BonAir
بن ایر

گزارش بن ایر؛

اینفلوئنسر اروپایی با عشایر ایران كوچ كرد

اینفلوئنسر اروپایی با عشایر ایران كوچ كرد

بن ایر: بتازگی یکی از اینفلوئنسرهای سفر اروپایی به ایران آمد تا تجربه خود از کوچ با عشایر را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. این اتفاق توسط گروهی رقم خورد که در پی رونق گردشگری عشایری هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ روزی پسر جوان عشایری از کارمندی که در پژوهشکده مطالعات توسعه روستایی کار می کرد، خواست تا بپرسد آیا پژوهشکده آبدارچی می خواهد یا نه. او از ماندن در بین عشایر و کوچ هر ساله خسته بود و تصور می کرد که رفتن به شهر و حتی آبدارچی شدن در یک شرکت، وضعیت او را بهتر می کند. همین جرقه ای برای محمد ملک شاهی شد که به آن درخواست بیشتر فکر کند و این که چرا باید آن جوان از او چنین درخواستی کند و مهمتر آنکه چرا تصور می کند حتما در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
ملک شاهی که خودش هم عشایرزاده بود، به این نتیجه رسید که عدم اعتماد به نفس و عدم آگاهی و خودباوری، با اهمیت ترین معضل جوانان عشایری است. ملک شاهی در پژوهشکده مطالعات توسعه روستایی یاد گرفته بود که گردشگری می تواند معیشت دوم خانواده های عشایری و روستایی باشد. در حقیقت معیشت اول و اصلی یک خانواده عشایری مشخص است اما می تواند در کنارش معیشت مکملی هم داشته باشد که تأثیری روی معیشت اول ندارد اما از چند جهت حائز اهمیت می باشد. یکی این که آنها را به خودباوری می رساند و دیگر آنکه محل درآمد دومی برای عشایر خواهد بود.
این شد شروع راه گردشگری عشایر برای عده ای از جوانان اهل تفکر و تحصیلکرده که بتوانند فرهنگ عشایری را به توریستهای خارجی معرفی کنند.
ملک شاهی به همراه برخی از دوستانشان برای نخستین بار تعداد کمی از توریستهای خارجی را بصورت رایگان همراه خود به کوچ عشایر بردند. عشایر از این که می دیدند افرادی از آن سر دنیا آمده اند تا نحوه کوچ آنها را ببینند و در جریان زندگی معمولی و عادی آنها قرار بگیرند هم تعجب می کردند و هم احساس افتخار.
برایشان جالب بود که گردشگران کاغذ و قلم به دست گرفته اند تا از آنها درباره اطلاعاتی که از طبیعت طی سال ها به دست آورده اند، سوال بپرسند. همه چیز برای مردم عشایر جالب بود و برای گردشگران جالب تر.

بعد از آن یعنی سنجش رفتار میزبان و گردشگران، تورهای گردشگری تخصصی ویژه عشایر آغاز به کار کرد. گروهی که مالک شاهی گردهم آورده بود با کارهای استارت آپی مبادرت به جذب توریستهای خارجی کردند. آنها در خانه قدیمی که مالکش فردی به نام کاظمی بود مستقر شدند این خانه قدیمی که قسمتی از آن ۱۵۰ ساله است، تخلیه شده بود اما هنوز اصالت و رنگ و لعاب خانه های تاریخی محله سنگلج تهران را داشت. مالک از این گروه خواست تا خانه را حفظ کنند و چون از نیت آنها برای توسعه گردشگری عشایری با خبر شد به آنها در راه اندازی کسب و کارشان در این مکان کمک کرد درحالی که می توانست آن خانه را مانند بسیاری دیگر از خانه های محله سنگلج به انبار تبدیل نموده و اجاره بهای زیادی بگیرد.
ملک شاهی و گروهش از کشورهای دوری مانند استرالیا توریست داشتند تا یک هفته ای با عشایر ایل بختیاری کوچ کنند. چون ایل بختیاری هنوز در ایران بصورت پیاده کوچ می کنند. پس از آنها قشقایی ها هستند که به سنت قدیم خود عمل می کنند. اما در بیشتر مناطق کشور، عشایر ماشین رو شده اند.

در واقع توریستهای خارجی برای یک هفته کوچ با عشایر ایران، تنها یک کیسه خواب و یک کفش مناسب به همراه می آورند و باقی ماجرا به دست عشایر و گروه است. بسیاری از توریستهای خارجی هم هستند که می خواهند مانند عشایر ایرانی لباس بپوشند تا دقیقاً یک هفته مانند آنها زندگی کنند.
البته جذب این گردشگران به سادگی هم نیست. ملک شاهی و دوستانش پیش از انجام کوچ، گردشگران را از هر جهت تست می کنند آنها باید آمادگی بدنی لازم را برای همراه شدن با عشایر داشته باشند. چون در غیر این صورت سرباری برای گروه و عشایر خواهند شد.

نکته مهمتر این که عشایر به زندگی عادی خود می پردازند و حضور گردشگران بیشتر از چهار نفر نیست. ملک شاهی معتقد می باشد که اگر بیشتر از این تعداد باشد، به زندگی معمولی عشایر لطمه وارد میکند. ما نمی خواهیم در زندگی آنها دخالتی نماییم یا کوچ آنها تحت تأثیر اشخاص دیگر قرار گیرد. بنا بر این زمانی که ۲۰۰ توریست متقاضی برای کوچ داشتیم آنها را به ۵۰ گروه تقسیم کردیم اما متأسفانه کرونا همه برنامه ما را بهم زد.
اتفاق کرونا موجب نشد تا ملک شاهی دست از کار بکشد. او از عشایر یاد گرفته بود که می توان راهی برای این مواقع پیدا کرد. درست است که نمی توانست توریست خارجی جذب نماید اما راه دیگری پیدا کرد. درست مانند عشایر که اگر به هر علت نتوانند به منطقه ای که مد نظرشان است برسند، در جایی مناسب اتراق می کنند و زندگی شأن را ادامه می دهند تا شرایط مناسب شود. این دفعه هم ملک شاهی و دوستانش به سراغ عشایر رفته و محصولات ارگانیکی که آنها تهیه می کردند را خریدند و در بسته بندی های مناسب به شهرنشینان معرفی کردند.
عسل، کشک، ماست و صنایع دستی محصولاتی بود که آنها از عشایر خریدند. در کنار هر محصول عکسی از آن خانواده به همراه معرفی ایل و قصه آنها به هر خریدار دادند. عشایر از این که نام، عکس و معرفی ایل شأن به دست متقاضیان محصولات آنها می رسد، احساس خوشایندی داشتند. آنها به این باور رسیده بودند که زندگی شأن برای خیلی ها جذاب خواهد بود و در حقیقت می توان همین سبک زندگی را در قرن ۲۱ ادامه داد.

در حال حاضر هم متقاضی خارجی برای پیوستن به گروه گردشگری عشایر زیاد است و خیلی ها منتظرند تا تب کرونا فروکش کند. با این وجود در همین روزها، یکی از معروف ترین اینفلوئنسرهای سفرهای هیجان انگیز به ایران آمد و با عشایر همراه شد.
«اوا زو بک» دختر اهل اروپا و بزرگ شده آمریکا است که بتازگی از کوچ عشایر برگشته و مقرر است سه کلیپ ساخته و منتشر کند. ملک شاهی و بقیه همکارانش امیدوارند بازخوردهای مناسب و بیشتری را از سفر زو بک بگیرند و بعد از کرونا تورهای گردشگری عشایری آنها رونق بیشتری بگیرد. در این میان، حواسشان هست که معیشت اصلی عشایر تغییر نکند و همان محدودیت پذیرش چهار نفر در هر کوچ را رعایت نمایند تا گردشگران به کوچ آنها آسیبی نزنند.


منبع:

1400/02/22
10:06:14
5.0 / 5
186
تگهای خبر: تاریخی , تخصصی , توریست , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴