BonAir
بن ایر

تنها راه نجات هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست

تنها راه نجات هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست

آئین رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره، که شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می شود، روز گذشته در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار گردید.



به گزارش بن ایر به نقل از مهر، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در ابتدای این مراسم اظهار داشت: هنر آن چشمه زاینده و دولت پاینده، مایه نشاط و دلگرمی ما در زندگی است و مؤسسه فرهنگی اکو از بدو تأسیس تابحال بر این مقوله استوار بوده است و اصالت خود را در حفظ، بقا و گسترش هنر می داند و از هر طرح و پیشنهاد سازنده حمایت می کند.
وی اضافه کرد: طرحی را در کشورهای اکو در خصوص هنرهای دستی بخصوص سوزن دوزی، دوخت و… عرضه کردیم و در این زمان نزدیک ۵۰۰ اثر دریافت شد که وقتی به این آثار می نگریم بدون اغراق موجی از احساس، اندیشه و خلاقیت را می بینیم که ریشه در فرهنگ و باورهای این منطقه دارد.
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو افزود: نکته دیگر این که در اغلب این آثار همان نقشی را می بینیم که در ذهن این مفهوم را متبلور می کند. بعید است این اثر کار یک نفر باشد اما در عمق آن، ظرافت و نزاکت و نبوغ صاحب آن نمایان است.
وی در ادامه اظهار داشت: این آثار آینه تمام نمای هنر این منطقه است و جای افتخار و شکر است که علیرغم فناوری جدید مردم منطقه ما برای حفظ و بقای میراث گذشتگان آستین بالا زده اند و این شمع امید را در دل فروزان می کند که با تلاشهای مضاعف چراغ هنر هیچگاه خاموش نخواهد شد.
بختی با اشاره به اینکه امروز در کنار رونمایی از پوستر نمایشگاه نقش و نگاره امید داریم که در شهریورماه سال جاری دومین نمایشگاه از آثار هنرمندان اکو برگزار می شود، اظهار داشت: این برنامه از برنامه های پرارزش اکو خواهد بود.
هنر سنتی مظلوم واقع شده است
مریم نیک جوی هم مدیرعامل شرکت فعال صنایع دستی هم در این مراسم اظهار داشت: در سال ۹۶ مطالعاتی را در حوزه هنرهای سنتی و صناعی شروع کرده و بعد از یک دوره دو ساله و صدمه شناسی توسط کارشناسان و صاحبت نظران هنرهای سنتی و رفع موانع، یکی از بهترین حوزه های تعالی هنر شناسایی شد.
وی افزود: دستاوردهای فعالیت در این بسته علاوه بر هم سویی انسان ها با تمدن های نزدیک به هم، یکی از بهترین گزینه های اشتغال زایی است که امروزه یکی از اصلی ترین نگرانی های سیستم حاکمیت در ایران و خیلی از کشورهای دنیاست.
این فعال حوزه هنرهای سنتی اظهار داشت: حوزه هنرهای سنتی طی سالهای متمادی به دلیل در دسترس نبودن و فاصله از ابزارهای نوین معرفی مظلوم واقع شده است. در عصر نوین تکنولوژی و شیوه های کسب منافع در بازارهای بزرگ آثار هنرهای دستی که هیچگاه مشمول تولید انبوه نشده به عامه مردم معرفی نشده و متعاقب آن تقاضای اندک برای مالکیت آن سبب بی رونقی اقتصادی هنرمندان فعال در هنرهای سنتی شده است.
وی اظهار داشت: تنها راه نجات و رونق هنرهای سنتی معرفی صحیح این هنرهاست که باعث می شود توجه علاقه مندان و مستعدان به این هنر جلب شده و باز هم شرایط بهتر خواهد شد.
نیکجوی تصریح کرد: قرارگیری در شرایط کرونا تجربه جدیدی برای دنیا بود و بهره گیری از این تجربه بزرگ بستری بوجود می آورد برای دنیای زیباتر در پساکرونا. به تأیید خیلی از هنرمندان هنر جزو معدود رسته هایی بود که نه تنها بر آن تاثیر مستقیم نگذاشت که بر تعالی آن کمک کرد. آنچه توسط توده جامعه دیده شده در قرنطینه الزامی نبوغ بسیاری متبلور شد و مستعدان بسیاری به خلق اثر روی آوردند.


منبع:

1400/04/11
16:32:14
5.0 / 5
232
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , سنتی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲