BonAir
بن ایر

گزارش بن ایر؛

تبلیغات كمرنگ ایران برای سال نوی چینی

تبلیغات كمرنگ ایران برای سال نوی چینی

به گزارش بن ایر قرار بود ایران برای سال نوی چینی، تبلیغات گردشگری گسترده ای در شبکه های اجتماعی این کشور کند اما بازه زمانی در نظر گرفته، به اتمام رسید ولی اقدام موثری برای تولید محتوا انجام نگرفت.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ سال نو چینی، مهم ترین فستیوال کشور چین است که نه فقط برای چینی ها مهم می باشد بلکه برای توریستهای خارجی که به این کشور سفر می کنند هم رویدادی جذاب بشمار می رود. جشنواره بهاری نام دیگر این جشن در آغاز بهار دیگری از این کشور است. چینی ها با برپا کردن جشن ها و مراسم سنتی و برگزاری فستیوال و نمایش های مختلف، شروع سال جدید خویش را جشن می گیرند.
سال نو چینی هر سال بین ۲۱ ژانویه تا ۱۰ فوریه (۱ تا ۲۱ بهمن) متغیر است. چینی ها معمولاً در این بازه زمانی به تعطیلات رفته و هر ساله گردشگران زیادی همانطور که در شروع سال به این کشور سفر می کردند تا در برگزاری جشن سال نو حضور داشته باشد، خیلی ها هم از این کشور خارج می شدند ازاین رو کشورهای زیادی خواستار جذب گردشگران چینی بودند تا بتوانند از این فرصت تعطیلات چینی استفاده کنند.
ایران هم برای این مورد چند سالی بود که تلاش می کرد سهمی از جذب گردشگران چینی در تعطیلات سال نوی آنها داشته باشد. بنابراین در سال های اخیر همزمان با شروع سال نوی چینی مبادرت به تبلیغات گردشگری ایران می کرد هر چند این تبلیغات به حدی کم بود و بازتاب گسترده ای نداشت اما به هر حال در دستور کار قرار گرفته بود.
سال گذشته هم ایران خویش را برای میزبانی از گردشگران چینی در این ایام آماده کرده بود، که شیوع کرونا همه مرزها را بست و حتی سفر توریستهایی که از مدتها قبل به ایران آمده بودند را هم تحت تاثیر قرار داد. هر هواپیمایی که به این کشور تردد داشت را عاملی برای شیوع بیماری و انتقال ویروس از این کشور به ایران می دانستند. ازاین رو دیگر لازم نبود که تبلیغی برای جذب گردشگران چینی شود. پس خیلی از برنامه ها لغو شد. حتی در نمایشگاه گردشگری تهران هم بنر قوی باش ووهان به امضای فعالان گردشگری رسید تا در نقطه ای از شهر نصب شود.
امسال هم باردیگر برنامه ریزی شد تا بتوان اقدامات تبلیغاتی صورت گیرد. منتها از آنجائیکه هنوز ورود گردشگران به کشور به خصوص از کشور چین صورت نمی گیرد، این تبلیغات در جهت جذب گردشگران چینی انجام نشد. بلکه هدف یادآوری جاذبه ایران برای گردشگران چینی بود.
توقف برنامه های جذب توریست چینی به علت کرونا
محمد قاسمی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در وبینار بررسی عملکرد کمپین قرن ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی ها در ایران گفته است: سال ۹۶ معاونت گردشگری بر مبنای خروجی تحقیقات بازار خود به این جمع بندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینی ها که هر سال از ۲۴ بهمن ماه لغایت ۹ اسفند ماه برگزار می شود؛ یکی از فرصت هایی است که می تواند برای جذب توریست از بازار بزرگ چین با بیشتر از ۱۵۰ میلیون توریست خروجی مفید باشد؛ ازاین رو در صدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرن ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی ها در ایران» بر آمد که طبق آن استان های هدف گردشگران چینی، ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی جهت کسب آمادگی های لازم و عرضه مشوق هایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی پیش از عید بهاره چینی برنامه هایی را همسو با این عید به اجرا در می آورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به خود جلب کنند.
قاسمی افزود: این طرح در سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرایی ولی در سال ۹۸ متأسفانه با انتشار کرونا عملاً متوقف گردید. در سال ۹۹ هم با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن صرفا به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران به صورت مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و به صورت غیر مستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم ایران از این بازار در دوران پسا کرونا - و نه جذب توریست در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف سال جاری که خود از بدیهیات است- در دستور کار قرار گرفت.
کمک گرفت از سلبریتی های استانی برای تولید محتوای چینی
در این میان چند صورت گرفت. یک مرتبه بخشنامه ای از جانب معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی منتشر گردید که در آن نشان می داد به همه اقداماتی که تا کنون درباره بازار چین شده بود، بی توجهی شده است چون در نامه به ۹ استان کشور اعلام گردید که از سلبریتی های هر استان برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده گردد. این در حالی بود که معاونت گردشگری می دانست که اصلاً اینستاگرام در چین فیلتر است و چینی ها نمی توانند به سایت های گردشگری ایرانی دسترسی داشته باشند.
پس از انتشار این گزارش در خبرگزاری مهر، معاونت گردشگری در صدد اصلاح این بخشنامه برآمد و اعلام نمود که این محتوا در نرم افزارهای مورد استفاده چینی ها پخش شود.
به این ترتیب قرار بود که استان های گردشگری ایران مبادرت به تولید محتوا به زبان چینی کنند. اقدامی که چندان محسوس نبود. حالا بازه زمانی تعریف شده برای فعالیت استان ها به اتمام رسیده است. ولی کمتر می توان بازخوردی از محتواهای ساخته شده دید.
به عنوان مثال در سایت ویزیت ایران که متعلق به وزارت میراث فرهنگی است، صفحه در ارتباط با تبلیغات گردشگری ایران به زبان چینی، محتوایی وجود ندارد.
اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها هم کم و بیش تولید محتوا انجام داده اند اما بازخوردی نداشت. بعنوان مثال بعضی از استان ها مبادرت به تهیه کلیپ به زبان چینی کرده اند، اما هنوز منتشر نشده است.
اما بعضی از سازمان های دیگر فعالیتهای بهتری انجام داده اند بعنوان مثال شهرداری یکی از شهرهای گردشگری مبادرت به تولید فیلم به زبان چینی کرده است یا یکی از شرکتهای هواپیمایی هم در صفحه در ارتباط با خود در ویچت ویدئوهایی که ساخته شده بود را منتشر نموده و می کند. البته این اقدامات در جهت برنامه وزارت میراث فرهنگی که اعلام می کرد، چین بازار هدف و اول گردشگری ایران است؛ نیست و آنها در جهت بازاریابی خود چنین اقداماتی را انجام داده اند.


منبع:

1399/11/28
14:43:42
0.0 / 5
1353
تگهای خبر: اینستاگرام , توریست , تولید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱