BonAir
بن ایر

رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هشدار داد

پیدایش رقبای جدی برای ایران در گردشگری سلامت

پیدایش رقبای جدی برای ایران در گردشگری سلامت

به گزارش بن ایر رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به گپ اطلاعاتی در گردشگری سلامت و بی اطلاعی بیماران خارجی از خدمات درمانی و سطح ایمنی در ایران، نسبت به پیدایش رقبای جدی برای ایران در گردشگری سلامت اخطار داد.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، سعید هاشم زاده در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از جانب هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که سیاستگذاری های بهداشتی در دوران کرونا چه تاثیری بر گردشگری داشته است، معطوف به حوزه تخصصی گردشگری سلامت، اظهار نمود: تحت تأثیر کرونا، مرزها بسته شد و نخستین چالش پیشگیری از ورود گردشگران بود. اما بعد که تصمیم گرفته شد مرزها با انجام یک سری مقدمات برای گردشگران سلامت باز شود، سوال هایی از این دست عنوان شد که مراکز درمانی چقدر توانایی پذیرش توریست سلامت در شرایط کرونا را دارند و در صورت سفر بیمار خارجی به ایران چگونه میتوان اعتماد بیمار را نسبت به ایمنی و محفوظ ماندن از ویروس کرونا جلب کرد و این اعتماد را به دایره وسیع تری انتقال داد؟
او افزود: بیمار خارجی که وارد کشور ما می شود اضطراب مضاعفی دارد، البته این فقط به کشور ما محدود نمی گردد، در شرایط همه گیری کرونا این ریسک به همه کشورها برمی گردد.
هاشم زاده ضمن اشاره به گپ اطلاعاتی که در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد، اظهار نمود: از آغاز همه گیری، اقدامات مهمی در کشور برای کنترل این ویروس انجام شد، اما آیا بیماران و مشتری های مان را از اقدامات و محدودیت هایی که انجام دادیم آگاه کرده ایم؟ شمار زیادی از بیماران خارجی در یک سال قبل سفرهای شان را کنسل کرده اند و خیلی های شان اطلاع ندارند در ایران چه اقداماتی انجام می شود. در حالیکه در وبسایت مراکز درمانیِ خیلی از کشورها همچون هند و ترکیه به پروتکل ها و اقدامات ایمن سازی اشاره شده که شاید انجام هم نشده باشد. در واقع ما با گپ اطلاعاتی بین مراکز درمانی و بیماران خارجی مواجهیم.
او تفکر و مدیریت استراتژیک را الزامی ترین نیاز بحران ها دانست و اظهار داشت: در حوزه گردشگری سلامت بسیاری از کشورها به سمت خدمات مجازی روی آورده اند. ما هم باید بررسی نماییم از چه روش های غیرسنتی می توانیم استفاده نماییم تا بیمار متوجه خدمات درمانی در ایران شود. باید خاطر بیمار را جمع نماییم که قرار نیست در مراکز درمانی ایران به بیماری مبتلا شود. بیمار دنبال نشانه هایی از اعتماد است. پس لازم است از راه اقداماتی که انجام می دهیم اعتمادسازی و ارزش های شهودی را ایجاد نماییم. وقت آن است از نگاه سنتی عبور نماییم و با تفکر استراتژیک، گردشگری را مدیریت نماییم. همه گیری ویروس کرونا فرصت استثنایی برای ارتقاء این زیرساخت است.
هاشم زاده همینطور نسبت به ظهور رقبای جدید در منطقه اخطار داد و اضافه کرد: کشورهایی، مثل گرجستان و آذربایجان امکان دارد ظرف پنج تا هفت سال آینده مقصد گردشگری سلامت شوند، رژیم صهیونیستی هم به شدت دنبال بیماران کشورهای سی آی اس یا مستقل مشترک المنافع (یا هم سود) است. بهتر است از گپ و توقفی که ویروس کرونا ایجاد کرده، استفاده نماییم و به شدت و به سرعت برنامه مدونی داشته باشیم. البته در وزارت بهداشت تلاش هایی را شروع کرده ایم و امیدواریم در دوران پست کرونا در سایه واکسیناسیون، جهش قابل توجهی در حوزه گردشگری سلامت لااقل در غرب آسیا رقم بزنیم.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در واکنش به نقدهایی که به تصمیم گیری های ستاد کرونا در این وبینار شد، اظهار داشت: درباره سیاست ها و تصمیم های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، آنها می توانند پاسخگو باشند، اما باید درنظر گرفت که غالب کشورها در این اپیدمی رفتار مشابهی داشته اند. دانش بشری در ارتباط با ویروس کرونا حدود ۱۸ ماه است که پله پله رشد کرده و ما با بیماری جدید و نوپدیدی طرفیم. کشورهای دیگر در واکنش به آن تاکنون چندین بار مرزهای شان را بسته اند و رشد منفی اقتصاد فقط به ایران محدود نمی شود؛ به جز چین، رشد اقتصادی در همه کشورها منفی بوده است. هرچند، قبول دارم تأثیر اقتصادی ویروس کرونا علیرغم مشکلات تحریم در ایران بیشتر بود، اما این مشکلات نه زاییده وزارت بهداشت بوده و نه ویروس کرونا.
هاشم زاده در پاسخ به انتقاد فعالان گردشگری به محدود شدن سفرها، اظهار نمود: رفتن به هتل امکان دارد عامل پخش بیماری نباشد، البته که اظهارات ما باید مبتنی بر شواهد و بررسی باشد، اما سفر رفتن فقط شامل هتل رفتن نمی گردد. اگر مسیر تهران تا مشهد را درنظر بگیریم مسافر حدود ۱۹ ساعت در جاده خواهد بود که در این فاصله حتما از رستوران، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین استفاده می نماید. درست است که هتل ضوابط را رعایت می کند اما در رستوران، سرویس بهداشتی بین راهی، قطار و هواپیما این ضوابط چگونه رعایت می شود؟ کافی است یک نفر که مبتلا به ویروس کرونا است از کوپه خود در قطار خارج و از سرویس بهداشتی آن استفاده نماید و یا فقط در راهرو قطار سرفه کند. کارکرد ویروس کرونا این گونه است که اگر ۱۵ دقیقه در یک اتاق بسته باشیم احتمال ۹۰ درصد مبتلا شدن وجود دارد. ازاین رو ساده به مبحث سفر در این دوران نگاه نکنیم.



1400/02/18
10:59:00
5.0 / 5
983
تگهای خبر: تخصصی , توریست , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵