BonAir
بن ایر

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

از میزبانی6 میلیون توریست تا ثبت ملی لوازم شخصی اسدآبادی

از میزبانی6 میلیون توریست تا ثبت ملی لوازم شخصی اسدآبادی

بن ایر: برگزاری برنامه هایی درباره ی معماری معاصر، ماجرای واجد ارزش ثبت دانستن 68 اثر تاریخی، همکاری کمیته ملی یونسکو و معاونت میراث فرهنگی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که مقرر است معاونت میراث فرهنگی و کمیته ملی یونسکو ایران در برگزاری رویدادهای مشترک و تأثیرگذار پیرامون مواریث ملموس و ناملموس فرهنگی، همکاری کنند. این خبر را علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در دیدار با علی اکبر متکان، دبیرکل کمیته ملی یونسکو در ایران داد. در این نشست، ضمن تاکید بر مراودات بیشتر و کمک یونسکو در ثبت جهانی آثار، قرار شد همکاری دو نهاد در گرامیداشت میراث فرهنگی ناملموس و رویدادهای فراملی بیشتر شود. از دیگر مصوبات این جلسه، تشکیل کمیته مشترکی میان معاونت میراث فرهنگی و کمیته ملی یونسکو-ایران برای اجرای رویدادهای مرتبط و مناسبتی بود. برنامه ریزی برای حضور مؤثر ایران در اجلاس پیش روی یونسکو (۱۵ نوامبر) باتوجه به مسئولیتی که قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در کمیته فرهنگی یونسکو-ایران دارد و همین طور انعکاس اخبار و کارهای گسترده میراث فرهنگی به یونسکو جهانی، از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.
واجد ارزش دانستن ۶۸ اثر برای ثبت ملی خبر دیگر در عرصه ثبت آثار تاریخی هم این که مقرر است ۶۸ اثر به عنوان واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی شناخته شوند همچون تابلوهای نقاشی، فرش های نفیس، قرآن های خطی و لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی. تازه ترین جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا، در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا شد. در این نشست، ۷۴ پرونده در قالب آثار تاریخی منقول از طرف ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری تهران، قم، فارس و خوزستان در شورای ملی ثبت ارائه شد و در آخر بررسی پرونده ها، ۶۸ اثر واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی و ۳ اثر واجد ثبت در لیست آثار باارزش تاریخی (فهرست ذیربط آثار ملی) شناخته شدند. از ۷۴ اثر ارائه شده به شورا، ۵۷ اثر از مجموعه های نفیس تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۱۷ اثر متعلق به بخش خصوصی و دیگر نهادهای دولتی بود، که در این بین می توان به آثار شاخصی همچون ۸ کتاب قرآن خطی نفیس متعلق به سازمان حج و زیارت و آستان مقدس شاهچراغ (ع)، مجموعه لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی متعلق به موزه مجلس شورای اسلامی، ۱۱ تخته فرش نفیس تاریخی متعلق به موزه فرش، ۲ اثر شامل مجموعه آثار با عنوان شیشه های لوله ای متعلق به معبد چغازنبیل با قدمت ایلامی میانه، ۱۳ تابلو تاریخی با تکنیک رنگ روغن و برخی از لوازم و ابزارآلات تاریخی علمی و اشیا موزه ای و مجسمه های نفیس هنری اشاره نمود.
میزبانی از ۶ میلیون توریست خارجی تا پایان سال بااینکه قرار بو تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون توریست داشته باشیم اما این دفعه علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در برنامه صف اول که از شبکه یک سیما پخش گردید اظهار داشت: پس از شیوع بیماری کرونا در شهریور سال ۱۴۰۱ روند صعودی ورود توریستهای خارجی به کشور را داشتیم به نحوی که تا آن زمان حدود ۴۱۷ هزار توریست ورودی داشتیم به ویژه که بحث لغو روادید با عراق را نیز انجام شده بود. اما با وقایعی که افتاد این روند کاهش محسوسی پیدا کرد. وی ادامه داد: تعداد زیادی توریست ورودی از آذربایجان داشتیم که به سبب مسائل مختلفی که وجود دارد این آمار به یک دهم کاهش پیدا کرد. ملاحظات برای صدور روادید گردشگران کشور همسایه دیگر عملاً تعداد گردشگران ورودی از آن هم ۵۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. اما این روند در اواخر سال با اقدامات انجام گرفته بهتر شد. الان در ۷ ماه سال ۱۴۰۲ حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار توریست ورودی داریم. که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۴ درصد رشد داشته است. همکاری با کشور چین و لغو روادید با این کشور بوسیله قرار گرفتن این در لیست ۲۰ مقصد گردشگری این کشور بی تأثیر نبود. لغو روادید گروهی با روسیه نیز که دو ماه از اجرائی شدن آن می گذرد نیز انجام شده است. وی افزود: ما طرح تردد گردشگران کشورهای همسایه را خودروی شخصی را نیز اجرا کردیم البته لغو روادید با ۶۰ کشور نیز در دستور کار است. پیش بینی می شود با روند رو به رشدی که در جذب توریستهای خارجی داریم به استثنای بازارهایی که هم اکنون مبادلات توریست با آنها کاهش محسوس داشته میزبان حدود ۶ میلیون توریست خارجی باشیم. شالبافیان اظهار داشت: بازار گردشگری دنیا مبتنی بر بازار کشورهای همسایه است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گردشگری درون منطقه ای هست بدین جهت خیلی از گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به ایران سفر می کنند. بنابر اعلام وزارت بهداشت از بین بیش از چهار میلیون گردشگری که در کل سال وارد ایران شدند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف گردشگری سلامت به ایران آمدند. بدین سبب غیر از هدف تفریح و زیارت گردشگران با هدف سلامت هم سفر کرده اند.
میراث فرهنگی در انتهای کار ساختمان ها باید دیده شود سید عزت الله ضرغامی در سلسله نشست های میراث فرهنگی با موضوع معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی که با حضور صاحب نظران، فعالان حرفه ای و مدیران حوزه معماری و شهرسازی در دفتر معاونت میراث فرهنگی برگزار گردید، با اشاره به ضرورت معرفی الگوهایی برای شهرسازی و ساخت بناهای شهری متناسب با نمادهای ایرانی و اسلامی، بر طرح پیشنهادهایی برای ارائه به دولت و دیگر مسئولان در امتداد جبران عقب ماندگی های دهه های گذشته تاکید کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلان اینکه زیبایی یک اصل زیربنایی و مورد پذیرش همه است، افزود: تلفیق خلاقیت و نوآوری با نمادهای معماری ایرانی_اسلامی برای ارائه مدلهای عملیاتی گوناگون به مردم ضروریست. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: قبل تر در شورای انقلاب فرهنگی جلساتی برگزار شده بود و درباره ی معماری بحث هایی مطرح و مصوباتی هم داشتند اما همان موقع هم من گفتم این مصوبات راه به جایی نخواهد برد و همین گونه نیز شد. وی ادامه داد: در این بین موضوعات مهم در عرصه معماری، دانشگاه است اما در این بین نیز آفتی که وجود دارد تقلید است که این مسئله سبب شده تا شاهد ناهنجاری بصری در معماری در کشور هستیم که در عرصه های مختلف تأثیرگذار است. مصوبات نشست به برنامه هفتم توسعه اضافه شود امیر فرجامی عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه اظهار داشت: پیشنهاد من این است که باتوجه به تمدید یک ساله برنامه هفتم توسعه، مصوبات این جلسات به برنامه هفتم توسعه اضافه شود. این که وضعیت معماری به این روز افتاده است دلیلش سرعت تحولات، اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در کنار دانشگاه ها و نهادهای علمی، دستگاه های اجرائی همچون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تدوین شرایط مناسب معماری و شهرسازی نقش مهمی دارند. حامد مظاهریان معمار نیز در سخنانی در این نشست اظهار داشت: معماری آئینه و بازتاب دهنده سبک زندگی جامعه خودش است بدین سبب اگر حالا ما از وضعیت معماری مان گلایه داریم تمام آن چیزی است که از دل جامعه بر می آید.
جای خالی ضوابط توسعه شهری ارائه شده توسط وزارت میراث فرهنگی این هفته سلسله نشست های میراث فرهنگی (گذشته، حال و آینده) با موضوع «معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی آن چه که هست و آن چه که باید باشد» و با همکاری معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ساختمان ارگ آزادی اجرا شد. در این برنامه تعدادی از کارشناسان به همراه مهدی چمران نیز حضور داشتند و محمد حسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی اظهار داشت: معماران و مشاوران با تاریخ بیگانه هستند. پیش از این که باغ ایرانی ثبت جهانی شود؛ هر زمان کسانی می خواستند پارک یا باغی ایجاد کنند شبیه به باغ ژاپنی می ساختند. اما الان به معماران و پیمانکاران می گویند که باغ ایرانی می خواهیم. اگر ما دراین زمینه درست ترویج نماییم و آموزش بگذاریم خیلی مهم می باشد. وی بیان کرد: متأسفانه دانشگاه ها با دستگاه های اجرائی فاصله بسیاری دارند اما وزارت میراث فرهنگی می تواند به این مساله ورود کند. قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مهمست یک دفعه دیگر این قانون را بخوانید. برای دستگاه های مختلف وظیفه گذاشته شده که هر کدام باید چه کار کنند. اتفاقاً دغدغه همین است که شهرهای تاریخی بتوانند با خلاقیت مردم ادامه پیدا کنند اگر این اجرائی شود سندهای دیگر اتفاق می افتد. طالبیان با اعلان اینکه حفظ الگو مهمست اظهار داشت: ما برای ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان رفته بودیم. این پرونده نقصها زیادی داشت ما شانس آوردیم که ثبت گردید. چون به دلیلهای زیادی می خواستند این پرونده را رد کنند. ارزیاب می گفت این ساختمان ها چیست چند اداره و بانک بودند که معماری آنها اصلاً شبیه به معماری خشکه چین نبود. ارزیاب می اظهار داشت که اداره ها این منظر را بهم ریخته اند. آیا معمار این بناها، نمی توانسته از همین معماری خشکه چین الگو بگیرد؟ آیا کور بوده که این بانک را با معماری غیر همخوان ندیده است؟ نادیه ایمانی عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی در این برنامه اظهار داشت: بصورت فطری درس معماری با درسهای دیگر متفاوت می باشد. شاید در دانشگاه هیچ کاستی نداشته باشیم اما اتفاقی که در بیرون می افتد مهم می باشد. دانشجو به ما می گوید حرف هایی که شما در اینجا می زنید با خارج از دانشگاه در محیط کار متفاوت می باشد و ما می گوئیم موظف هستیم آن چه هست را به شما بگوییم. وی اظهار داشت: ما در حوزه نقد معماری کم کار کرده ایم و آن چه که می گذرد را ارزیابی و ارزشیابی نکرده ایم. اگر بتوانیم محله به محله آن چه اتفاق افتاده را ثبت و بعد نقد نماییم به این معنا که ساختمان چطور ساخته شد؛ شاید جواب الگوسازی ها باشد باید این را در معرض عموم قرار دهیم و به بحث گذاشته شود.
برگزاری کنفرانس توسعه گردشگری ایران و چین موزه هنر شانگهای، قصد داشت با برگزاری کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران، از ۲۳ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ (۱ تا ۴ آبان ۱۴۰۲) در شانگهای، گامی مؤثر در تبادل فرهنگی میان دو کشور کهن ایران و چین بردارد. این موزه به عنوان پیشگام در مبادلات فرهنگی بین المللی، روابط دوستانه ای با شخصیت های فرهنگی هنری و نهادهای فرهنگی مختلف در ایران برقرار کرده و بطور متوالی، نمایشگاه هایی از ایران در چین برپا نموده است که نمایشگاه نقاشی ایرانی (مینیاتور)، نمایشگاه قالی ایرانی، نمایشگاه هنرهای سنتی و نمایشگاه مشترک هنرمندان کودک و نوجوان چینی و ایرانی، از این جمله اند. موزه هنر شانگهای و مجمع جهانی صیانت از میراث فرهنگی ناملموس شانگهای، با حفظ ارتباط نزدیک با شخصیت ها و نهادهای فرهنگی و گردشگری، بستر مناسبی را برای برگزاری رویداد پیش رو، فراهم نموده است. در این کنفرانس، از مدیران اجرائی در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رؤسای مؤسسه های فرهنگی و هنری و صاحب نظران در عرصه فرهنگ و هنر و گردشگری دعوت به عمل آمده است.
آثار باارزش معماری معاصر، ثبت ملی می شوند علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در افتتاحیه همایش ملی «میراث معماری معاصر ایران» که به همت گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر با مشارکت معاونت میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار گردید، اظهار داشت: در کشور بیش از ۳۴ هزار اثر به ثبت ملی رسیده که برخی از این آثار در قالب «میراث معماری معاصر» ثبت شده است. وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی در قبال معماری و شهرسازی معاصر دو تکلیف ملی دارد، اول این که با شناخت و ثبت آثار معماری باارزش تاریخی، زمینه شناسایی و درک ارزش ها، شاخص ها و معیارهای این معماری اصیل و هویت مند را برای نسل حاضر فراهم و سبب ادامه ارزش ها و غنابخشی به معماری امروز شود. دارابی درباره ی وظیفه دوم وزارتخانه متبوعش گفت: با شناسایی، ثبت و صیانت از آثار باارزش معماری امروز در قالب میراث معماری معاصر، فرصتی را برای شناخت و بهره مندی آیندگان فراهم آورد. تلاش مطلوب در این راه نیازمند پشتوانه های علمی، دانشی و معرفتی نسبت به گذشته و حال است تا میراث نسل حاضر برای آیندگان باقی بماند. قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در توصیف نسل حاضر اظهار داشت: از یک سو در کشور و از سالهای آغازین سده اخیر، کوشش های گسترده ای را در همراهی با جامعه جهانی آغاز نموده تا آثار باارزش معماری گذشته خودرا شناخته، ثبت و معرفی و با خوانش و روایت آن زمینه ای برای ادامه و غنای معماری معاصر فراهم آورد. و از طرف دیگر تلاش نموده آثار معماری از خود بجای گذارد که درباره ی هویت مندی و خاصیت های آن باید گفت وگوها کرد. وی اشاره کرد: معماری در طول تاریخ همیشه تجلی گاه خاصیت های اجتماعی، فرهنگی، هنری، اعتقادی و اقتصادی جوامع بوده و معماری معاصر، کماکان شاهدی بر این خاصیت ها در دوران معاصر است. در حقیقت این روح زمانه ماست که در آئینه معماری معاصر تجلی و تبلور یافته است. دارابی گفت: حفظ و به رسمیت شناختن این معماری، به عنوان میراث فرهنگی برای آیندگان، چالشی پیچیده است. کوشش های بسیاری دراین زمینه انجام شده اما دستیابی به توافق جمعی درباب مفاهیم، خاصیت ها، شاخص ها و به تبع، مصادیق آن دشوار می کند.


منبع:

1402/08/06
14:20:51
5.0 / 5
642
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , تاریخی , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲