BonAir
بن ایر

روایت دو پل كه شوش جهانی را به مخاطره می اندازد

روایت دو پل كه شوش جهانی را به مخاطره می اندازد

بن ایر: یك بار داستان پُل ˮنظام مافیˮ در شوش را علم می كنند و تن شوش باستان را به لرزه می اندازند و یك بار می خواهند طرح «تعویض پل روگذر شوش – اندیمشك و تبدیل ان به زیرگذر» را اجرایی كنند، طرحی كه دولت دهم آن را تصویب كرد. طرحی كه شوش باستان را با مخاطرات زیادی روبه رو می كند و هرچند تا كنون از معاون رئیس جمهور گرفته تا انجمن های علمی و تخصصی با اجرایی شدن آن مخالفت كردند.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، دومین طرح یعنی "تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشك و تبدیل آن به زیرگذر" كه احتمال صدمه و تعرض به شهر باستانی شوش را می توان جزو اولین مخاطرات اش دانست از بیش از یك ماه قبل شروع شده و شاید بتوان گفت در این طرح تا امروز نیمی از این منطقه را تخریب كرده اند.
هر چند نامه نگاری ها، درخواست ها و صحبت های زیادی تا كنون در این زمینه مطرح شده و حتی معاونان وزارت راه هم در گفت وگو با رسانه ها قول همكاری و كمك برای نجات شوش باستان داده اند.
"شوش، شهر ریشه ها" عنوانی است كه انجمن علمی دانشجویی و انجمن علمی دیرینه شناسی دانشگاه تهران برای برگزاری نشستی با هدف بررسی آخرین وضعت شوش 8 اسفند ماه در تالار اقبال دانشكده ادبیات دانشگاه تهران برگزار كردند.
نشستی كه قرار بود به شوشِ جهانی و معضلات امروز آن بپردازد اما محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان اولین سخنران و متولی این محوطه ی جهانی پس از آخر صحبت هایش جلسه را ترك كرد.
وی صحبت هایش را با تاكید بر این كه می خواهد گزارشی از وضعیت اخیر محوطه ی جهانی شوش در شمال استان خوزستان و از منظر دیرینه شناسی و تاریخی، طبیعی عرضه نماید، آغاز كرد و با آخر صحبت هایش اعلام نمود فقط به یك سوال پاسخ می دهد و باید جلسه را برای حضور در جلسه ی دولت ترك كند.
این مسوول وضعیت اخیر محوطه ی جهانی شوش را این طور توصیف كرد: حدود پنج سال است كه دو پروژه در این محوطه در دست اجرا بوده است، مواردی كه مورد چالش بودند و از جانب دیگر مردم ساكن در شوش هم تقاضاهایی داشته اند.
وی با اشاره به وجود دو پل در این شهر، ادامه داد: یك پل درست روی چهارراهی قرارگرفته كه وارد شوش می شوند و در حدود دو دهه پیش تولید شده است و چون در طول سال های گذشته باتوجه به این كه نقطه ی اصلی ترانزیت شهر بود، كشته هایی داشته است، ازاین رو تصمیم به ایجاد چنین پلی گرفتند.
او با بیان این كه بطور قطع مهندسان ساخت پل برای زدنِ آن، حتما شمع های مختلفی زده اند و بخشی از زمین محوطه را آشفته كرده اند، اضافه كرد: امروز مردم به این نتیجه رسیده اند كه این جا منظر ورودی شهر را مخدوش كرده و بهتر است این پل را بردارند.

از پل نظام مافی تا پل روگذر شوش كه جهانی شدن این شهر را مخدوش می كند
وی دومین پروژه ی پل سازی در شوش را در نقطه ی مقابل بیمارستان «نظام مافی» در این شهر جهانی بیان كرد و اظهار داشت: در حدود ۱۲ سال قبل پایه ها را اجرا كردند، فقط احداث پل اصلی باقی مانده بود، كه با عنایت به آغاز كارها برای آماده سازی شوش با هدف ثبت جهانی از حدود پنج سال گذشته، به مسئولان شهری اعلام كردیم كه اگر تمایل به جهانی شدن این محوطه دارید، نباید این دو پروژه اجرایی شود.
او با بیان این كه در آن زمان این بحث از جانب مسئولان شهری پذیرفته شده بود، ادامه داد: این اتفاق مورد قبول بود تا زمانی كه تصمیم گرفتند بار دیگر طرح پل روگذر را اجرا كنند، از جانب دیگر وزارت راه سال ها ایده داشت كه زیرگذر روی چهارراه شوش را احداث كند، ازاین رو با مسئولان شهری صحبت كردم كه این كار ضد و نقیض است. از یك جهت قصد دارید پل را بردارید و منظر شهر را تغییر دهید و از جانب دیگر می خواهید منظر را خراب كنید. آن ها متوجه شدند كه نمی توانند این كار را انجام دهند.
طالبیان ادامه داد: حتی به مسئولان شوش برای اجرای پل نظام مافی برنامه دادیم. بر این اساس آن ها می توانند از كنار گذر به میدان بروند و دور بزند و مسیر خویش را طی كنند، یا كمربندی شهر را احداث كنند.
به گفته ی او هرچند مسئولان شهری از این اقدام عملا راضی بودند اما به علت نبود اعتبار این اقدامات به صورت دائم عقب افتاد. از جانب دیگر اداره كل راه استان زیربار نمی رفت، آن ها می دانستند یا باید اعتبار بگذارد و كار را انجام دهد، یا با تملك زمین هایی پروژه خویش را پیش ببرد كه این اقدام در اولویت برنامه ریزی هایشان نبود.
معاون میراث فرهنگی با بیان این كه از حدود پنج سال قبل كوشیده با روش اقناعی و گفت وگو این مشكل را در شوش برطرف كند، ادامه داد: هر چند تا كنون اجازه نداده ایم پروژه پل صورت گیرد، اما برای این كه مردم آگاه شوند باید به آن ها اظهار داشت كه شوش چقدر اهمیت دارد و حتی اگر زمین هم آشفته باشد، هنوز چیزهایی در زیرزمین وجود دارد اما متاسفانه آن ها اظهار می كنند كه ده سال پیش و زمانی كه شمع ها را زده اند چیزی وجود نداشته است.

قصد نداریم كسی را دشمن میراث فرهنگی كنیم
او با بیان این كه از جانب دیگر به مسئولان شهری تاكید كرده كه اگر از بحث جهانی شوش هم بتوان گذشت باید به این نكته توجه داشته باشند كه از نظر زیبایی شناختی در معماری، تولید یك گودال سر چهارراه اصلا جالب نیست، ادامه داد: در این راستا سعی كردیم تا افراد زیادی را همراه نماییم، اما هنوز برخی افراد مانند نماینده مجلس و مردم با ما همراه نشده اند.
وی با تاكید برلزوم همراه شدن همه با این اتفاق، اضافه كرد: قصد نداریم كسی را دشمن میراث فرهنگی نماییم، چون با تغییر موضع و رفتارها، مخالفان می گویند «میراث فرهنگی، چه نفعی برای ما ایجاب می كند، ما منفعتی نداریم»، با این وجود باید تلاش نماییم این موارد را با مردم و در قالب گفت وگو جلو ببریم.

هیچ اعتبار عمرانی هنوز پرداخت نشده است
طالبیان با تاكید بر این كه اگر پروژه ی كمربندی در جاده ی شوش صورت گیرد، خطرات قبلی و موارد و مشكلات دیگر در این منطقه به وجود نمی آید، ادامه داد: این كار سبب می گردد تا جاده ی كنونی بعنوان ترانزیت، به یك جاده خصوصی برای شهر شوش تبدیل گردد. در واقع كارهای زیادی می توان برای آن انجام داد، فقط وزارت راه باید این اتفاق را بپذیرد.
او پرداخت نشدن اعتبارات عمرانی به دستگاه های مختلف را از دیگر مشكلات كنونی میراث فرهنگی دانست و اضافه كرد: تا امروزهنوز هیچ اعتبار عمرانی به هیچ دستگاهی داده نشده است، یك ریال اعتبار تملك دارایی به هیچ دستگاهی پرداخت نشده است. در این شرایط ما مجبوریم قدری كارها را به تعویق بیندازیم تا به ایجاد جاده كمربندی كمك نماییم.
وی به حضور استاندار و وزارت راه و شهرسازی در معاونت میراث فرهنگی در طول روزهای گذشته اشاره نمود و اضافه كرد: به استاندار خوزستان اعلام كردیم كه اگر تلاش نماییم كمربندی صورت گیرد، به نفع مردم و منطقه است و بارگذاری كه می خواهند انجام دهند، دیگر رخ نمی دهد، آن ها هم استقبال كردند. در واقع این بهترین راه حل است كه برای اجرائی شدن آن تلاش می نماییم.
طالبیان با بیان این كه در طول پنج سال قبل هیچ مجوزی برای این محوطه صادر نشده است، اظهار داشت: باید توجه كرد كه درون این سایت جهانی شهری است كه مردم در آن زندگی می كنند. گفت وگو با مردم كار آسانی نیست، باید فرصت داد تا به یك نتیجه منطقی برسیم. اگر جور دیگری رفتار نماییم آن ها هم ممكن است روش های دیگری پیش بگیرند كه به ضرر میراث فرهنگی خواهد بود. حتی تا كنون مسئولان شهری با وجود همه سختی ها چندین بار به معاونت میراث آمده اند و با ناراحتی رفته اند.
معاون میراث فرهنگی تصریح كرد: امیدوارم دوره ای پیش آید كه عملیات های بررسی، شناسایی و كاوش در این منطقه انجام و كارها به تدریج معرفی شوند.

هنوز با ایده آل ها برای ساماندهی محوطه شوش فاصله داریم
او اظهار داشت: آن چه كه مسلم است دستگاه متولی حتما اقدام درست و منطقی انجام نداده است. در این چند سال وضعیت شوش اشكالات زیادی داشته است، وضعیت انبارهای قلعه شوش بسیار بد بود، درچند سال قبل تمام انبارها ساماندهی شدند. نمی گوئیم اكنون وضعیت ایده ال است كه با ایده آل ها هنوز فاصله ی زیادی داریم.
وی ادامه داد: با این وجود و به نسبت گذشته و امكانات كم و سازمانی كه ته بودجه كشور است، عده ای فداكاری كرده و كارهای بزرگی انجام داده اند. شوش ناموس آن هاست و حتما از این محوطه ها حفاظت می كنند.
او می گوید: با این وجود به نسبت كاری كه می خواهیم برای محوطه ی جهانی شوش با ان اهمیت انجام دهیم باید تلاش زیادی نماییم، هرچند زیاد ناامید نیستم چون خوشبختانه كشور به سمتی می رود كه جوانان بیشتر به این موضوعات توجه می كنند و این توجه ها امروز به یك درخواست های ملی و مردمی تبدیل گشته است.
طالبیان تصریح كرد: هر كار عمرانی كه قصد دارند در این جاده انجام دهند، با عنایت به این كه آن جزو ضوابط عرصه ی ملی است، باید از پژوهشكده استعلام كنند، تا كنون هم بررسی هایی انجام شده است.
او در انتها هم در پاسخ به اقداماتی كه تا كنون برای منظر شوش انجام شده است، بیان كرد: در طول سال های گذشته مدیریت شهری كوشش كرد كارهای زیادی انجام دهد مانند ساخت ترمینال در شوش كه سعی كردیم از آنها جلوگیری نماییم.
معاون میراث فرهنگی در انتها اظهار داشت: از مسئولان شهری خواستیم نیازهای شهری را مطالعه كنند، تا پس از بررسی در میراث فرهنگی، طرح تفضیلی ویژه ای برای این شهر تهیه شود، اكنون هم در حال انجام برخی كارها در این زمینه هستیم.



1396/12/10
17:10:32
5.0 / 5
136
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵