BonAir
بن ایر

گزارش مهر از نسل جدید مراكز اقامتی در ایران - ۲

هاستلی كه با هدف مبارزه با ایران هراسی شكل گرفت

هاستلی كه با هدف مبارزه با ایران هراسی شكل گرفت

به گزارش بن ایر ایده شكل گیری هاستل توسط جوانان فعال در فضاهای مجازی كه بی ارتباط با گردشگری بودند از آنجا شروع شد كه با شكل متفاوتی از سوالات گردشگران و تبلیغات ضد ایران مواجه گشتند.


به گزارش بن ایر به نقل از مهر، هاستل یكی از واژه های جدید برای یك نوع دیگر از اقامتگاههای داخل ایران است. واژه ای كه هنوز بر سر معادل فارسی آن بحث وجود دارد برخی آنرا شبیه به هتل و برخی دیگر مهمانپذیر می دانند با این وجود هنوز برای هاستل ها ضابطه مشخصی تعریف نشده ولی در عین آنها بعنوان مهمانپذیر شناخته شده اند و مجوزشان را هم اتحادیه مهمانپذیرداران صادر می كند. هاستل ها معمولا در نزد توریستهایی كه كم خرج تر هستند بیشتر شناخته می شوند و در آن نوع دیگری از توریستهای خارجی اقامت می كنند. خبرنگار مهر درباره ایده اجرای طرح هاستل توسط گروهی از جوانانی كه تا قبل از آن هیچ فعالیت گردشگری نداشتند، با امین فروتن مدیر داخلی یكی از هاستل های تهران گفتگو نمود. او و بنیان گذار این هاستل از ابتدا هیچ تخصصی در حوزه گردشگری نداشتند بلكه یك گروه فیس بوكی سرآغاز ماجرا بود. ماجرایی كه از اول از یك جمع دوستانه در فضای مجازی شكل گرفت و بعد فراتر از آن رفت و دوستان خارجی آنها به این گروه اضافه شدند و بعد از آن تعداد اعضا بیشتر و بیشتر شد و سوالات آنها هم درباره ایران متفاوت شد آنها دیدند كه چقدر رسانه های خارجی روی تصویر نادرست ضد ایران كار كرده اند. این گروه احساس كردند وظیفه دارند باید ایران را به دوستان خارجی شان معرفی كنند پس به یك فضای فیزیكی هم نیاز داشتند بعد از آن هاستلی در تهران ایجاد كردند كه حالا تنها توریستهای خارجی را می پذیرد. حالا اقامت تنها بخشی از هدف آنهاست بیشترین فعالیت آنها حول مقابله با ایران هراسی است بنابراین فضایی را فراهم می كنند كه چه در فضای مجازی و چه با سفر به ایران بتوانند خودشان به درك درستی از واقعیت موجود در ایران برسند بنابراین است كه آنها حتی در گروه فضای مجازی خود گردشگران را آزاد می گذارند تا تجربیاتشان را درباره ایران بیان كنند.
فروتن در اینباره اظهار داشت: اینكه مجموعه روایت ها در كنار هم باشد تعریف دقیق تری از ایران به مخاطب می دهد تا رسانه هایی كه هر كدام اهداف خودشان را دنبال می كنند. در واقع مردم كشورهای دیگر اگر ببینند هموطن شان چه نظری درباره ایران دارد بهتر آنرا قبول می كنند تا اینكه ما روایت گر كشوری باشیم كه به آن تعلق داریم. متاسفانه در این گروهها متوجه می شویم كه گردشگران با آزار و اذیت های خیابانی مواجه می شوند البته برخی دیگر هم در پاسخ به آنها می گویند كه این موضوعات در بسیاری از كشورها شایع است و تنها مخصوص ایران نیست.
در این گفتگو فروتن درباره واژه هاستل و تعریف آن در بین فعالان گردشگری ایران هم توضیح داد و اظهار داشت: یك تداخل صنفی با اتحادیه هتلداران بر سر اسم هاستل و هتل داشتیم چون در میان هتلداران واژه هاستل تعریف نشده بود بنابراین تلاش شد تا هاستل ها زیرمجموعه اتحادیه مهمانپذیرها قرار گیرد ولی گویا كلمه حساسی شده بود چون شبیه به هتل بوده و مهمانپذیرها هم واژه هاستل را همان مهمانپذیر می دانستند. ازاین رو تصمیم گرفتیم كه نام انگلیسی آنرا برداریم. ترجمه هاستل نزدیك به واژه مهمانپذیر است البته هتل آپارتمان هم می توان گفت ولی هاستل لزوما سرویس مجزا و اتاق با سرویس مخصوص ندارد یا اینكه برای آن دیگر پاركینگ تعریف نشده است. هاستل را بیشتر بك پكرها می شناسند و قیمت آن هم از هتل كمتر است. مسافران خارجی معمولا مخاطب هتلها هستند ولی در دنیا كسانی كه ارزان سفر می كنند؛ هاستل را انتخاب می كنند ولی در ایران متفاوت می باشد شاید الان نرخ اتاق های ما نزدیك به هتل باشد. هتلدار نمی تواند نرخ را بالا ببرد چون مخاطبش را از دست می دهد، ما هم نمی توانیم نرخ را پایین بیاوریم. بنابراین هتلداران، هاستل را رقیب خود می دانند. گاهی هم هتلداران آنقدر نرخ را پایین می آورند كه به هاستل نزدیك می شود. حالا قیمت های ما برای اتاق مشترك ۲۰ یورو و برای تخت ۸ یوروست كه همراه با آن صبحانه هم می دهیم ولی در هر فصل این نرخ متفاوت می شود. همینطور اگر تقاضا زیاد باشد نرخ را بالا می بریم.
این مدیر داخلی در هاستل با اشاره به اینكه شنیده است حدود ۳۳ هاستل در تهران بوجود آمده اظهار داشت: یكی از رایج ترین راههای رقابت این شده كه افراد حاضر هستند ضرر زیادی كنند حتی ۵۰ سنت تخت های خویش را بفروشند. این افراد تصور می كنند كه پس از مدتی می توانند مخاطب زیادی جذب كنند و در زمانی نرخ را بالا می برند كه رقیبی نداشته باشند و مخاطب هم به اندازه زیاد به دست آورده باشند. پس استانداردی برای تعیین قیمت وجود ندارد. ولی مجموعه ما جدا از مباحث ماركتینگ است. چون ما تنها مساله اقامت را مدنظر نداریم. اهرم قدرت ما سمت كارهای فرهنگی است. برنامه ها و تورهایی را برگزار می نماییم كه تا حدی بتواند با ایران هراسی به وجود آمده روبرو شود و گردشگران درك درستی از فرهنگ ایران داشته باشند. ما معتقدیم كه هر توریست یك سفیر مقابله با ایران هراسی است ازاین رو ماركت خویش را به این سمت بردیم كه گردشگران با فرهنگ ایران بیشتر آشنا گردند.
فروتن و گروهش تورهای گردشگری متنوعی را برگزار می كنند از تور بازار تهران، غذا و بافت تاریخی گرفته تا گالری گردشگری و یا تور ادبی كه با همراهی راهنمایان گردشگری انجام می شود. نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی هم در این هاستل وجود دارد و در كنارش از ایده های جذاب هر هنرمندانی كه به معرفی سوغات و فرهنگ ایران بپردازد هم استقبال می كنند ضمن اینكه هر چند وقت یك مرتبه درباره موسیقی و فیلم و موضوعات دیگر فرهنگی و هنری نشست های تخصصی برگزار می گردد. حالا همه این فعالیت ها در چارچوب كمپین SEEYOUINIRAN در حال انجام می باشد تا تصویر بهتری از ایران به توریستهای خارجی عرضه شود. توریستهایی كه آنها بیشتر می پذیرند اروپایی هستند و از كشورهایی مانند فرانسه، آلمان و هلند به ایران می آیند. فروتن اظهار داشت: توریستهای خارجی سوالاتی می پرسند كه شاید برای ایرانیان هیچ وقت چالش نبوده ولی حالا كاركنان هاستل باید به آن خوب فكر كنند و پاسخ درخور توجهی را به مسافران هاستل بدهند همچون سوالاتی درباره حجاب، پول ایرانی و.... فروتن در این زمینه می گوید: باید به آنها توضیح دهیم كه چرا راننده تاكسی می گوید دو و نیم و این یعنی چه. یا اینكه این همه صفر برای پول به چه مفهوم است. بعضی از آنها در چند روز اول حسابی سرگیجه می گیرند. حجاب مساله و دغدغه آنها نیست. این گردشگران می دانند به چه كشوری سفر كرده اند منتها گردشگران آسیای شرقی كمی این مورد را دیر متوجه می شوند ولی در عوض اروپایی ها بهتر كنار می آیند. چالش های دیگری كه این گروه در برخورد با بعضی از توریستهای خارجی دارند این است كه بعضی از آنها شنیده اند مردم ایران میهمان نواز هستند ازاین رو تصور می كنند این میهمان نوازی یعنی اینكه باید هر كجا می روند و یا اقامت می كنند و یا غذا می خورند برایشان مجانی باشد آنها به اشتباه متوجه این مورد شده اند از طرفی ایرانیان هم وقتی یك توریست خارجی را می بینند دوست دارند با آنها حرف بزنند و هر اندازه از تهران به سمت شهرستان دور شویم می بینیم كه به توریستهای خارجی توجه بیشتری كرده و به آنها اقامت و یا خورد و خوراك مجانی می دهند.
فروتن اظهار داشت: همین ها باعث می شود كه وقتی یك توریست به ایران می آید توقع داشته باشد همه چیز مجانی باشد ازاین رو به ما هم می گوید می خواهم روی كاناپه كافه بخوابم و یا گوشه حیاط چادر بزنم ما هم می گوییم مگر شما می توانید در كشور خودتان گوشه یك كافه چادر بزنید و یا روی كاناپه اش بخوابید؟ وی همینطور در انتقاد از اینكه در مواجه با یك توریست خود واقعی مان را نشان نمی دهیم و تصور می نماییم هر آنچه برای یك خارجی است باید خاص باشد اظهار داشت: به ما می گویند باید صنایع دستی كه در هاستل برای فروش می گذاریم خیلی زیبا و كارشده و یا خاص باشد شاید چون ما معمولا یك توریست خارجی و اروپایی را از خودمان برتر می دانیم. متاسفانه همیشه حضور خارجی ها در ایران از نوع مداخلانه جویانه بوده است و همیشه توجیه هایی داشته اند تا آدمهای منطقه را پایین آورده و نگاه بالا به پایین داشته باشند. بنابراین است كه بعضی از ما وقتی با یك فرد خارجی رو به رو می شویم در حالت ضعف قرار می گیریم پس تلاش می نماییم تولیداتمان هم برای او ویژه باشد. او و همكارانش در این هاستل همینطور هر زمان كه یك اتفاق سیاسی در منطقه می افتد شاهد كم و زیاد شدن تعداد گردشگران می شوند آنها معتقدند كه به شدت اتفاقات سیاسی روی گردشگری و ذهنیت گردشگران تأثیر می گذارد.

1398/08/26
15:47:57
5.0 / 5
3522
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴