BonAir
بن ایر

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مطرح كرد

بازگرداندن اسناد تخت جمشید از مركز اسناد

بازگرداندن اسناد تخت جمشید از مركز اسناد

بن ایر: فارس سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از آغاز عملیات اجرائی پروژه دیجیتال كردن اسناد 90 ساله این اثر باستانی آگاهی داد و اعلام نمود كه در مرحله بعد بازگردادن اسناد این میراث جهانی كه در مركز اسناد و كتابخانه ملی نگهداری می شود، قرار دارد.


حمید فدایی شنبه یکم آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نگهداری و حفاظت بهتر اسناد باقی مانده آثار جهانی تخت جمشید، اظهار داشت: تاریخ معاصر تخت جمشید که با جستجوهای دیرینه شناسی آن آغاز و با حفاظت هم جانبه از این اثر ادامه یافته برای خیلی از مخاطبین تاریخ باستان، جذابیت ویژه ای دارد.
او افزود: مکتوبات، مستندات و گزارش کارهای معاصر تخت جمشید، مربوط به حدود ۱۰۰ سال گذشته، قسمتی از شناسنامه آن قلمداد می شود و قابل ارائه به متخصصین و محققین این میراث جهانی است.
سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی اسناد موجود از سال ها قبل در دستور کار این پایگاه بوده است، اضافه کرد: این اسناد بیش از هزاران نسخه سند شامل مکاتبات اداری، نقشه، عکس، اسلاید، گزارش، فیلم و حاصل حضور یک مرکز اداری دائمی در محوطه و انجام کارهای متنوع باستان شناسی، ساماندهی و حفاظت و مرمت در تخت جمشید بوده است.
فدایی اشاره کرد: بااینکه توجه به تخت جمشید را بعد از ویرانی و فراموشی آن در مکتوبات مورخین، مستشرقین و سفرنامه نویسان مختلفی از دوره های دور تاریخی تا حالا می توان پیگیری کرد اما عصر حاضر به سبب حجم توجه به این میراث سترگ و کوشش برای کشف، بازشناسی، معرفی و حفاظت از آن در اوج خود بوده و تاثیر شگرف این میراث در زندگی و جامعه ایرانی، نکته ای است که می تواند در لابلای اسناد موجود آن به درستی به آیندگان منتقل شود.
او همین طور با تاکید بر اینکه پایگاه باید شرایط لازم در نشر و به اشتراک گذاشتن اسناد و داده های تاریخی را با هدف پیشبرد مطالعات پژوهشگران، فراهم آورد، اضافه کرد: حالا موضوع ساماندهی اطلاعاتی این اسناد از برنامه های مهم پایگاه محسوب شده و به مدد همکاران مجموعه اجرائی شده و خصوصاً در یک سال قبل پیشرفت قابل توجه ای داشته است.
باز پس گیری اسناد تخت جمشید از مرکز اسناد ملی
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تصریح کرد: تلاش ما بر این است در گام های بعدی سایر اسنادی را که در سالهای گذشته به اشتباه از مجموعه خارج و در اختیار مراکزی همچون کتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس قرار گرفته مجدد به مجموعه بازگردانیم.
مریم راهساز، کارشناس مسئول مرکز اسناد و آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: به روز رسانی و دیجیتال کردن اطلاعات و نقشه های موجود در مرکز آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید که مربوط به زمان شروع جستجوهای علمی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید از دهه ۲۰ شمسی تا حالا است؛ مدارکی در خصوص ثبت این فعالیت ها بجای مانده است که حالا پس از قریب ۹۰ سال خود یک اثر تاریخی علمی شمرده می شود.
او اظهار داشت: این مدارک و اسناد گویای روشن کار و نحوه مداخلات علمی باستان شناسان در این مجموعه است و عموما دربرگیرنده نقشه ها، صورت های دستمزد و حقوق، مستند نگاری های مربوط به اشیای تاریخی، عکس ها و تصاویر حین کاوش و... بوده که همگی در مرکز اسناد این مجموعه در ۹۰ سال اخیر جمع آوری و نگهداری شده اند.
راهساز با تاکید بر باارزش بودن این اسناد تاریخی، بیان کرد: باتوجه به لزوم دسته بندی و ذخیره سازی اطلاعات این اسناد در بانک اطلاعاتی و استفاده های پژوهشی، موضوع دیجیتال کردن اسناد موجود از برنامه هایی بود که از سال ها قبل تا به امروز دنبال شده است.
کارشناس مرکز اسناد و آرشیو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اشاره کرد: ساماندهی فیزیکی و بهینه سازی شرایط حفاظت از مواد آرشیوی در مرکز اسناد از برنامه های اصلی این واحد محسوب شده و با دقت ویژه ای دنبال می شود و اسناد از شرایط حفاظتی مطلوبی برخوردارست.




منبع:

1399/09/01
16:25:56
5.0 / 5
1023
تگهای خبر: تاریخی , تخصصی , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴