای گرفتن مجوز طول بکشد ما بیشتر ضرر می نماییم این خانه طبق قرارداد ۱۲ سال در اختیار ماست دو سال مرمت و ده سال بهره برداری زمان می برد.
پرن فر با اشاره به اینکه امکان بازدید عموم مردم از این بنای تاریخی وجود دارد اضافه کرد: بازدیدکنندگان باید در صفحه اینستاگرام خانه ثبت نام کنند چون بازدیدها محدود به روزهای فرد است و هزینه ۵ هزار تومانی نیز گرفته می شود ما می خواهیم مردم فرق قبل و پس از مرمت را ببینند و با این خانه که سال ها درش بسته بوده، آشنا گردند. ضمن اینکه قدر جایی که برای دیدنش آمده اند را بدانند. زمانی که مرمت تالار آئینه و نقاشی را شروع کردیم، امکان بازدید به هنرمندان نیز داده می شود تا نوع مرمت و نحوه کار را از نزدیک ببینند. این بازدیدها محدود است اما برای عموم نیز مهیا خواهد بود که اگر علاقه دارند مراحل مرمت را از نزدیک ببینند.
وی با حضور گروه های فیلمبرداری در این بنای تاریخی چندان موافق نیست و اضافه کرد: حضور گروه های فیلمبرداری ممکنست به این بنا لطمه بزند. ضمن اینکه معمولاً بازدید مردم نیز در حین کار آنها متوقف می شود. ترجیح می دهم این خانه به روی مردم همیشه باز باشد تا اینکه برای مدت محدودی در اختیار گروه فیلمبرداری برای ساخت فیلم و سریال قرار گیرد.
این سرمایه گذار اظهار داشت: بعنوان فرد عادی معتقدم ضمن اینکه تمام بناها را می توان نفیس دانست، می توان اظهار داشت که هیچکدام نفیس نیستند. باید بتوان روشی پیدا کرد که از این بناها محافظت گردد. چون اگر مرمت نشوند از بین خواهند رفت. آثار تاریخی روزبه روز خراب تر می شوند باید بهر دلیلی بتوان آنها را واگذار کرد چون به نفع بناست. شاید یک جایی را هم مثلاً شهرداری مرمت کرده و این مرمت چندان حرفه ای نبوده باشد اما از اینکه آن بنا به محل تجمع معتادان تبدیل گردد بهتر است. بدین سبب معتقدم باید بتوان سرمایه گذاران را برای مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی تشویق کرد.
منبع: بن ایر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب