BonAir
بن ایر

نه سلطان است، نه مافیا سازمان است

نه سلطان است، نه مافیا سازمان است

نه سلطان است، نه مافیا، یک سازمان است که شرکتهای بسیاری در زیرمجموعه اش فعال می باشند و هر سال چند بار به بهانه ها و انحاء مختلف قیمتها را می افزایند. سازمانی به نام سازمان هواپیمایی کشور. تابحال هم در عمل هیچ یک از قوا نتوانسته اند یک مرتبه برای همیشه مانع رفتارهای غیرقانونی شرکتهای زیر مجموعه این سازمان شوند در حالیکه دستگاههای نظارتی هر از گاهی تذکرات لازم را داده اند و دود این تخلفات هم مستقیما در چشم مردم می رود.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، افزایش قیمت بلیت هواپیما یکی از غصه هایی است که با شیوع کرونا گریبان گیر مردم شده و در مقطعی که بیشتر از هر دوره عموم مردم جامعه نیازمند دسترسی ساده به وسایل حمل و نقل عمومی به منظور تردد بین استانی هستند، دست بخش اعظمی از جامعه را از ناوگان هوایی کشور کوتاه کرده است.
با شیوع گسترده ویروس کرونا ناوگان هوایی کشور هم مانند سایر حوزه های اقتصادی در جهت حفظ سلامت مردم با محدودیت هایی مواجه گردید و بنا بر دستور ستاد ملی کرونا تنها ایرلاین ها مجوز استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را کسب کردند. اما ایرلاین ها هم بعد از کارشکنی های مختلف در اجرای این مصوبه، به بهانه جبران هزینه های پرواز نرخ خویش را افزایش داده و هر از گاهی مسیر قانون شکنی را پیش گرفتند.
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بعنوان یک کمیسیون تخصصی ضمن اعلام مخالفت خود با افزایش نرخ ایرلاین ها قول پیگیری این مورد را داد. در نهایت بعد از چندین جلسه با مسؤلان امر در وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری کمیسیون عمران اعلام نمود که نرخ ایرلاین ها باید کاسته شده و تنها مجوز افزایش ۱۰ درصدی به شرکت ها داده شده است.
اما با گذشت چندین ماه از اجرای ناقص این مصوبه و آغاز مسافرت های تفریحی و سیاحتی مردم باردیگر نرخ ایرلاین ها به رشد خود ادامه داد و حتی در مسیرهای شهرهای تفریحی یا زیارتی افزایش چندین برابری را رقم زد.
برخلاف وعده و وعیدهای سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل و نظارت بر نرخ پروازها، ایرلاین ها در تمام طول این مدت به تخلف خود ادامه داده و به شکلی مانند یک جزیره خودمختار عمل کردند.
اما در کنار پرواز نرخ ایرلاین ها از باند کرونا با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و مجوز کشور عراق برای ورود زائرین تنها از راه خطوط هوایی، باردیگر ایرلاین ها فرصت را غنیمت شمرده و علیرغم تعیین نرخ ۵ میلیون تومانی برای پرواز رفت و برگشت زائرین حسینی، نسبت به فروش چندین برابری بلیت هواپیما اقدام نموده اند.
در این میان متولیان امر هم باردیگر وعده کنترل نرخ ایرلاین ها و برخورد با شرکتهای متخلف را مطرح کرده اند.
محمد رضا رضایی کوچی بعنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده است که باتوجه به این که نرخ مصوب بلیت هواپیما برای رفت و برگشت به کشور عراق برای زائرین اربعین ۵ میلیون تومان تعیین شده است، همه ایرلاین ها موظف اند با این نرخ بلیط را بفروش برسانند و حق ندارند مبلغی بیشتر از این دریافت نمایند.
وی همینطور بیان کرده که اگر ایرلاینی بیشتر از ۵ میلیون تومان بلیط رفت و برگشت را به زائرین بفروشد و فرد یا کاروان از ایرلاین شکایت کند، آن ایرلاین موظف است پس از سفر مبلغ اضافه را به فرد باز گرداند و کمیسیون عمران این مورد را از راه سازمان هواپیمایی دنبال می کند.
از سوی دیگر باتوجه به ترفند بعضی از ایرلاین ها در عدم فروش بلیت برگشت به زائرین تاکید کرده که ایرلاین ها موظف می باشند اگر فردی متقاضی باشد هم زمان با بلیط رفت، بلیط برگشت را هم برای زائر صادر کند. این که ما زائر را به عراق بفرستیم و زائر در آنجا مجبور شود برای برگشت مبلغ هنگفتی را بدهد اصلا قابل قبول نیست.
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عملکرد نهادهای نظارتی تاکید کرده است که نکته تامل برانگیز این است که مگر ستاد اربعین، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خبر ندارند که هرساله مراسم اربعین برگزار شده و زائرین به کربلا می روند پس چرا اجازه تکرار هر ساله این تخلف را می دهند؟ متاسفانه این ضعف اساسی دستگاههای نظارتی است که بموقع با متخلفان برخورد نمی کنند.
وی همینطور از ایرلاین ها بعنوان بنگاه ها اقتصادی سرکشی یاد کرده که تابع هیچ قانونی نیستند و در نهایت از دادستان تهران درخواست کرده تا برای برخورد با ایرلاین های متخلف هرچه سریع تر به این مورد ورود کند.
این در حالی است که رستم قاسمی، بعنوان وزیر راه و شهرسازی هم در توئیتی تاکید کرده است: «رفاه و آرامش زوار اربعین خط قرمز ماست. به معاون حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی و تمام مسؤلان ذیربط دستور دادم با هرگونه گران فروشی بلیت اربعین برخورد کنند. شخصاً گزارشات را پیگیری و بازرس ویژه ای در فرودگاه ها مستقر کرده ام و از روز سه شنبه نظارت میدانی در دفاتر فروش هم ایجاد خواهد شد.»
عباس مقتدایی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه های جداگانه ای به سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، رئیس سازمان حج و زیارت، فرمانده نیروی انتظامی و مدیرعامل شرکت پست بر ضرورت افزایش پروازهای اربعین و همینطور تسریع در صدور و ارسال گذرنامه برای سفر اربعین تصریح کرد.
وی همینطور تاکید کرده که سازمان هواپیمایی کشوری هم نتوانست مدیریت قیمت و تعداد پروازها را انجام دهد و طبق گفته کارشناسان به نظر می آید پروازها در واقع کمتر از ظرفیت اعلامی است. مردم و علاقمندان به زیارت، مصوبه ۶۰ هزارنفری را فصل الخطاب قرار دادند و تبعیت کردند، ولی توقع داشتند حداقل برای همین تعداد کم، برنامه ریزی مناسب صورت می گرفت.
به نظر می رسد قانون شکنی ایرلاین ها طاقت نمایندگان مجلس را هم سرآورده است اما سوال اصلی این است که چرا نمایندگان از ابزار قانونی خود برای نظارت بر عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری که رئیس آن از جانب وزیر راه و شهرسازی تعیین می شود، استفاده نمی کنند؟
وعده و وعیدهای نافرجام متولیان امر برای نظارت بر نرخ ایرلاین ها و تکرار تخلف از جانب ایرلاین ها منجر به عدم دسترسی بخش قابل توجهی از مردم به ناوگان هوایی کشور شده است. بازبینی در قوانین موجود و آخر دادن به سیاست های یک بام و دو هوایی در این عرصه یکی از مطالبات امروز مردم است.
با شروع به کار دولت سیزدهم که به قول ناظران سیاسی سه قوه از یک خط فکری هماهنگ برخوردار می باشند انتظار می رود که این بی قانونی ها در زمینه فروش بلیت هواپیما یک مرتبه برای همیشه با تدبیر سه قوه به پایان یابد.




منبع:

1400/07/01
23:26:00
5.0 / 5
578
تگهای خبر: بلیط , پرواز , تخصصی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳