BonAir
بن ایر

محب خدایی مطرح كرد؛

حوزه گردشگری نیاز به یك خودجراحی دارد

حوزه گردشگری نیاز به یك خودجراحی دارد

بن ایر: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاكید كرد كه حوزه گردشگری به یك خودجراحی نیاز دارد.



به گزارش بن ایر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سین هشتم نوروز۹۷ سمن ها اظهار داشت: سمن ها بزرگترین ظرفیتی هستند كه می توانند حوزه های مربوط به سازمان را فعال تر پویاتر كنند. كشور ما رنگین كمانی از ظرفیت های گردشگری جهان است و در زمینه استعدادهای انسانی، ظرفیت های تاریخی، ظرفیت های هنری و... در دنیا سرآمد هستیم اما بعضی گاهی داشته های زیاد، غرور كاذب را به همراه می آورد و به علت تعدد داشته ها نمی توان از آن ها استفاده كافی برد و برای آن ها برنامه ریزی نمود. در واقع داشته های زیادچالش های خویش را به همراه دارد.
او با اشاره به اینكه مدیریت محدود به فنی و اجرایی نیست بلكه بحث های روان شناختی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم در مدیریت نقش دارند اضافه كرد: باید جامع نگر باشیم و با منطق با موضوعات برخورد نماییم و الگوهای كوركورانه را دنبال نكنیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاكید كرد: در حوزه تاریخی اگر فقط به ظاهر ظرفیت های میراثی توجه نداشته باشیم و به ریشه و داستان های مربوط به آن ها هم نگاه نماییم به استعدادهای زیادی می رسیم كه ریشه علمی خیلی از موضوعات در آن نهفته است.
او بیان كرد: ما بلد نیستم از داشته های بی نظیر كشور چطور بهره برده و آن ها را معرفی نماییم. سمن می توانند بزرگترین ظرفیت برای داشته های كشور را به مرحله ظهور برسانند تا از آن ها بهره برداری نماییم.
محب خدایی با اشاره به بحث برندسازی اظهار داشت: یكی از بزرگترین مشكلات این است كه این باور وجود دارد كه تهران آغاز مسیر گردشگری می باشد، ما در بحث گردشگری بارگذاری نقطه ای كردیم و توزیع درست انجام نشده است. امروز دنیا دنیا شبكه ای ست. هر وقت در كشور تفكر شبكه ای در همه حوزه های داشتیم می توانیم به تعادل برسیم و حرفی برای وصل شدن به شبكه دنیا پیدا نماییم.
او بیان كرد: متأسفانه این نوع از تفكر سبب شده كه برنامه ریزی های ما عموما برنامه ریزی های درونی باشد. ما داشته های كشور را مطابق با تفكرات خودمان شكل داده ایم و یادمان رفته كه باید میزبان گردشگرانی باشیم كه بابت هزینه هایی كه برای سفر به ایران می كند باید ذائقه هایش در نظر گرفته شود.
لزوم توجه به ذائقه گردشگران خارجی
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینكه در بعضی مواقع با تعصب تصمیم گیری می گردد و ذائقه های توریست خارجی در نظر گرفته نمی گردد اظهار داشت: مثلا باید ذائقه غذایی گردشگری كه از چین به ایران سفر می كند در نظر گرفته شود زیرا آن توریست مكلف نیست از غذای سنتی ما استفاده نماید.
او با اشاره به اینكه در حوزه گردشگری باید بتوانیم جاذبه ها را به محصول تبدیل نماییم اضافه كرد: هر توریست انگیزه خاصی از سفر دارد، مثلا اگر گردشگری بعنوان گردشگری سلامت وارد كشور می گردد به تاریخ و فرهنگ ایران كاری ندارد. باید داشته ها، ظرفیت ها و خواسته ها را با منطق كنار هم قرار دهیم تا بتوانیم یك برنامه صحیح را شكل دهیم.
محب خدایی خاطرنشان كرد: باید كنار هم جمع شویم و ظرفیت ها را پویا نماییم، این پویایی می تواند پویایی اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
او با اشاره به اینكه در دنیا همواره مطرح می گردد كه گردشگری صنعت پیشران اقتصادی و به شكلی چاه های نفت روی زمین است اظهار داشت: این ادعاها یك شعار نیست. صنعت گردشگری یك صنعت فرابخشی است، هیچ داشته ای از خود ندارد و یك كلمه هم افزاست.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینكه كشور ایران بر گردشگری حلال متكی است اظهار داشت: حتی كشورهایی كه مسلمان نیستند هم برای گردشگری حلال كه مخاطب آن گردشگران مسلمان هستند برنامه ریزی می كند. باید به این نكته توجه نماییم كه از هشت میلیارد جمعیت دنیا حدود یك میلیارد و نیم مسلمان هستند.
او اضافه كرد: وقتی یك گردشگران خارجی به معابد بودایی می رود و یك هفته زندگی آن ها را تجربه می كند به دنبال بودایی شدن نیست بلكه به دنبال تجربه است. ما هم می توانیم از این ظرفیت استفاده نماییم. ماه محرم سال قبل شاهد این بودیم كه خیلی از گردشگران اروپایی برای دیدن برنامه های هیئت های عذارای ما به ایران آمدند تا از این آیین شناخت پیدا كنند. محوریت گردشگری تجربه و شناخت پیدا كردن و یك مبحث جدید را لمس كردن است.
به مهندسی گردشگری نیازمندیم
محب خدایی تاكید كرد: گردشگری به حواس پنجگانه انسان وابسته است، ما از گردشگری صرفا بر گردشگری تفریحی تمركز كردیم اما در همه جای دنیا به جهت اینكه بتوانند ماهیت های جدید در حوزه ظرفیت های خود اضافه كننده كلمه گردشگری را به سایر بخش های خود اضافه می كنند.
خواسته ها و نیازهای جامعه توریست با خواسته ها و نیازهای جامعه شهروند متفاوت می باشد و این چیزی ست كه در شهر توریست بر آن تمركز كرده ایم. زمانی كه از گردشگری داخلی صحبت می نماییم تك تك شهرها یك مقصد گردشگری می باشد، در حالیكه در گردشگری خارجی یك محور یك مقصد گردشگری می باشد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان كرد: ما نیاز داریم در حوزه گردشگری یك خود جراحی انجام دهیم و تغییر نگرش داشته باشیم. امروز باید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشكری در كنار سمن ها و سایر بخش های فعال در این سه حوزه به دنبال حل این مسئله باشیم كه چرا توزیع سفر در استان های مختلف متفاوت می باشد.
او اضافه كرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جایگاه واقعی خویش را پیدا كرده زیرا درست عمل نكرده ایم، ما مانند خانوده ای شده ایم كه همیشه از ضعف هایش سخن می گوید و داشته های خویش را معرفی نمی نماید.
محب خدایی با اشاره به اینكه در نوروز ۲۰ میلیون سفر صورت گرفته است اظهار داشت: فردی كه به قصد سفر از خانه خارج می گردد دیگر شهروند نیست، بلكه توریست است. گردش پولی كه این میزان از گردشگران در تعطیلات نوروزی با خود به همراه دارند حمایت بزرگی از كالای ایرانی و توسعه اقتصادی می باشد كه باید با برنامه ریزی درست از این ظرفیت بهره برد.
او تصریح كرد: كشورهایی كه گردشگری خارجی خویش را به خوبی توسعه داده اند اول از همه گردشگری داخلی خویش را رونق بخشیده اند. زمانی كه به گردشگری داخلی بها می دهیم هزینه هایی كه برای جذب گردشگری خارجی لازم است كاسته می شود. چون تداوم گردشگری داخلی می تواند تداوم زنجیره ای باشد. ما در جامعه با اقشار مختلف مواجه هستیم كه باید برای همه آن ها برنامه ریزی داشته باشیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان كرد: خوشبختانه با سیاست های درست دكتر مونسان به دنبال این هستیم كه تعطیلات مدارس در تابستان را كوتاه كرده و به دو مقطع دی و آبان منتقل نماییم تا بتوانیم در زمان های مختلف توزیع گردشگری را داشته باشیم كه در چهار فصل تعطیلات داشته باشیم.
محب خدایی از سمن ها خواست تا كمك كنند كه سرمایه های خدادای تاریخی، فرهنگی، طبیعت، تنوع قومیتی و... فعال شود.
او با اشاره به اینكه گردشگری ایران چهار فصل است اما از آن بهره كافی نبرده ایم اظهار داشت: باید با كمك شما بعنوان یاران اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این جاذبه های بی نظیر را به محصولات گردشگری تبدیل نموده و پویایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تولید نماییم و اشتغال بزرگی را شكل دهیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان كرد: با استفاده از استعدادهای شما سمن ها می توانیم عرصه های جدید در گردشگری كشور تولید نماییم.
تهییه اپلیكشن بازی های بومی ایرانی
او با اشاره به اینكه می توان بازی های بومی كشور را به اپلیكیش تبدیل كرد و ظرفیت های این حوزه را معرفی نمود اظهار داشت: باید در همه حوزه ها از دانش و تكنولوژی برای رسیدن به هدف استفاده كرد، امروز دانش و تكنولوژی فضایی بوجود آورده كه خیلی از محدودیت ها را از بین برده است.
محب خدایی تاكید كرد: ما به دنبال پنجره واحد برای توسعه گردشگری هستیم، معاونت گردشگری كشور باید به جای مداخله گر بودن پلی باشد كه همه ذی نفعان صنعت گردشگری بتوانند از این پل رد شوند. باید با همراهی و همفكری با هم كنار هم بایستیم و برای توسعه صنعت گردشگری تلاش نماییم تا نشاط اقتصادی در صنعت گردشگری تولید شود و تحول اساسی در حوزه گردشگری تولید نماییم.
او اضافه كرد: ما در سه حوزه مربوط به سازمان نیاز به تفكر خلاق داریم، اگر در این سه حوزه برندسازی كردیم می توانیم سرمایه گذاران را از همه جا جذب نماییم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینكه انتقادات می تواند به تعالی و پیشبرد اهداف كمك نماید اضافه كرد: اما باید این انتقادات در چارچوب احترام و تعامل باشد.
او اظهار داشت: امیدوارم محور برنامه های شما به رویدادها در سه حوزه تمركز پیدا كند. ما در گردشگری نیاز به روح داریم، گردشگری، صنایع دستی و گردشگری تنها یك جسم بی جان نیست بلكه باید استفاده از این روح وجه تمایزها و استعدادهای خویش را نشان دهیم. باید زیباترین داشته های خویش را در ویترین های ظرفیت های گردشگری قرار دهیم، البته باید از این داشته های پرارزش به بهترین نوع حفاظت نماییم.
ایجاد پیام رسان مشترك در حوزه گردشگری
محب خدایی اعلام نمود: اكنون در معاونت گردشگری برای انواع مختلف گردشگری به تفكیك شوراهای راهبردی شكل گرفته، باید از تشكل ها در این شوراها استفاده نماییم و از تجربیات آن ها برای تعیین راهبردها كمك بگیریم، تمام اركان این حوزه باید در قالب مشاركت و هم سویی قرار بگیرد.
او با تاكید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های ایرانی ها مقیم خارج از كشور از سمن ها خواست در كاروان جاده ابریشم كه كاروانی متشكل از صنایع دستی، تولید، هنر ایرانی، غذا و... است در جاده ابریشم به حركت در بیاید از كشورهای مختلف رد شود و در آن ها شب های ایرانی برگزار كند مشاركت كنند. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه كرد: ما با جان و دل آماده شنیدن ایده های شما هستیم. شما می توانید ایده های خویش را با استفاده از وبسایت تقویم گردشگری ایران tourismcalendar.ir به ثبت برسانید.
او بیان كرد: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی به دنبال این است كه پیام رسان مشتركی در حوزه گردشگری تولید كند كه ویژه گردشگری باشد و بینش گردشگری داشته باشد تا بتوان استعدادها و ظرفیت های گردشگری كشور را معرفی نمود. مذاكراتی با چند پیام رسان در این باره انجام شده است. این اهداف به تنهایی قابل اجرا نیست، ما به كمك شما بخش های فعال و مردمی نیازمندیم. امیدوارم با جدیت فارغ از هرگونه ذهنیت سلیقه ای در كنار هم برای تحقق اهداف عالی در حوزه گردشگری فعالیت نماییم.

1397/02/30
13:54:51
5.0 / 5
85
تگهای خبر: تاریخی , توریست , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳