BonAir
بن ایر

مصطفی ده پهلوان:

تنها راه تضمین حفظ میراث فرهنگی آموزش کودکان است

تنها راه تضمین حفظ میراث فرهنگی آموزش کودکان است

به گزارش بن ایر، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: تنها راه تضمین حفظ میراث فرهنگی آموزش کودکان است.



به گزارش بن ایر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مراسم بزرگداشت «روز ملی کودک در ایران؛ کودک، میراث فرهنگی و هویت ملی» به همت پژوهشکده مردم شناسی با مشارکت موزه ملی ایران و گروه پژوهشی هنرهای سنتی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد.
مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه با اشاره به دغدغه ۲۰ ساله اش در رابطه با تقدیر و صیانت از میراث فرهنگی و این که بدین سبب رشته دیرینه شناسی را انتخاب نموده اشاره کرد: امروز شرایط خوبی را در میراث فرهنگی کشورمان تجربه نمی نماییم، متأسفانه میراث فرهنگی ایران با تخریب و نابودی روبروست.
وی با اشاره به تجربه اش در ۱۲ سال مدیریت موزه های دانشگاه نظیر موزه مقدم و باغ موزه نگارستان اظهار داشت: در طول این مدت دریافتم که تنها راه تضمین حفظ و تقدیر میراث فرهنگی کشور تربیت و آموزش کودکان و در حقیقت همان نسل آینده است در این صورت با آموزش های مفید بسیاری از موضوعات در این زمینه نهادینه خواهد شد.
ده پهلوان با ذکر این نکته که نمی توانیم کنار هر محوطه باستانی یک نگهبان بگذاریم اضافه کرد: باید مردم اهمیت و ارزش میراث فرهنگی را بدرستی درک کنند و این امر باید از کودکی به افراد آموزش داده شود که متأسفانه این آموزش ها در رسانه ملی، آموزش وپرورش و میراث فرهنگی ما نقش جدی ندارند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: کوشش های زیادی بصورت انفرادی و غیر سازمان یافته انجام شد تا بتوانیم میراث فرهنگی را به مدارس و کتاب ها وارد نماییم و معلمانی داشته باشیم که با حوزه کودک و میراث فرهنگی آشنا باشند، با همکارانمان در آموزش وپرورش نیز گفتگوهای زیادی داشتیم ولی آنها معتقدند که معلمان ما توان آموزش میراث فرهنگی به کودکان و بازدید هدفمند را ندارند.
وی با تشریح مفهوم بازدید هدفمند دانش آموزی، با یادی از توران میرهادی استاد برجسته ادبیات کودکان ایران و یکی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک و همکاریهای گسترده ای که در باغ موزه نگارستان به همراه ۴۰ کارشناس کودک در این زمینه انجام گرفته اظهار داشت: متأسفانه این اقدامات مانند بسیاری از کارهای دیگر که با رفت و آمد مدیران متوقف می شود ادامه نیافت.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به مباحثی همچون راه اندازی مؤسسه خصوصی در عرصه کودک، نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه میراث فرهنگی، تألیف کتاب، تولید فیلم، کلیپ، انیمیشن و… اظهار امیدواری کرد پژوهشگاه با کمک فعالان حوزه کودک بتواند نقش ش را در این زمینه ایفا کند و بستری فراهم گردد تا در کشور مقوله کودک بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد.
در ادامه قاسم زائری رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این جلسه اظهار داشت: مسئله انسجام اجتماعی و فرهنگی در نسبت با یکدیگر قرار می گیرند و این که نظم برقرار بماند بسته به این است که یک توافق فرهنگی ارزشی در جامعه وجود داشته باشد و میراث فرهنگی یک تکنولوژی گفتمانی برای توسعه و انسجام فرهنگی شمرده می شود که باید به آن نگاه ویژه داشت، حال این که چه سهمی می تواند در برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی، باز تولید فرهنگی و حفظ انسجام فرهنگی داشته باشد بحثی است که باید بصورت تخصصی بررسی شود.
وی با اعلان اینکه با اهمیت ترین راه ها برای حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی، کودکان و در حقیقت نسل آینده هستند و این انتقال فرهنگی و بین نسلی باید بوسیله آنها صورت گیرد اضافه کرد: کودکان باید توسط مدرسه و در سطح بالاتر رسانه (صدا و سیما) آموزش ببینند اما واقع امر این است که میزان اثرگذاری این نهادها خیلی کم شده و در حقیقت نهادهای بیرون از حوزه خانواده تعیین کننده زیست جهان کودکی هستند و مشخصاً جهان کودکان بیشتر تحت تأثیر پویانمایی، بازی و اسباب بازی است.
زائری با اشاره به این که ما در عرصه سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی در بعضی حوزه ها کم کاری کرده ایم و در بعضی اصلاً کاری نکردیم اشاره کرد: حوزه کودک یکی از آن هاست که کاری در آن انجام نگرفته و می طلبد که مراکز پژوهشی با توجه و تاکید بیشتری در این زمینه کار کنند برای اینکه که تولیدات پژوهشی تعیین کننده سیر برنامه ریزی و سیاستگذاری های فرهنگی است.
وی با اشاره به این که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مدتی است که در عرصه کودک متمرکز شده ایم، برگزاری همایش زیست جهان کودکی، تأسیس مجله علمی پژوهشی و … را همچون اقدامات این مرکز خواند و اظهار داشت: این مرکز بنا به وظیفه ذاتی اش که تولید داده در عرصه های مختلف اجتماعی است در این زمینه نیز تولید داده می کند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اضافه کرد: این پژوهشگاه آمادگی دارد که سواد میراثی ایرانیان را سنجش کند و دریابد که آشنایی ایرانیان با میراث فرهنگی، شخصیت های تاریخی، ابنیه تاریخی، میراث ملموس و ناملموس و … تا چه اندازه است و نحوه اطلاع یابی آنها با این مقوله از چه طریقی صورت می گیرد تا برمبنای آن بتوان برنامه ریزی کرد و اقدامات مؤثری انجام داد.
علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی نیز در ادامه این جلسه، کودکان را راویان حقیقت و طلایه داران صلح و دوستی خواند و اظهار داشت: یکی از وظایف مردم شناسان انعکاس صدای گروههای خاموش است و مطالعات مردم شناسی ما در پژوهشکده مردم شناسی این نکته را گوشزد می کند که باید در کشور به سیاستگذاری هایی بپردازیم که در مقابل کودکانه شدن فقر بایستند.
وی در ادامه به مباحثی از قبیل مهاجرت، خشونت، کولبری، مدارس کپری، زباله گردی و … در عرصه کودک اشاره نمود و اضافه کرد: مطالبه جامعه پژوهشگاهی و دانشگاهی و مردم شناسان ایران پشتیبانی از کودکان در راستای جلوگیری کودکانه شدن فقر در ایران است و یافته های پژوهشی ما نیز بر این امر دلالت دارد، کودکانه شدن فقر به میراثی شدن فقر منتهی خواهد شد.
حسن زاده به بحث میراث فرهنگی به مثابه یک میراث میان نسلی اشاره نمود و اظهار داشت: میراث فرهنگی اگر میان نسلی نباشد وجود نخواهد داشت بدین سبب آن شکاف باید کاسته شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی اشاره کرد: هویت کودک مبتنی بر تفاوت و نه… او یک نه… هستی شناختی و هویتی است، کودک در مرزی که تا بزرگسالی می رود سفری هویتی و معنوی می کند، حال این به درایت و کارشناسی جامعه باز می گردد که چه سیاستگذاری فرهنگی را پیش گیرد که طغیان های نمادین این دوره به شکل آرام تر ظاهر شود.
در ادامه این مراسم، با حضور مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و قاسم زائری رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از نویسندگان، پژوهشگران، هنرمندان و فعالان در عرصه کودک و نوجوان از جمله؛ مرجان فولادوند (نویسنده رمان نوجوان)، عباس جهانگیریان (نویسنده رمان نوجوان)، علیرضا کرمانی، علی گلشن، مژده مصحفی توانا، زهرا علیزاده، فروغ مجلسی نیا، الهام نیک روش، درناز خادم حسینی، افسانه احسانی (حوزه عروسک های بومی)، مهدی طالعی نیا (مبدع پرده درویشی کودکانه، نقاشی قهوه خانه ای)، سعید سالکی (آموزش سفال به کودکان) و فریناز زیبانیا (آموزش قلم زنی به کودکان) با اهدای لوح سپاس تقدیر گردید.

1402/07/20
16:59:01
5.0 / 5
277
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تخصصی , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴