BonAir
بن ایر

رییس دانشگاه تبریز مطرح كرد

همترازی ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی

همترازی ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی

بن ایر: آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت:  اصول آموزش و سازمان اداری و همین طور تاسیسات و نهادهای آموزشی شهرک رشیدی را می توان امروزه با شیوه آموزشی دانشگاه های بزرگ و مدرن دنیا(دانشگاه های نسل سوم و چهارم) مقایسه کرد.


میررضا مجیدی امروز سه شنبه ۱۲ اسفندماه، در اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که در تبریز برگزار شد، با اعلان اینکه دانشگاه تبریز تا حالا دوبار افتخار میزبانی از پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد ربع رشیدی را داشته است، اظهار نمود: اولین بار حدود نیم قرن پیش چنین همایشی انجام شد و امروز نیز همایش دیگری بمنظور بازخوانی تاریخچه و احیای این بنای باارزش برگزار می گردد.
وی با اشاره به نقش آذربایجان و تبریز در تاریخ ایران، افزود: آذربایجان از سده های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یمن آموزه های نیاکان سرافرازش، همیشه در تاریخ نشانه فضیلت و فرزانگی را به پیشانی داشته و شعله های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگراییده است.
وی اظهار داشت: بر طبق این پیشینه پرافتخار است که رهبر معظم انقلاب در قسمتی از بیاناتشان در دیدار با مردم تبریز، به تبیین افتخارات مردم آذربایجان پرداختند و نخبه پروری در هنر، علم و سیاست و همین طور روحیه جریان سازی در تحولات تاریخی و سیاسی کشور را دو خاصیت افتخار آمیز مردم این خطه برشمردند.
رئیس دانشگاه تبریز با اعلان اینکه مجتمع دانشگاهی ربع رشیدی، یادگاری از قرون و اعصار علم و دانایی است، افزود: شهرک شنب غازان و عمارت ارغونیه نیز در شهر تبریز قرار دارد که در گذشته، محفل علمی برای جویندگان فضیلت و فرزانگی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در اصل، نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعه رابطه مستقیمی با فرهنگ، اعتقادات، باورها، دانش و نیاز مردم و طبقه حاکمه آن دارد و حکومت مغولان نیز آموزش و پرورش متناسب با اعتقادات، دانش ها و شیوه زندگی خود داشتند و چون بر ایران غالب شدند، با فرهنگ ایرانی اسلامی درآیمختد و دانشمندا و وزرای ایرانی نیز نقش مهمی در احیا و استمراز میراث فرهنکی اسلامی ایرانی ایفا کردند
وی با اعلان اینکه برمبنای شواهد قطعی تاریخی، ایلخانان مغول به سبب نداشتن تعصب نسبت به مذهب خاص، در رویکردهای سیاسی و فرهنگی نوعی تسامح در پیش گرفتند و همین مورد سبب آزادی نسبتی در تعلیم و تربیت علوم مختلف شد، اضافه کرد: مغولان بعد از غلبه بر ایران با وجود اینکه از نظر نظامی غالب بودند، اما در امور سیاسی و فرهنگی ناگزیر به استفاده از ایرانیان شدند، بدین جهت در ارتباط با امرا و وزرای ایرانی، به دین آنان که اسلام بود گرایش و اعتقاد پیدا کردند.
مجیدی متذکر شد: بدین ترتیب در طوفان برخاسته از حضور مغولان در ایران، مراکز آموزشی به دست ایرانیان مسلمان افتاد و با بهره بردن از مذاهب مختلف اسلامی اداره شد، در این میان منطقه آذربایجان و خصوصاً شهر تاریخی تبریز، از وضعیت استثنایی برخوردار بود و با وجود اینکه مغول در هر جا که رفته بود، ویرانی گسترانده و آتش فتنه روشن کرده بود، در آذربایجان، خصوصاً در مراغه و تبریز بساط دانش برپا کرد.
وی بیان کرد: بااینکه ربع رشیدی که آشکارترین نمونه اهتمام و همت حکومت مغلول و وزیر دانشمند ایرانی بود، در مقایسه با تاسیس دانشگاه های قدیمی اروپایی چون کمبریج چندین دهه دیرتر به امر آموزش پرداخته، اما به گواه تاریخ، نسبت به بیشتر دانشگاهای اروپایی از نظر تقدم زمانی، پیشتاز است.
وی توضیح داد: بررسی تاسیسات علمی، آموزشی و نظام آموزشی ربع رشیدی نشان میدهد که چندین نوع مدرسه و سطوح مختلف آموزشی در این شهرک با سازمان اداری و سیستم آموزشی بی نظیر وجود داشته است.
رئیس دانشگاه تبریز با اعلان اینکه در بیت التعلیم ربع رشیدی به کودکان و اطفال خصوصاً کودکان کارکنان شهرک و کودکان بی سرپرست تبریز، آموزش خواندن و نوشتن داده می شد، اظهار داشت: دانش آموزان پس از یادگیری و حسب میزان استعداد، به صورت علمی حرفه یا شغلی را هم آموزش می دیدند و مشغول به کار می شدند.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان نیز به صورت شبانه روزی همانند بورسیه های امروزی، با تامین نیازهایی چون خوراک، پوشاک، شهریه و... در ربع رشیدی زندگی می کردند، اشاره کرد: با وجود محدود بودن پذیرش تعداد دانشجو در این مجموعه، هزاران دانشجو و صدها استاد از مناطق مختلف کشور و حتی از کشورهای دوردست، در تبریز گردهم آمده بودند.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه بزرگ ربع رشیدی نیز یکی از بناهای بزرگ این شهرک به شمار می رفت و از بزرگترین کتابخانه های تاریخ ایران محسوب می شد، تصریح کرد: این ظرفیت ها، ربع رشیدی را محور مطالعات علمی، کانون فضیلت و دانش و محل گردآمدن علما و دانشمندان از سراسر جهان کرده بود.
مجیدی بیان کرد: با وجود اهمیت بالای ربع رشیدی در آن برهه از تاریخ ایران، متاسفانه این مرکز علمی پس از قتل خواجه الرشیدالدین فضل الله همدانی به سرنوشت غمباری مبتلا شد و به تاراج رفت.
وی با تاکید بر اینکه ربع رشیدی تا حدودی همزمان با قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی "پاریس و اکسفورد" تاسیس شد، افزود: چرا دانشگاه های اروپایی روز به روز گسترش و پیشرفت پیدا کرده و تحولات و جنگ های خونبار تاثیری در سرنوشتشان نداشت و حتی امروز با قدرت به فعالیت ادامه می دهند، اما ربع رشیدی به تاراج تاریخ رفت؟
وی متذکر شد: اگر مرکز علمی ربع رشیدی سقوط نمی کرد و حکومت های بعدی حیات آنرا با خطر مواجه نکرده و در امتداد احیا و ترقی آن می کوشیدند، امروز قدیمی ترین دانشگاه ایران، ۷۰۰ ساله بود.
به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز شروع به کار کرده و از مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی گردید. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می گردد.










منبع:

1399/12/13
14:25:08
0.0 / 5
1133
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تخصصی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲