BonAir
بن ایر

مسافران كرونایی شناسایی نمی شوند

مسافران كرونایی شناسایی نمی شوند

با وجود اجبار به استعلام مسافران مبتلا به کرونا در مسافرت با وسایل نقلیه عمومی، اما آژانس های مسافرتی هنوز به سامانه ای که این بیماران را شناسایی کند، دسترسی ندارند و بدون استعلام، خدمات سفر می فروشند.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، ستاد ملی کرونا در آذرماه ۹۹ سفر افراد مبتلا به کرونا را ممنوع و استعلام الکترونیکی وضعیت مبتلایان به کرونا برای مسافران هوایی، ریلی و زمینی داخل کشور و رانندگان تاکسی های اینترنتی را الزامی کرد.
در آن مصوبه تاکید شده بود: تمام شرکتهای هواپیمایی و هم «ارائه دهنده سامانه های فروش بلیت مسافری به صورت انفرادی و چارتری» که هم اکنون سامانه های آنها در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور در حال استفاده است، ملزم هستند ضمن انجام تنظیمات فنی لازم از راه گذرگاه خدمات الکترونیکی سروا (PGSB) که در سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و به راه افتاده است، از امکان «استعلام الکترونیکی و ممانعت فروش بلیت» استفاده کنند.
برپایه این مصوبه، فقط شرکتهای هواپیمایی، فرودگاه ها، پایانه های ریلی و اتوبوسی و سامانه های فروش بلیت و دفاتر خدمات مسافرتی امکان دسترسی به چنین سامانه ای را برای شناسایی مسافران مبتلا به کرونا داشتند. از همین رو، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای از وزارت بهداشت درخواست نمود دسترسی به داده های این بیماران برای تمام تاسیسات گردشگری همچون هتل ها برقرار شود. با این وجود و با گذشت چهار ماه از آن مصوبه، پیگیری های ایسنا نشان داده است نه تنها هتل ها که آژانس های مسافرتی و سامانه های فروش بلیت هنوز به چنین سامانه ای دسترسی ندارند و بدون استعلام، خدمات سفر می فروشند.
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در گفتگو با ایسنا تایید می کند که آژانس های گردشگری هنوز به چنین سامانه ای دسترسی ندارند و از زمانی که چنین مصوبه ای صادر شده، چنین دسترسی ای در اختیار آژانس ها قرار داده نشده است.
مدیر یکی از آژانس های مسافرتی هم به ایسنا می گوید: برای فروش بلیت، کد ملی مسافر را که وارد می نماییم، اما به سامانه ای برای استعلام از وضعیت بیماران کرونایی دسترسی نداریم و در سامانه های فروش بلیت هم هنگام ورود کد ملی، هیچ پیامی درباره ابتلای مسافر به کرونا داده نمی گردد. معمولا مسافران در فرودگاه و پایانه های ریلی رصد و استعلام می شوند. در بعضی مسیرها، مثل اهواز مسافر باید تست کرونا عرضه نماید تا اجازه سوار شدن به هواپیما را داشته باشد.
مدیر فنی آژانس دیگری با تایید این اظهارات می گوید که معمولا قبل از فروش بلیت، از مسافر سوال می نماییم که در ۱۴ روز گذشته به کرونا مبتلا بوده و این حقوق یادآوری می شود که در صورت مبتلا شدن از سفر ایشان در فرودگاه و قطار جلوگیری خواهد شد و هزینه بلیت از جانب شرکتهای هواپیمایی و قطار برگردانده نخواهد شد. اما مسئله این است که خیلی از رجوع کنندگان ِ آژانس ها اصلا تست کرونا نداده اند که در سامانه ای ثبت گردد، برای ما هم سوال است این افراد چگونه شناسایی می شوند!؟
با این حال، در دیماه ۹۹، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود که از آغاز آغاز طرح استعلام وضعیت سلامت مسافران، ۳۰ میلیون نفر در حوزه های مختلف حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفتند و برای حدود ۲۷۰۰ مسافر بلیتی صادر نشد. علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اخیرا از شناسایی حدود ۲۱ هزار نفر کرونا مثبت که در نوروز سفر رفتند و نقض قرنطینه کردند، اطلاع داده است. اینک این سوال مطرح است اگر امکان شناسایی و رصد بیماران کرونایی وجود دارد، چرا در همان مبدأ از ادامه سفر این افراد جلوگیری نشده و نمی گردد و چرا هنوز برخی تاسیسات گردشگری همچون آژانس ها و سامانه های فروش بلیت، امکان شناسایی این مسافران را ندارند؟ آیا این نقص به آژانس های مسافرتی و ضعف نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برمی گردد یا وزارت بهداشت و ستاد کرونا که از این بخش غافل شده است؟




منبع:

1400/01/30
21:04:44
5.0 / 5
311
تگهای خبر: الكترونیكی , خدمات , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲