گزارش بن ایر؛
دریافت عوارض چندباره به اسم مالیات برارزش افزوده روی بلیت هواپیما
فعالان گردشگری می گویند قانون جدید مالیات برارزش افزوده که از روز ۱۳ دیماه قابلیت اجرا پیدا کرده، نه تنها سودی به حال گردشگری ندارد بلکه از جیب مردم به جیب ایرلاین ها می رود نه حتی خزانه.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ خرداد سال ۱۴۰۰ مصوبه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تصویب و در تیر ماه ابلاغ و قرار شد ۶ ماه دیگر یعنی دیماه این قانون اجرایی شود. یکی از بخش هایی که به صورت مستقیم با گردشگری در ارتباط می باشد، حمل و نقل بوده که برپایه جزو ۱۳ بند «ب» ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل شامل بار و مسافر درون و برون شهری و بین المللی جاده ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. در واقع در این قانون بخش حمل و نقل هوایی حذف گردیده است به این معنا که حمل و نقل هوایی شامل این معافیت نمی گردد بلکه مشمول افزایش ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود.
این اتفاق طبق این قانون باید در پروازهای داخلی و خارجی و مسافری و باری رخ دهد. اعلام اجرایی شدن این قانون از دو روز پیش تابحال فضای مردم جامعه، ایرلاین ها و فعالان حوزه گردشگری را ملتهب کرده است. مردم مخالف این افزایش قیمت هستند. آنها اعلام می کنند که در طول سال بارها شاهد افزایش نرخ بلیت هواپیما شده اند. از طرفی این مالیات بر ارزش افزوده کالایی است که در نهایت مسافر بعنوان مصرف کننده باید آنرا بپردازد.
بنابراین فشاری که به مردم می آید باعث خواهد شد دفاتر مسافرتی هم درآمد کمتری از محل فروش بلیت هواپیما داشته باشند اما در نهایت آنکه از این افزایش نرخ سود می برد، ایرلاین ها هستند. سعیدی از پیشکسوتان فعال در حوزه آژانس های مسافرتی اعتقاد دارد که قوانین باید برای رفاه جامعه باشد اگر این اتفاق نیفتد با مشکل رو به رو می شویم چون همین هم اکنون هم جو جامعه به علت افزایش نرخ بلیت ملتهب شده است.
ابهام و اشکال در قانون جدید
این قانون ابهام دارد. در واقع مقررات بین المللی حمل و نقل هوایی بر این عقیده هستند که چون مبدا و مقصد سفر در دو کشور مختلف است امکان اعمال مالیات بر ارزش افزوده را ندارند. یعنی امکان دارد مسافری از ایران بلیت تهران به نیویورک را بخرد اما چون مقصد آن کشور دیگری است شامل قوانین مالیاتی کشور مبدا نمی گردد. ازاین رو مدیران فروش خطوط هوایی بین المللی که سالهاست در ایران فعالیت می نمایند با این اقدام مخالف هستند. آنها می گویند که یاتا به آنها مجوز افزایش نرخ بدهد.
جالب اینجاست که در نشستی با اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید نمودند که این افزایش نرخ به ضرر مردم خواهد بود و امیدواریم که این قانون اجرا نشود.
از طرفی این قانون نه تنها ابهام دارد بلکه یک خلأ یا اشکال هم به آن وارد است. آن هم این که اگر مسافری از ایران بلیت بخرد، گران تر از زمانی خواهد بود که از خارج از کشور این بلیت را تهیه نماید و این در واقع خروج ارز از کشور. چون حتما مسافر ترجیح می دهد با این افزایش نرخ ها، قیمت کمتری بپردازد. ازاین رو این وسط سر فروشندگان بلیت هم بی کلاه خواهد ماند!
تعجب نماینده مجلس از قانون جدید
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس این قول را داد که هفته دیگر با عنایت به مطالبات اعلام شده، جلسه بررسی این مورد برگزار و نتیجه به بهترین شکل عرضه شود.
او همینطور در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده تعجب کرد و اظهار داشت: نکات فنی مورد بحث اعضای انجمن صنفی و نمایندگان ایرلاین های خارجی درست بود باید در جلسه یکشنبه کمیسیون عمران بررسی شود. این موارد باید از قبل بررسی می شد من تعجب می کنم چرا این قانون تصویب شده است. در مقابل تعجب عضو کمیسیون عمران، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته که مقصر افزایش نرخ ایرلاین ها نیستند بلکه نمایندگانی هستند که با وضع و تصویب این قانون سبب افزایش نرخ شده اند.
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم اعتقاد دارد ایرلاین ها نه تنها ۹ درصد را می گیرند بلکه خواستار دریافت ۵ درصد عوارض شهرداری هم هستند درحالی که گفته شده بود این عوارض باید حذف شود.
همین هم اکنون هم مالیات زیادی به ایرلاین ها داده می شود. این پول از جیب مردم بیرون می آید به خزانه هم نمی رود بلکه مستقیم به جیب ایرلاین می رود
رفیعی به خبرنگار مهر توضیح داد: همین هم اکنون هم مالیات زیادی به ایرلاین ها داده می شود. این پول از جیب مردم بیرون می آید به خزانه هم نمی رود بلکه مستقیم به جیب ایرلاین می رود. در حال حاضر غیر از TAX، عوارض شهرداری، فرودگاهی و نظارت بر ایمنی در سفرهای داخلی و عوارض فرودگاه بین المللی در سفرهای خارجی از مردم گرفته می شود. این عوارض فرودگاهی از هر فرودگاه بین المللی که پرواز بلند شود گران است.
برای فرودگاه امام خمینی (ره) چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان. اما فکر کنید این پول کجا می رود؟ این مالیات را ایرلاین ها می گیرند والا چرا در ۲۴ سال گذشته جایی مانند فرودگاه امام هیچ تغییری نکرده است و امکاناتش در حد فرودگاه شهرهای کوچک است؟ این پول کجا خرج شد؟ اگر فرودگاه آتاتورک TAX می گیرد در صنعت توریسم خرج کرده یا فرودگاه جدید ساخته است اما این پول حتی به خزانه دولت هم نرفته چون ایرلاین ها هم اکنون بیشترین بدهی ها را دارند.
محمد طاهری از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم اظهار داشت: چرا از این پول بخش خصوصی منتفع نمی شود؟ شرکت ها قیمت بلیت را پایین نگه می دارند و TAX را می افزایند. یعنی اگر مسیر تهران نیویورک ۲۴ میلیون تومان است ۱۲ میلیون تومان آن TAX است تا کمیسیونی به بخش خصوصی ندهند.
بنا به قول اعضای این انجمن؛ سال ۸۸ سازمان امور مالیاتی بحث اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده بر روی بلیت هواپیما را بیان کرد بعد از آن باید افراد در سایت اعلامی ثبت نام می کردند اما سایت مشکل داشت تا این که کم کم فراموش شد. حالا پس از ۱۱ سال باردیگر سازمان پیگیر مطالباتش شده و جریمه دیرکرد این ۱۱ سال را هم می خواهد.
حداقل و حداکثر نرخ بلیت هواپیما برپایه قانون جدید برپایه نرخی که سازمان هواپیمایی برای بلیت ها در روز ۱۳ دیماه اعلام نموده، بعنوان مثال از اراک تا تهران هر مسافر باید حداکثر ۵۸۰ هزار تومان بپردازد. یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هزینه بلیت هواپیما از کیش به تهران است. بلیت کیش به تبریز هم حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته می شود.
این هزینه ها باآنکه برای بلیت های داخلی است اما افزایش ۴ درصدی بلیت خارجی بسیاری از مسافران و گردشگران را هم نگران کرده است. چون در سال ۱۴۰۱ مبحث افزایش نرخ عوارض خروج از کشور هم مطرح خواهد شد و باید به هزینه های سفر این عوارض هم اضافه شود. عوارضی که بیشتر به جریمه شباهت دارد. اما ای کاش حداقل این عوارض در صنعت توریسم هزینه می شد. این مورد را ایوب هاشمی از کارشناسان گردشگری بیان کرد و اظهار داشت: دیگر نمی توانید عوارض خروج از کشور را در هزینه های سفر نادیده بگیرید.
او می گوید: اختلاف ارزش پول ایران سبب شده تا نه تنها هزینه های سفر بالا برود بلکه عوارض خروج هم بر آن اضافه شده و حالا باید بابت این که از کشور خارج می شوید هم هزینه هنگفتی به دولت بدهید هر چند گفته شد این هزینه برای بازسازی و بعدها گفتند این هزینه به گردشگری کشور تعلق می گیرد اما آنطور که رؤسای سازمان و وزرای میراث فرهنگی بارها مطرح نمودند هیچگاه این پول در اختیار صنعت توریسم نبود. حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها و شرکت ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با عنایت به تمامی این اعتراضات که در دو روز گذشته به وجود آمده گفته است که عدم شفافیت در اجرای این قانون احتمالاً باعث حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی شود. اما باید توجه کرد که بنا به قول خوشخو این حذف در حوزه پروازهای خارجی وجود خواهد داشت نه پروازهای داخلی!
منبع: بن ایر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب