BonAir
بن ایر

تپه های عباس آباد، تفریحگاه پرحاشیه

تپه های عباس آباد، تفریحگاه پرحاشیه

به گزارش بن ایر «تپه های عباس آباد» خال سبز تهرانِ اغلب آلوده و پرترافیك است، تفرجگاهی كه سازه ها و محوطه های بزرگ مقیاس را در دل خود جای داده است، از برج پرچم ۱۵۰ متری گرفته تا یك پیست اسكیت كه می گویند در خاورمیانه بزرگترین است. ساخت وساز در اراضی عباس آباد درحالی ادامه دارد كه نگرانی و دغدغه ها نسبت به افزایش بار ترافیكی در محدوده این تفریحگاه، جدی تر شده است.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، اراضی سبز عباس آباد با ۵۶۰ هکتار وسعت بین بزرگراه های مدرس، حقانی، همت و رسالت واقع شده است. وجود پل طبیعت، پارک آب و آتش، بوستان طالقانی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گنبد مینا، باغ کتاب و اضافه شدن مجموعه هایی مثل خانه شعر (موزه نادر ابراهیمی)، باغ هنر و باغ غذا، این تپه ها را به یکی از پربازدیدترین نقاط تهران تبدیل نموده، درحالی که نداشتن دسترسی ساده به این مجموعه تفریحی و نبود پارکینگ خودرو، از اصلی ترین نقاط ضعف آن به شمار می آید. از طرفی، وجود پنج برج عظیم اداری «وزارت راه و شهرسازی»، «بانک سپه»، «شرکت راه آهن»، «استانداری تهران» و «سازمان بنادر و کشتیرانی» بار ترافیکی سنگینی را به این منطقه تحمیل کرده و تمام خیابان های اطراف آن هم به تصرف خودرو های کارکنان این ساختمان های غول پیکر درآمده است و در عوض، بازدیدکنندگان و گردشگران را سرگردان کرده است.
محمدمهدی تندگویان ـ عضو کمیسیون معماری و شهرسازی دوره چهارم شورای شهر تهران که اینک معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است، یک مرتبه در جلسه ای از آن شورا (۱۳۹۵)، نسبت به ادامه ساخت و سازها حتی از نوع تفریحی در تپه های عباس آباد و تحمیل ترافیک بیشتر، اخطار داده و اظهار داشته بود: «همه مدیران شهری و آقای قالیباف مانور می دهند که بزرگترین ها را در تپه های عباس آباد ساخته اند، درحالی که اینها همه به ضرر شهر است. کدام آدم عاقلی در یک محوطه و در یک مکان، بزرگترین سازه های شهر را راه اندازی می کند؟ وقتی این پروژه ها به بهره برداری برسند، هیچ کدام از بزرگراه های اطراف ازجمله مدرس و حقانی دیگر پاسخگوی تردد منطقه نیستند و یک فاجعه شهری رخ می دهد.»
او اظهار داشته بود: «تپه های عباس آباد را تمام شده حساب کنید. بررسی نقشه های هوایی تهران نشان داده است حتی ۱۰ متر خالی هم در این محدوده باقی نمانده است و شورایعالی شهرسازی و شورای شهر تهران هم در پیشگیری از تخلفات موفق عمل نکرده اند، در شرایطی که به فرمان مقام معظم رهبری این اراضی باید پهنه سبز و با محیط طبیعی می ماند.»
عباس آباد تهران را «میرزا عباس ایروانی» معروف به «حاج میرزا آقاسی» آباد کرد، برای همین نام او را گرفته است. آبادانی عباس آباد به حدود سال ۱۲۶۲ هجری قمری و اندکی قبل از آن می رسد. گفته اند: حاج میرزا آقاسی که پس از قتل قائم مقام فراهانی در زمان قاجار به مدت ۱۳ سال صدراعظم بود، بیشتر اوقات خویش را در عباس آباد می گذراند و به آباد کردن این محدوده اهتمام خاصی داشت. مورخان معاصر هم نوشته اند: عباس آباد قریه ای بود دارای قلعه، خانه های رعیتی و عمارت اربابی که از هر نظر برای سکونت میرزا آقاسی و پذیرایی از مهمانانش دارای امکانات زیادی بود. پس از مرگ او، مستوفی الممالک این زمین ها را خریداری کرد و به سایر املاک خود، یعنی یوسف آباد و بهجت آباد افزود.
بررسی برخی اسناد و اظهارات هم نشان می دهد: سال ۱۳۴۳ شرکتی با عنوان تپه های عباس آباد با سرمایه یک میلیارد تومان افتتاح شد. سال ۱۳۵۳ تصمیم گرفته شد در این اراضی بزرگ ترین مجموعه شهری ساخته شود. سال ۱۳۵۴ طرح جامع آن توسط شرکتی انگلیسی تدوین شد. کاربری مختلفی تعریف شده بود؛ باغ (شهستان) و مجموعه های اداری، تجاری و فرهنگی با دسترسی مترو. کلنگ پروژه سال ۱۳۵۷خورشیدی زمین زده شد اما فرصت به اجرای آن نرسید.
پل طبیعت، یکی از پربازدیدترین بخش های اراضی عباس آباد


منبع:

1399/07/12
00:00:38
5.0 / 5
800
تگهای خبر: خرید , ساختمان , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳