BonAir
بن ایر

خامه یار در گفتگو با مهر:

ایران شناسی كارویژه رایزنان فرهنگی ایران است

ایران شناسی كارویژه رایزنان فرهنگی ایران است

بن ایر: معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در بیشتر تفاهمنامه ها و مبادلات فرهنگی بین ایران و كشورهای دیگر هم پرداختن به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی و ایران شناسی قید می گردد.


عباس خامه یار به خبرنگار مهر درباره انتخاب رایزنان فرهنگی در سایر كشورها اظهار داشت: ما در معاونت امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انتخاب رایزنان فرهنگی در سایر كشورها تنها پیشنهاد دهنده هستیم و در نهایت شورای اعزام هست كه با عنایت به شرایط، افراد را انتخاب می كند. برخی خصوصیت های عام وجود دارد كه باید همه افرادی كه برای ماموریت های ثابت انتخاب می شوند، آن شرایط و خصوصیت ها را داشته باشند. همچون اینكه آن فرد استخدام دولت باشد یا اگر جایی مشغول به كار است در این سازمان بتواند مامور به كار شود و یا اینكه شرایط عمومی مانند تابعیت ایرانی، نداشتن سابقه كیفری، آشنایی با یكی از زبان های خارجی، آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و... را دارا باشند. البته شرایط اختصاصی دیگری هم هست كه به نمایندگی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در یك كشور خارجی كمك می نماید. مانند آشنایی با قوانین و مقررات كشور خارجی، داشتن آثار علمی مرتبط. اكنون ۸۳ نماینده در بیش از ۶۳ كشور جهان داریم در بعضی از كشورها چند رایزن فرهنگی، مسئول خانه فرهنگ و مركز مطالعات هم فعال می باشند. او همینطور درباره وظیفه رایزنان فرهنگی در حوزه معرفی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی ایران هم توضیح داد: پرداختن به مبحث گردشگری و میراث فرهنگی ایران بطور قطع لازمه كار رایزنان فرهنگی است. امكان دارد بخشی از فعالیت های ما به در داخل ایران به حوزه كاری سازمان میراث فرهنگی ارتباط داشته باشد ولی این خمیر مایه و مبنای فعالیت های فرهنگی ما در سایر كشورهاست. چون رایزنان فرهنگی باید انعكاس دهنده آن داشته ها، تاریخ و تمدن و هنر ایران باشند. ازاین رو عمده فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه ایران شناسی به مخاطب ایرانی و غیر ایرانی است. خامه یار افزود: در بیشتر تفاهمنامه ها و مبادلات فرهنگی بین ایران و كشورهای دیگر هم به تفصیل پرداختن به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی و ایران شناسی قید می گردد و یكی از اصلی ترین محورهای توافق با كشورها، معرفی آثار ایرانی است. حتی در تدوین كتاب های درسی و آموزش زبان فارسی و یا محاوره و یا فضاهای مجازی هم تلاش می گردد تا محور ایران شناسی و معرفی جاذبه های تمدنی تاریخی ایران در آنها لحاظ شود. بدون در نظر گرفتن جاذبه ها و میراث فرهنگی، اصلا امكان معرفی ایران وجود ندارد. وی به اقدامات اساسی رایزنان فرهنگی ایران در حوزه معرفی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: سال قبل بیش از ۱۴۲ عنوان كتاب در كشورهای دیگر به زبان های مختلف توسط انتشارات كشورهای میزبان انتشار یافته كه بخش عمده ای از آنها درباره معرفی گردشگری و آثار تمدنی ایران بوده است. در حوزه انتشار مجلات هم همین طور است همینطور بیش از ۲۴۶ مورد نمایشگاه و جشنواره برگزار شده است كه عمده موضوعات پرداخته شده در آنها در همین باره بوده است. برنامه های دیگر درباره هفته های فرهنگی ما در سایر كشورهاست كه در این زمینه هم در سال ۹۶ بیش از ۴۴ هفته فرهنگی داشته ایم بخشی از این فعالیت ها در قالب برگزاری هفته های فیلم بوده است اتاق های ایرانی هم در ۸۸ دانشگاه بوجود آورده ایم.معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره اینكه بعضی از فعالیت های هفته های فرهنگی تنها به برگزاری نمایشگاه عكس به صورت محدود و مهجور منجر می گردد اظهار داشت: این طور نیست. هفته های فرهنگی یك پكیج كامل در زمینه معرفی ایران است آخرین هفته فرهنگی در كشور آذربایجان برگزار گردید كه در آن ۸۰ نفر شركت كردند برگزاری نمایشگاههای مختلف و میزگردهایی كه منجر به روابط بیشتر فرهنگی ایران با اسیای میانه و قفقاز می گردد همچون اتفاقات مهم این هفته های فرهنگی است همینطور حضور گروههای سنتی موسیقی باعث انعكاس وسیع این هفته های فرهنگی می گردد. گاهی شب های تهران، شیراز و یا اصفهان هم در بعضی از كشورها برپا می گردد كه استقبال زیادی از آنها صورت می گیرد اخیرا هم این شب های فرهنگی در یكی از شهرهای لبنان برگزار گردید كه در آن بیش از ۱۵۰ نفر از هنرمندان برنامه های متنوعی از استان قم را برگزار كردند كه منجر به امضای تفاهمنامه های فرهنگی و حتی اقتصادی شد و درآمد زیادی را برای استان فراهم آورد اكنون هم این مذاكرات ادامه دارد. وی در پاسخ به این سوال كه آیا می پذیرید خیلی از رایزنان فرهنگی غیر فعال می باشند توضیح داد: باید شرایط كشورها و چهارچوب تفاهمنامه هایمان را با كشورهای دیگر و تعداد پست های فعال را در نظر بگیریم بخشی از این پست ها به علت محدودیت های مالی عملا فعال نیستند و اعزام افراد به مراتب كمتر از تعداد پست های فعال است. ما برای افزایش فعالیت های خودمان به اختصاص دادن بودجه و اعزام و پر كردن پست های سازمانی در خارج از كشور نیاز داریم بعنوان مثال غیر از رایزن فرهنگی افرادی را هم باید بعنوان وابسته فرهنگی با رایزن همراه نماییم و یا مروج فرهنگی هم داشته باشیم اما اكنون خیلی از رایزنان فرهنگی ما در كشورهای دیگر تنها هستند و این پست ها خالی است چون نمی توانیم بودجه اعزام افراد را تامین نماییم و به شكلی فعالیت های ما زمین خورده است. ازاین رو نمایندگی ایران در كشور دیگر تنها به عهده یك نفر است. ولی همین افراد هم با انگیزه و تلاش شبانه روزی فعالیت می نمایند آن هم به زعم تبلیغات گسترده و فضای ایران هراسی كه كشورهای دیگر ضد ایران راه انداخته اند. خامه یار درباره امضا تفاهمنامه همكاری با سازمان میراث فرهنگی هم اظهار داشت: ما تفاهمنامه مشتركی با سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۳ بسته ایم كه مبحث آن چگونگی همكاری این دو سازمان بوده است هنوز هم مبحث بندهای مختلف این تفاهمنامه دنبال می گردد.

1397/04/26
14:09:56
5.0 / 5
22
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴