در نشست چشم انداز گردشگری در ایران اعلام شد
40 درصد مردم ایران سفر نمی روند
به گزارش بن ایر عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: 40 درصد جمعیت ایران سفر نمی روند و به گردشگری بی عنایت هستند. 30 درصد از کارکنان دولت نیز هیچ گاه سفر نمی کنند و 70 درصد بقیه هم به ضرورت سفر می روند.
به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، در ششمین دوره از سلسله نشست های «چشم انداز گردشگری در ایران» که از طرف مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد، دکتر نادر کریمیان سردشتی ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ اظهار داشت: باید اعتراف و اذعان کرد که امروز هیچ کشوری بدون صنعت گردشگری نمی تواند رشد و توسعه پیدا کند و این شاخصه اصلی است، حتی کشورهایی که در این صنعت بسیار ضعیف عمل کرده اند با این صنعت می توانند گشایش اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند، بدین سبب گردشگری جزو ضرورت های توسعه هر کشوری است که برای آن برنامه ریزی می کنند.
۹۳ درصد گردشگران ایران از همسایه ها هستند
او با ارائه آمار و ارقام رسمی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از صنعت گردشگری در دوران پیش از کرونا، تصریح کرد: با فراز و فرودهای سالهای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی، دوران اصلاحات و همین طور فراز و فرودهای نهادی سازمان ایرانگردی و جهانگردی و تبدیل آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایتاً در موقعیتی هستیم که گردشگری ورودی پیش از کرونا به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید که حدود ۹۳ درصد از آنرا کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و کویت با چشم انداز گردشگری مذهبی و با ارزآوری ۶ تا ۷ میلیارد دلاری تشکیل داده است.
وی بر تقویت روابط دیپلماسی با کشورهای همسایه و ایجاد رابطه دوسویه بمنظور جذب و فرستادن توریست اصرار کرد.
۳۰ درصد کارکنان دولت هیچ گاه سفر نمی روند
کریمیان درباره وضیعت گردشگری داخلی اظهار نمود: ۴۰ درصد مردم ایران عنایتی به مسائل گردشگری، سفر و سیاحت ندارند و ۶۰ درصد مابقی، بیشتر سفرهای بین شهری و خصوصی (خانوادگی) می روند. آمارها حاکی از آنست که ۳۰ درصد از کارکنان کشور هیچ گاه سفر نمی روند و ۷۰ درصد بقیه هم به ضرورت های مختلف، سفر می روند که این آمارها قابل قیاس با کشورهای توسعه یافته نیست که به زیرساخت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژی و تعاملات بین الدول و بین الملل برمی گردد. با مقایسه این شاخصه ها نقطه ضعف و قوت خودرا پیدا خواهیم کرد.
وی همین طور گردشگری خروجی را به سبب نامشخص بودن دلیلهای سفر ایرانیها قابل ارزیابی دقیق ندانست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپس به چالش های پیش روی گردشگری در ایران و راهکارهای آن پرداخت و اظهار داشت: یکی از دلیلهای پیشرفت نکردن ایران در زمینه گردشگری، تک محصولی بودن آنست. ایران با وجود داشتن میراث غنی فرهنگی، طبیعی و جاذبه های گردشگری به سبب تک محصولی شدن راه عقب گرد را در پیش گرفته است.
سالانه ۱۲ میلیون توریست برای گرفتن امضا از دیوید بکهام به انگلیس می روند
کریمیان بهره برداری از منابع موجود در تمام عرصه های میراث فرهنگی، طبیعی، معنوی و... را یکی از مهم ترین راه های توسعه گردشگری و جذب توریست دانست و اضافه کرد: ما باید از شخصیت های کلیدی یک جاذبه گردشگری ایجاد نماییم، برای نمونه سالانه ۱۲ میلیون توریست برای گرفتن امضا از دیوید بکهام بازیکن فوتبال وارد بریتانیا می شوند، اما در ایران نه فقط تلاشی برای اشخاص شاخص و کلیدی نشده است، بلکه گاهی آنها در گمنامی فوت کرده اند.
او یکی از راه های توسعه گردشگری را ساماندهی و بهبود کیفی اوضاع اقتصادی در کشور دانست و اظهار داشت: باید جنبه های مختلف همچون زیرساخت های بهداشتی، فرهنگی، طبیعی و هنری و... تقویت شود، برای نمونه کاروانسراهای ایران که رها شده اند و در حال نابودی هستند. استفاده از دولت بعنوان ارائه دهنده خدماتی همچون تامین امنیت قضایی شهروندان و میهمانان داخلی و خارجی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگزار بر توسعه گردشگریست.
وی بیان کرد: نگاهمان به ارتقاء گردشگری باید یک ضرورت باشد، نه آرزو و رؤیا.
این کارشناس گردشگری با اشاره به اثر مهاجرت معکوس در جذب گردشگر، اظهار داشت: از آن جایی که گردشگری پنهان شهروندان به سمت و سوی طبیعت و گرایش به اقامت در روستاها و خانه های بوم گردی زیاد شده است، باید برنامه ریزی پایدار برای حفاظت از محیط زیست، پشتیبانی از گردشگری کشاورزی، اهمیت به معماری اقلیمی روستاها و جلوگیری از تغییرات آن و بوم گردی افزایش یابد و در این راستا، حمایت های مردمی در قالب انجمن ها و نهادهایی که خودشان عهده دار کارهای گردشگری باشند می تواند سیاست های جدیدی برای از حفاظت از میراث طبیعی کشور بوجود آورد.
او مشارکت دادن اعضای جوامع محلی در گردشگری را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: در گردشگری باید مردم به سود فراوان برسند.
کریمیان همین طور اظهار داشت: از آن جایی که سیاست های دولت ها کوتاه مدت، مُسکّن و موقتی بوده، بهتر است در زمینه های مختلف، همچون کاروانسراها، ایجاد زیرساخت، مرمت، بازسازی، راه اندازی بازار سنتی و... بصورت بلندمدت برنامه ریزی شود. کشور نیازمند ارائه یک برنامه ریزی سیستماتیک برای گردشگری پایدار می باشد که با پدید آمدن مشکلاتی همچون بیماری کرونا و... متوقف نشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همین طور سایت مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران را تنها سایت هفت زبانه کشور در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و با اشاره به ضعف میراث آموزشی در کشور، اضافه کرد: متاسفانه در این عرصه ها هیچ کتابی در ایران به زبان های مختلف ترجمه نشده است.
رحیم یعقوب زاده ـ مدیر مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران ـ نیز از کارهای مستمر این مرکز برای برگزاری سلسله نشست های تخصصی گردشگری در شش دوره متوالی آگاهی داد و اظهار داشت: باتوجه به اهمیت بیش از پیش مقوله گردشگری در ایران و وجود موانع بسیار برای آن، مرکز گردشگری این طرح را در امتداد ساماندهی شبکه نخبگان حوزه تخصصی گردشگری و انتقال راهکارهای آنها به تصمیم سازان و تصمیم گیران با هدف بهره گیری از تخصص نخبگان این عرصه طراحی نموده است و تلاش خواهد شد با برگزاری نشست های متوالی و مؤثر از همکاری هرچه بهتر و اثربخش تر معاونت فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی متقاضی و منتخب، بهره گرفته شده تا طرح به شایستگی برگزار شود.
صدرا عمویی، دبیر طرح نشست های چشم انداز گردشگری در ایران درباره روند اجرائی برگزاری سلسله نشست های صنعت گردشگری و اهمیت برگزاری آن، اظهار داشت: دبیرخانه با برگزاری سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری تلاش دارد در کنار مسائل کلان کشور، به خرده مسائل در سطوح بین المللی، ملی و منطقه ای و محلی بپردازد و تا حالا بیش از ۷۰ نشست در محورهای مختلف در رابطه با گردشگری و میراث فرهنگی را برگزار کرده است.
وی همین طور اظهار نمود: اگر بنا است سرزمین ایران بعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان معرفی شود، مسؤولان و متولیان برنامه ریزی در کشور باید با برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی به مقولهی چشم انداز گردشگری در جمهوری اسلامی ایران با ملاحظهی قوانین فرادستی و اصول جهانی توسعه گردشگری بپردازند و امکان تولید و نشر داده های علمی و کاربردی گردشگری را که در این جلسه ها مطرح می شود، در قالب های متفاوت فراهم آورند.
دبیر طرح نشست های چشم انداز گردشگری در ایران با اشاره به جایگاه گردشگری بعنوان صنعت پیشرو در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اظهار داشت: راهبرد توسعه گردشگری و استفاده کردن یا نکردن از ظرفیت گردشگری در بین حکمرانان کشورها متفاوت می باشد و در کشور ما نیز دو دیدگاه کلی در بعد از انقلاب اسلامی درباب گردشگری مطرح بوده است؛ نخست موافقان گردشگری با دلیلهای اقتصادی و توجیه منافع اقتصادی که برای کشور دارد و از آن دفاع می کردند و گروه دوم با دلیلهای فرهنگی و لطمه هایی که ممکن بود گردشگری و خصوصاً حضور توریستهای خارجی به فرهنگی های بومی و محلی و ارزش های دینی وارد کند، با گردشگری مخالفت می کردند. البته گروه سومی هم این میان بود که به ترویج گردشگری کنترل شده معتقد بودند که هم مسائل فرهنگی رعایت شود و هم منافع اقتصادی در نظر گرفته شود و ما در این جلسه ها درصدد توضیح مسائلی از این نوع هستیم.
عمویی اضافه کرد: نشست های پنجمین دوره در محورهای گردشگری و ابعاد سیاسی و اجتماعی، گردشگری، فرهنگ و آموزش، گردشگری، زنان و خانواده، گردشگری و مسائل روز، گردشگری و شعار سال، گردشگری و اقتصاد، گردشگری الکترونیک، گردشگری پزشکی و سلامت، طبیعت گردی، گردشگری و بافت های تاریخی با عناوینی همچون اثرات نگهداری و باز زنده سازی بافت های تاریخی بر توسعه گردشگری شهری در کلانشهر تبریز، از آموزش تا مهارت برای دانش آموختگان رشته های گردشگری، تأثیرات فرهنگی ـ اجتماعی توسعه ی گردشگری بر نقش آفرینی زنان، نقش گردشگری بر افزایش ارزش افزوده و ثروت برای کشور، تحلیل وضع موجود گردشگری پزشکی در ایران، واکاوی اثرات بافت های تاریخی بر توسعه ی گردشگری فرهنگی شهر همدان و... توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری تعدادی از معاونت های فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شده است.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران همین طور اظهار داشت: در دوره ی جدید طرح اهتمام داریم مسائل روز گردشگری و چالش های آن در استانهای مختلف را بررسی نماییم و نهایتاً بصورت گزارش راهبردی در قالب کتاب به اطلاع مسؤولین این حوزه برسانیم.
در آخر این مراسم، از نازنین بیات ـ مدیر اجرائی طرح در واحد علوم پزشکی شهید بهشتی ـ، امین بزاز ـ مدیر اجرائی طرح در واحد آذربایجان شرقی ـ و مهدی ابهریان ـ مدیر اجرائی طرح در واحد همدان ـ بعنوان برگزیدگان پنجمین دوره سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران تقدیر گردید.
منبع: بن ایر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب