سیمرغ ایران در سازمان جهانی جهانگردی ثبت گردید
به گزارش بن ایر سازمان جهانی جهانگردی برند «سیمرغ» ایران را به رسمیت شناخت. معاون گردشگری م گوید: با این اقدامِ UWTO ایران رسما وارد لیست کشورهای دارای برند گردشگری شد.
ولی تیموری با بیان این خبر به ایسنا اظهار داشت: سازمان جهانی جهانگردی یکی از درگاه های اصلیِ شروع به کار رسمی برندهای ملی گردشگری کشورها است که در قالب گزارش هایی رسمی، برند کشورها، چیستی آنها و داستان موفقیت شان را معرفی و روایت می کند.
او معتقد است: معرفی تخصصی و بین المللی خوبی از برند گردشگری ایران توسط سازمان جهانی جهانگردی صورت گرفته است.
برند ملی گردشگری ایران تصویری از یک سیمرغ به رنگ های «فیروزه ای» و «آجری» است؛ پرنده ای درحال پرواز که روی بال های آن ظرافت مُقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. رنگ های انتخاب شده نیز که برگرفته از رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است. «ایران با شکوه: تجربه متفاوت» نیز شعار گردشگری ایران است که در کنار سیمرغ نشسته است.
در گزارشی که سازمان جهانی جهانگردی در وب سایت ش منتشر نموده، آمده است: «ایجاد یک طرح تجاری ملی از سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران قرار داشت. برای دستیابی به این هدف، پروژه تدوین سند استراتژیک برای هویت ملی برند شروع شد.
ایران برند ملی جدید خودرا با عنوان "Majestic Iran: A Different Experience" معرفی کرده است. چالش اصلی برای این کشور بعنوان مقصد گردشگری، تعریف هویت ملی و ایجاد وحدت بین ظرفیت های مختلف گردشگری بود. سرانجام «سیمرغ» بعنوان هویت بصریِ برند ملی گردشگری ایران برگزیده شد. با جمع آوری اطلاعات و بررسی افکار عمومی و دیدگاه های کارشناسان، «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت» بعنوان شعار برند ملی گردشگری ایران انتخاب شده است. با نهایی شدن شعار برند ملی و هویت بصری، جمهوری اسلامی ایران می خواهد از این برند در کمپین ها و تبلیغات گردشگری این کشور استفاده نماید. این برند جدید مقرر است در محصولات تبلیغاتی و بروشورهای ذینفعان گردشگری دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.
تحقیق برای جمع آوری داده های کمی و کیفی این برند، برمبنای یک کار علمی و نظرسنجی بوسیله توزیع پرسشنامه بین ۶۰۰ توریست ورودی، کارشناسان گردشگری و ذینفعان انجام شده است.
برای شعار جدید ایران، علاوه بر افکارسنجی، ۴۰ شعار از نهادهای مختلف فرهنگی و دفاتر استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت شد که بعد از بررسی آنها توسط متخصصان، در نهایت «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت» بعنوان شعار برند ملی گردشگری ایران برگزیده شد. این مفهوم مخفف تعهد ایرانیان به توریست ورودی است.
سیمرغ در افسانه ها و ادبیات ایران یک پرنده افسانه ای است، مخفف خورشید، خِرد و خالق که همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف ایرانی و همین طور تنوع زیاد فرهنگ، قومیت، سبک زندگی درنظر گرفته شده است. رنگ ها، شاخصههایی از بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی کشور در طراحی سیمرغ، نماد وحدت است.»
ایران در بهمن ماه سال قبل از سیمرغ بعنوان هویت بصری برند ملی گردشگری رونمایی نمود و در مهرماه ۹۹ همزمان با روز جهانی گردشگری، از شعار این برند رونمایی گردید. انتخاب سیمرغ بعنوان برند گردشگری ایران، با انتقاد بعضی از فعالان و کارشناسان گردشگری روبرو شد.
البته برخی از فعالان گردشگری معتقدند سیمرغ پرنده افسانه ای است که تداعی کننده فرهنگ و هویت ایران نیست و برای توریستهای خارجی و حتی داخلی ناشناخته است، بدین سبب معیار لازم برای انتخاب برند گردشگری یک کشور را ندارد. انتقادهایی هم به شباهت برند گردشگری ایران با کشورهای دیگر، رنگ و جزئیات طراحی این پرنده، وارد شده است.
طراحی برند گردشگری ایران از سال ۱۳۹۲ با تشکیل کمیته ای به نام «طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری» در دستور کار سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته بود که ریاست آنرا سیدمحمد بهشتی، کارشناس میراث فرهنگی به عهده داشت. اقدامات آن کمیته هیچ گاه به نتیجه نرسید و گزارشی از روند این پروژه هم داده نشد.
برای برند ملی گردشگری، مدت ها همایش ها و نشست های زیادی هم در سطح داخلی و بین المللی انجام شد که خروجی نداشت. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نهایت سال ۹۷ باردیگر این پروژه را در دستور قرار داد و اعلام نمود برای تهیه برندِ سیمرغ و شعارِ «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت»، نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.
منبع: bonair.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب