BonAir
بن ایر

با وجود اعلام لغو افزایش نرخ؛

تصمیم ناگهانی شركت های هوایی گلوی فعالان گردشگری را فشرد

تصمیم ناگهانی شركت های هوایی گلوی فعالان گردشگری را فشرد

افزایش نرخ بلیت هواپیماها با اینكه به قول وزیر راه اجرایی نمی گردد اما این شوك ناگهانی شركتهای هوایی برای بار دوم در یك سال، فعالان گردشگری را عصبانی و آنها را ناامیدتر از قبل كرد.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هر اتفاقی که سبب می شد تا صنعت توریسم در هر نقطه ای از جهان به صفر برسد، در ایران افتاد تا این صنعت بدترین خسارت ها را ببیند. سال ۹۸ که پرحادثه ترین سال بود، از سیلی که نوروز هتل ها و خیلی از استان ها را فلج کرد و گردشگری در آنها تعطیل شد و حتی شیراز و لرستان هم پذیرای مسافران نبود.
سقوط هواپیمای اکراینی و شهادت سردار سلیمانی که پروازهای خارجی و سفر توریستهای خارجی به ایران را تحت الشعاع قرار داد و بسیاری از تورهای گردشگری ورودی به ایران لغو شد.
زلزله های پیاپی و سیل های گاه و بی گاه و از ریل خارج شدن قطارهای مسافربری و یا تصادف اتوبوس های مسافری در جاده های ایران هر روز به اخبار بد انتشار یافته دامن می زد.
تا اینکه ویروس کرونا صنعت توریسم نه تنها ایران بلکه کل جهان را از پای درآورد و هیچ مسافری جابه جا نشد و هیچ هواپیمایی به ایران رفت و آمد نداشت. حتی سفرهای داخلی هم گرفتار مشکل شد و خیلی از استان ها اعلام نمودند که نمی توانند مسافر از شهرهای دیگر بپذیرند.
تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر افزایش قیمت هایی بود که پس از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند دفاتر مسافرتی که رزق و روزی شأن از سفر مردم بود بیشترین ضرر را کردند و هنوز که هنوز است خانه نشین شده اند، اما شاید بتوان گفت تیر آخر را کرونا نزد بلکه تیر آخر تصمیمات ناگهانی درباره افزایش قیمت هایی است که پس از کرونا اجازه نداد فعالان گردشگری روی پا بایستند. باآنکه قیمت دلار بالا رفت اما نرخ بلیت هواپیماها خرداد ماه افزایش داشت و بار دیگر شرکت های هواپیمایی از افزایش نرخ خبر دادند.
آنقدر که سفر هوایی برای مردم آرزو شده بود با اجرایی شدن نرخ مورد نظر شرکت های هوایی مردم باید یا با قطارهایی سفر کنند که خیلی از آنها از نظر رعایت بهداشت در حد ضعیفی هستند و با این وجود شرکت های ریلی اعلام نموده اند که می خواهند از همه ظرفیت صندلی ها استفاده کنند و یا باید با اتوبوس هایی به سفر رفت که نه بهداشت و نه فاصله اجتماعی را رعایت می کنند آن هم با وضع جاده ها و تلفاتی که راننده ها و اتوبوس ها هنگام جابه جایی مسافران دارند.
قیمت مورد نظر شرکت ها به حدی گران اعلام گردید که باآنکه سقف و کف نرخ برای مسیرهای مختلف تعیین شده بود اما حتی میانگین این نرخ ها هم با وضعیت معیشتی مردم همخوان نبود.
سفر هوایی ۵ میلیون تومانی!
بر اساس این نرخ نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشمگیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است.
قیمت بلیت کیش _ تبریز جزو بلیت های بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می رسد. پرواز ماهشهر-مشهد هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.
آژانس داران با شنیدن این نرخ نامه عصبانیت خویش را در فضاهای مجازی اعلام نمودند حتی در اینباره، امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به خبرنگار مهر اظهار داشت: همیشه صحبت ما این بوده که سفر را بعنوان یک کالای لوکس نبینیم بلکه تلاش نماییم سفر در سبد خانواده ها قرار گیرد در دنیا هم به این باور رسیده اند که سفر بر روند کاری و رشد جامعه تاثیر می گذارد حتی در کشورهای توسعه یافته امکاناتی برای آن اختصاص می دهند تا مردم بیشتر به سفر بروند. اما با عنایت به افزایش نرخ پروازها که اخیرا اعلام شده، طبق معمول حتما سایر وسایل حمل و نقل عمومی هم افزایش نرخ خواهند داشت درحالیکه باید به این مورد فکر نماییم تا چند وقت دیگر که کرونا از بین رفت، پروازهای خارجی هم راه می افتد آن موقع چطور می خواهیم با قیمت پروازهای خارجی رقابت نماییم. چند سال پیش قیمت پروازهای خارجی ارزان تر از داخلی بود و مردم می گفتند وقتی قیمت پرواز تهران به مشهد به اندازه سفر تهران به سوریه است پس چرا برویم مشهد؟ من تصور می کنم پس از کرونا و راه اندازی پروازهای خارجی ما باردیگر با چنین موضوعی رو به رو می شویم.
اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه هایش را تأمین کند می تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم وی بیان نمود: کرونا به اقتصاد ما فارغ از تحریم و مشکلاتی که داشتیم صدمه زد باید برای این مورد هم تفکر بیشتری می شد. اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه هایش را تأمین کند می تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم. اما حالا این هزینه ها را مردم باید متحمل شوند. در حوزه گردشگری ما با کاهش شدید سفر مواجه می شویم چون مردم دیگر اقبالی به سفر نخواهند داشت و البته هزینه ها هم این اجازه را به آنها نمی دهد ازاین رو عملاً دفاتری که تا امروز گرفتار چالش بودند وضعیت به مراتب بدتری خواهند داشت.
این مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی اظهار داشت: باید پیش از افزایش نرخ بلیت بررسی می شد که میانگین درآمد مردم در جامعه چقدر است و چرا افراد نمی توانند سفر را در سبد خانواده قرار دهند. آیا باید سفر را بعنوان کالای لوکس در نظر گرفت؟ حالا دیگر حتی قشر متوسط به بالا هم نمی توانند سفر هوایی داشته باشند. این افزایش نرخ نشان داده است که هیچ کار کارشناسی انجام نگرفته است.
رضا احمدی از مدیران آژانس های مسافرتی هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: چارتر کردن پروازها امکان دارد اتفاق نیفتد حالا پروازی فروخته نمی گردد چون سفری وجود ندارد مگر برای کسانی که به مأموریت می روند. این افراد هم از جیب خودشان هزینه نمی کنند بلکه ادارات هستند که برای آنها بلیت چارتر می کنند. اما این وسط تنها مردم هستند که بیشترین ضرر را کرده اند آنها باید پول بلیت سفر شخصی شأن را گران تر بخرند. من نمی دانم آیا مسئولانی که دور یک میز می نشینند و برای مردم تصمیم می گیرند به این فکر نمی کنند که چند درصد از مردم باید با هواپیما سفر کنند و از جیب شأن خرج کنند؟ وقتی مسیری چهار میلیون تومان هزینه دارد آیا کسی می تواند با هواپیما جا به جا شود؟ آیا دیگر شوخی نیست اگر بگوییم می خواهیم گردشگری در شهرهای دور مانند چابهار و بندرعباس و یا بوشهر و قشم را توسعه دهیم؟
اینکه چقدر افزایش نرخ بلیط هواپیما به زیان مسافران و ایرلاین هاست را فعالان این حوزه خوب می دانند همچون رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که گفته بر مبنای تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت نموده و مابه التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران شود، حال این سوال پیش می آید که چرا هزینه اجرای این تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند.
فاصله گذاری اجتماعی از اول آبان همزمان با افزایش نرخ بلیت
وی افزود: به نظر می آید که با افزایش قیمت بلیط هواپیما، حجم فروش بلیط و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در شرایطی است که ایرلاین ها در سال های اخیر به علت تشدید تحریم و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری رو به رو شده اند، حال تصمیم اخیر وضعیت آنها را وخیم تر خواهد نمود.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس هم از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش چشم گیر قیمت بلیط هواپیما اطلاع داد و اظهار داشت: به نظر من نرخ نامه جدید پروازهای هوایی غیرواقعی است. اساسا این مبادرت به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد، چونکه مردم توان پرداخت چنین هزینه هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند.
برخی دیگر از فعالان در حوزه فروش بلیت های مسافربری در فضاهای مجازی پیرامون این افزایش نرخ انتقاد کردند آنها معتقدند شاید مقرر است سوبسید ایرلاین ها حذف شود بنابراین این افزایش نرخ بالا رفته است با این وجود وقتی مردم نتوانند خریدی انجام دهند خود به خود این نرخ ها کاسته می شود.
اکنون ۷۰ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی یا فعالیتی ندارند و یا دورکار هستند و روزهای آخر فعالیت شأن را سپری می کنند برخی هم درصدد هستند تا فعالیت هایشان را به صورت مجازی ادامه دهند آن هم با حداقل نیروی انسانی. آیا بهتر نبود با متولیان گردشگری درباره افزایش نرخ بلیت هواپیماها هم جلسه ای برگزار می شد تا این بخش از خانواده بزرگ گردشگری گرفتار ورشکستگی نشوند و مردم هم در این وانفسای اقتصادی بیشتر از این صدمه نبینند؟
با وجود همه عصبانیت های بخش خصوصی گردشگری از شرایط موجود، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: این سازمان صد درصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آنرا غیر منصفانه می داند. وزیر راه و شهرسازی هم از لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما اطلاع داده است.
با این وجود اما همچنان این شوک ناگهانی روی قیمت بلیت هواپیماها تاثیر داشته است چون که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از چند سال پیش در حال انجام می باشد.


منبع:

1399/07/21
14:36:10
5.0 / 5
1596
تگهای خبر: بلیط , پرواز , توریست , توریسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳