BonAir
بن ایر

گزارش بن ایر

کنسرت در تخت جمشید مخالفان و موافقان چه می گویند؟

کنسرت در تخت جمشید مخالفان و موافقان چه می گویند؟

بن ایر: درحالی که برگزاری نخستین کنسرت بزرگ در تخت جمشید تحت تاثیر نگرانی ها قرار گرفته؛ متولیان و برگزار کنندگان کنسرت قربانی اظهار می کنند تمام جوانب صیانت از بنا ها را در نظر خواهند گرفت.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ مقرر است علیرضا قربانی با همراهی گروهی بزرگ از نوازندگان اولین کنسرت رسمی موسیقی ایران را بعد از گذشت یک سال از درخواست مجوز، روز نهم تیر ماه در بین ستون های تخت جمشید برگزار کند. گفته می شود که این کنسرت در پهنه اصلی تخت جمشید و با جانمایی تعداد گسترده ای از صندلی ها برای مخاطبان برگزار می گردد و تا ۱۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت.
قربانی تنها کسی است که توانسته مجوز برگزاری کنسرت را در تخت جمشید بگیرد. قبل از این محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، یانی و کیتارو رؤیای برگزاری کنسرت در تخت جمشید را داشته اند اما همیشه با این اقدام مخالفت شده بود.
برگزاری این کنسرت در محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید بااینکه با استقبال رو به رو شده و بلیت های ۳۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومانی آن به سرعت فروش رفت؛ اما نگرانی هایی را در پی داشته است. هر چند محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفته تمامی جوانب کار برای اجرای چنین کنسرتی در یک مجموعه تاریخی با دقت و نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی گردشگری استان سنجیده شده است اما برگزاری این کنسرت آن هم در مجموعه ای که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد مخالفان و البته موافقانی هم دارد.
زدودن رخوت از آثار تاریخی
موافقان معتقدند که می بایست آثار تاریخی از رخوت بیرون بیاید و با برگزاری رویدادهای مختلف زمینه رفت و آمد مردم به این آثار فراهم گردد همین طور این برنامه ها سبب معرفی بهتر این آثار در سطح جهانی خواهد شد. این افراد بر این باور هستند که برگزاری کنسرت در آثار تاریخی، مشکلی برای صیانت از آن به وجود نمی آورد.
اما مخالفان هم دلیلهای خودرا دارند. در چند روز گذشته این مخالفت ها و نگرانی ها در پی برگزاری کنسرت قربانی بیشتر هم شده است. مخالفان می گویند برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در حالی از طرف وزارت متبوعه مجوز داده می شود که همین افراد معتقد هستند حتی میکروارگانیسم های سطح پوست یا فلش یک ثانیه ای دوربین می تواند برای بناها مضر باشد. این متولیان در پاسخ به انتقادها درباره ی برگزاری کنسرت هایی در سطح بزرگ و لطمه ارتعاشات آن همیشه برگزاری کنسرت هایی در بناهای تاریخی کشورهای دیگر را به عنوان مصداق آورده و عنوان می کنند که در آکروپولیس هم میزبان کنسرت بزرگ یانی بوده است. اما آنها به این مساله اشاره نمی کنند که بعد از برگزاری کنسرت یانی در سال ۱۹۹۴ یا کنسرتهای بعدی در آکروپلیس بسیاری به آن نقد کردند و گفتند که این بنای تاریخی ممکنست تحت تأثیر ارتعاشات قرار گیرد.
پاسخ متولیان
در این باره برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی در رسانه های یونان نوشته اند که مقامات محلی تشنه پول از برگزاری کنسرتهای پر سر و صدا توسط افراد مشهور نمی گذرند هر چند که انفجار دسی بل ها به این بنای تاریخی در سال های آتی لطمه بزند. کارشناسان میراث در یونان هم گفته اند که نمی دانند این اثر تاریخی چقدر می تواند در مقابل تجهیزات صحنه تحمل داشته باشد چون هنوز آزمایشات دقیقی انجام نشده است.
در پی ابراز این مخالفت ها «علیرضا عسگری چاوردی» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباب برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در فاصله ۵۰ متری از تخت گاه تخت جمشید و میزان خطرات آن گفته است: در بلیت های فروخته شده آمده، ردیف های صندلی در کاخ آپادانا، تچر و دروازه تخت جمشید قرار گرفته است که به هیچ وجه اینطور نیست و این صندلی در پایین محوطه تخت جمشید قرار می گیرند و بطورکامل جدا از محوطه هستند. کنسرت نیز در بیرون از محوطه و در فاصله ۵۰ متری از تخت گاه قرار گرفته است و تاکید شده که از باندهایی استفاده گردد که صدا به سمت تخت گاه تخت جمشید برنگردد و به طرف پردیس تخت جمشید منعکس شود. عسگری چاوردی اعلام نمود: در جلسه ای که شب گذشته داشتیم، تاکیداتی کردیم که قرار بود کنسرت لغو شود، اما به سبب آنکه این کنسرت از تهران مجوز دارد و یک کار فرهنگی است امکان لغو آن منتفی شد. همین طور نظر ما بر این بود که کنسرت در پردیس و در پارکینگ ستاره برگزار شود، اما از آنجائیکه برنامه ریزی ها از قبل انجام شده بود و آنها می خواستند برای نمایش نور از تختگاه بهره گیرند بنا بر این این امکان نیز فراهم نشد. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید اظهار داشت: علی القاعده نباید لرزش صدا صدمه ای به بنا وارد کند و ما اکنون درحال تست فرکانس های صدا هستیم، اگر لرزش صدا به بنا و تخت گاه صدمه ای وارد کند در لحظه موسیقی را متوقف می نماییم. در زمان برگزاری کنسرت نیز تمامی مراحل برنامه را رصد می نماییم اگر فرکانس های صدا کمترین لطمه برای تخت جمشید داشته باشد بدون شک در لحظه کنسرت را متوقف می نماییم چونکه اولویت ما صیانت از بناهای تاریخی است و بنده به عنوان مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید وظیفه ای جز این کار ندارم.
در پاسخ به همه نقدها تیم برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در متنی توضیحاتی را ارائه داد آنها اعلام نمودند که طی ماه ها بررسی علمی و مطالعه و مشورت با متخصصان و متولیان نگهداری این بناها، دغدغه مندانه سعی شده است که با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات لازم برای پیش گیری از هر گونه لطمه یا اثر منفی از هر نوع و به هر طریق به بناها و محوطه این آثار باستانی، محل اجرا به فضایی با فاصله مطلوب و اصولی از بناها و پشت به سازه ها برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات و امواج صدا بواسطه انتقال بوسیله جریان هوا و یا ارتعاش مستقیم به بنا و نیز تجمع مراجعان و ترددهای غیرضروری و غیراصولی در محدوده سایت طراحی شود، به شکلی که هیچ نوع عملیات عمرانی یا تخریبی در محوطه سایت صورت نپذیرد و در حقیقت محل اجرا در فضایی بطورکامل خارج از سایت اصلی و تنها با نما و دید کافی به بنا خواهد بود. این امر حتی در مورد اسپیکرهای صحنه نیز با جایگزینی هدفون بجای اسپیکر برای نوازندگان در نظر گرفته شده تا هیچ نوع انتقال ارتعاش به سازه ها صورت نپذیرد.
دیدگاه جهانی درباره ی برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی دیدگاه جهانی در مورد برگزاری کنسرت ها در اماکن تاریخی یکسان نیست و می تواند برمبنای ارزش های فرهنگی، اهمیت مکان، قوانین محلی و تأثیر احتمالی بر مکان تاریخی به شکل گسترده ای متفاوت باشد. تعدادی از اماکن تاریخی به عنوان مراکز فرهنگی دیده می شوند و بطور منظم برای کنسرت ها و رویدادها استفاده می شوند، چون می توانند جمعیت زیادی را در خود جای دهند و فضای منحصر به فردی را فراهم آورند. به عنوان مثال، سالن های کنسرت نمادین در سرتاسر جهان، که ممکنست از اهمیت تاریخی برخوردار باشند، اغلب برای انواع اجراها استفاده می شوند. با این وجود، نگرانی هایی در مورد حفظ این محل ها وجود دارد، برای اینکه تجمعات بزرگ و زیرساخت های لازم برای کنسرت ها می تواند به یکپارچگی تاریخی مکان لطمه برساند. بنابراین، در صورتیکه تعدادی از اماکن تاریخی به عنوان مکان هایی برای رویدادهای فرهنگی جشن گرفته می شوند، برخی دیگر هم ممکنست به سبب حفاظت با محدودیت های سختگیرانه ای برای چنین کارهایی مواجه شوند و اجازه برگزاری رویدادهای بزرگ در آنها داده نشود. هنوز مطالعات زیادی بطور خاص جهت بررسی تأثیرات نویز کنسرت ها بر ساختمان های تاریخی انجام نشده است، مطالعات نشان می دهد که سطوح بالای نویز می تواند تأثیرات مضری بر مواد ساختمانی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه مواد ساختمانی مورد استفاده در ساختمان های تاریخی را در معرض سطوح مختلف قدرت صدا از ۸۰ تا ۱۳۰ دسی بل قرار داد بعد از آن مشاهده شد که تعدادی از تجزیه ها بر روی سطح نمونه های سنگی که در معرض سطوح نویز بیش از ۸۰ دسی بل بودند، رخ داده است.
ارتعاشات، که می توانند توسط صدای بلند ایجاد شوند، پتانسیل لطمه رساندن به سازه های تاریخی و مجموعه های هنری را دارند نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که ارتعاشات، که می توانند توسط صدای بلند ایجاد شوند، پتانسیل لطمه رساندن به سازه های تاریخی و مجموعه های هنری را دارند. صدای بلند می تواند به چندین روش به بناهای تاریخی لطمه بزند. نخستین مورد، تأثیر فیزیکی مستقیم نویز بر مواد ساختمانی است. صداهایی با فرکانس بالا و دسی بل های زیاد می توانند موجب ایجاد ارتعاشاتی شوند که به ساختار سنگ ها و مصالح دیگر فشار وارد کنند. این ارتعاشات می توانند منجر به ترک خوردگی، جدا شدن قطعات و حتی فروپاشی بخشهایی از بنا شوند. دومین مورد، تأثیرات غیرمستقیم نویز است که می تواند بر روی محیط اطراف بنا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نویز می تواند حیوانات و پرندگان را که در حفظ تعادل اکوسیستم های اطراف بناهای تاریخی نقش دارند، بیرون براند. این مساله می تواند به تغییرات زیست محیطی منجر شود که بر سلامت کلی بنا تأثیر می گذارد. سومین مورد، تأثیر نویز بر روی مواد حفاظتی است که برای صیانت از بناهای تاریخی استفاده می شوند. نویز مداوم می تواند موجب فرسایش و تضعیف این مواد شود، که در نتیجه می تواند به کاهش مقاومت بنا در مقابل عوامل محیطی مانند باران و باد منجر شود. بنابراین، مهمست که سطوح صدا در طول رویدادهایی که در اماکن تاریخی برگزار می گردند، به دقت در نظر گرفته و مدیریت شوند تا از لطمه های احتمالی جلوگیری شود.

1403/04/09
12:11:16
5.0 / 5
223
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲