BonAir
بن ایر

نمایشگاه گردشگری اسلامی فرصتی برای ایران در منطقه

نمایشگاه گردشگری اسلامی فرصتی برای ایران در منطقه

جایگاه دینی و اسلامی ایران همیشه زبان زد سایر نقاط جهان بوده است، از طرف دیگر، وجود مقبره بیش از 30 پیامبر، بقاع مبارکه و همین طور خیلی از مساجد و بناهای اسلامی این جایگاه را تقویت کرده، به شکلی که کم لطفی است اگر این اعتبار دینی و اسلامی بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی نشود؛ از همین رو در تاریخ 12 الی 15بهمن، مصادف با دهه فجر، « نمایشگاه گردشگری جهان اسلام» در ایران انجام خواهد شد.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی نمایشگاه گردشگری اسلامی، این نمایشگاه هم اکنون تنها نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در خاورمیانه است و هدف آن «پیشبرد و توسعه گردشگری اسلامی و زیارتی» است. همین طور برگزاری آن، سبب ارتقای سطح استانداردها در زمینه گردشگری می شود؛ چونکه در حقیقت یک پل ارتباطی میان ایران و 1.8 میلیارد مسلمان جهان در بیش از 50 کشور اسلامی است. نمایشگاه گردشگری جهان اسلام، علاوه بر تقویت ارتباطات فرهنگی و مودت، سبب رشد سرمایه گذاری و توسعه اشتغال نیز خواهد شد.
از همین رو روابط عمومی نمایشگاه به سراغ برگزارکننده این نمایشگاه، خانم آزاده مستعانی، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی تدبیر و تحول آما، رفته تا دقیق تر متوجه شویم برای برگزاری این نمایشگاه چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است.
برگزاری نمایشگاه همزمان با دهه فجر
برگزاری نمایشگاه گردشگری اسلامی با ایام دهه فجر مصادف شده است. این مسئله فرصتی است برای دعوت از سفرای سایر کشورها و میهمانان بین المللی. ضمن این که پیش بینی می شود بیش از 10 کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و سطح کیفی نمایشگاه به حد مطلوبی برسد.
نهادهای دولتی؛ پشتیبانِ نمایشگاه گردشگری اسلامی
تاکنون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت و همین طور مدرسه علوم دینی ناصریه – نخستین مرکز گردشگری مذهبی در ایران- برای پشتیبانی از این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. بگفته مستعانی از آنجائیکه پشتیبانی از گردشگری اسلامی به شکل منسجم اهمیت بالایی دارد، مسئولان این رویداد امیدوار هستند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز به حامیان اولین نمایشگاه گردشگری اسلامی بپیوندد.
بخش خصوصی؛ از شرکت های زیارتی تا تولیدکنندگان غذای حلال
کلیه دفاتر و شرکت های خدماتی زیارتی، هتل ها و مراکز اقامتی، صنایع دستی، سوغات و هدایای زیارتی، ملزومات سفرهای زیارتی و تجهیزات مناسبتی می توانند در این نمایشگاه شرکت نمایند.
همین طور سایر اصناف بخش خصوصی شامل مراکز عزاداری و مساجد، پوشاک اسلامی و البسه مناسک، انتشارات ها و کتب مذهبی، خدمات نوآورانه در زمینه سفرهای زیارتی و استارت آپ های مذهبی و تولیدکنندگان غذای حلال نیز می توانند در این رویداد حضور به هم برسانند.
چشم انداز نمایشگاه گردشگری اسلامی
مدیرعامل آما معتقد می باشد که جای خالی نمایشگاه گردشگری اسلامی را اکنون نیز می توان مشاهده کرد.
ایران، بعنوان پرچم دار فرهنگ اسلامی در رتبه 14 کشورهای اسلامی را در اختیار دارد و دارای اماکن و مساجد متنوع و همین طور جغرافیای ارزشمندی است. از همین رو اگر نمایشگاه گردشگری اسلامی با همکاری بخش های مختلف برگزار شود، نقش تأثیرگذاری در آینده صنعت توریسم خواهد داشت.
این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که کشورهای غربی با بررسی های میدانی به نقش گردشگری اسلامی در 15 سال آتی پی برده اند و از حدود 10 سال قبل با سرمایه گذاری در این بخش و برگزاری کنفرانس ها و همایش های متنوع به دنبال سهم خود از این بازار هستند.
نقش گردشگری اسلامی در توسعه روابط خارجی
ایران دارای مکان های زیارتی مختلفی است که حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت شاهچراغ و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره) تنها برخی از آنها هستند. علاوه بر آن، بقعه ها و مساجد تاریخی بسیاری نیز وجود دارند و در خود معماری اسلامی، فرهنگ و هنر اسلامی را جای داده اند که این موارد همیشه مورد توجه گردشگران است.
علاوه بر همه این ها، تمدن و تاریخ چندین هزارساله ایران و زیبایی های طبیعی بکر، بناهای تاریخی، آداب و رسوم اصیل همگی دست به دست هم داده اند تا پتانسیل گردشگری این کشور، ارتقا یابد و در نهایت این مقاصد کمتر دیده شده محبوب توریستهای خارجی شوند. این یک فرصت استثنایی برای تبدیل ایران به یکی از قطب های گردشگری در جهان پسا کرونا است. از این رو؛ همگامی صنایع در رابطه با حوزه های جهانی و خدمات شایسته به گردشگران همانطور که اجتناب ناپذیر است، به ظرفیت های گردشگری کشور می افزاید.
از سوی دیگر، حضور گردشگران در ایران می تواند بعنوان یک پل ارتباطی میان فرهنگ ها عمل کند، موجب اعتلای جایگاه فرهنگ ایرانی و اسلامی در جهان شده، دید تازه ای به جهانیان ببخشد. بر همین اساس، یکی از ارکان اصلی این رویداد برگزاری فوروم ها و رویدادهای جانبی فرهنگی در حاشیه نمایشگاه است که به توسعه و گسترش فرهنگی نیز کمک می نماید.
تقویت ارتباط میان بخش داخلی و بین الملل
مستعانی درباره برنامه های نمایشگاه جهت تقویت ارتباط با بخش بین الملل چنین اظهار داشت: همزمان با برگزاری نمایشگاه، جلسات B2B و B2G را برای بخش داخلی و بین الملل و همچنین سازمان های همکار در نظر گرفته ایم که امیدوار هستیم اتفاقات خوبی در این جلسه ها رقم بخورد.
چرا شهر آفتاب؟
نمایشگاه گردشگری جهان اسلام، توسط شرکت تدبیر و تحول آما، با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و شهرداری تهران در فضایی بیش از 5000 متر مربع در محل نمایشگاه های شهر آفتاب برگزار می گردد. این فضا به علت شرایط قابل توجه همچون فضای استاندارد نمایشگاهی و سالن هایی با ارتفاع زیاد، ورودی های گوناگون و تهویه مناسب از نظر رعایت پروتکلهای بهداشتی در زمان کرونا برای مشارکت و بازدیدکنندگان، انتخاب شده است.
همچنین نزدیکی به شهر ری، شهر زیارتی قم و مجاورت با حرم مطهر حضرت امام (ره) از دیگر موارد تأثیرگذار در انتخاب این محل جهت برگزاری این نمایشگاه بوده است.
امکان استفاده از مترو جهت سهولت دسترسی به نمایشگاه برای بازدیدکنندگان داخلی و انتقال راحت از شهر فرودگاهی امام خمینی برای استفاده مدعوین خارجی مد نظر قرار داشته است.
آنچه در نمایشگاه می گذرد
به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، برمبنای مذاکرات و ارتباطات بین الملل، حضور بیش از 10 پاویون ملی و 200 غرفه دار داخلی در این نمایشگاه پیش بینی می شود. با عنایت به علایق مردم، گمان می رود بیش از 10 هزار نفر از نمایشگاه گردشگری اسلامی استقبال و بازدید کنند.
انتهای رپرتاژ آگهی


1400/07/12
10:26:25
5.0 / 5
627
تگهای خبر: تاریخی , توریست , توریسم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵