BonAir
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

بن ایر

لوازم جانبی نایاب است خریداران خودرو از وضعیت خدمات بعد از فروش ناراضی اند

لوازم جانبی نایاب است خریداران خودرو از وضعیت خدمات بعد از فروش ناراضی اند

به گزارش بن ایر، بازار خودرو در ایران اینروزها با دو چالش مهم دست وپنجه نرم می کند: کمبود لوازم یدکی و نارضایتی مشتریان از خدمات بعد از فروش.


به گزارش بن ایر به نقل از خبر آنلاین روزنامه ایران نوشت: بازار خودروی ایران در سالهای اخیر با کمبود جدی لوازم جانبی روبرو شده است. تحریمها و محدودیت های ارزی، واردات قطعات اصلی را با مشکل روبه رو کرده و تولید داخل هنوز نتوانسته است تمام نیاز بازار را پوشش دهد. به عنوان نمونه، لوازم جانبی خودرو های خارجی مانند پژو ۲۰۰۸ و هیوندای النترا به ندرت در نمایندگی ها موجود است و خیلی از مشتریان ناچار به خرید نمونه های غیررسمی یا گران قیمت از بازار آزاد شده اند. بررسی ها نشان می دهد، برخی قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ خودرو های وارداتی گاهی تا دو برابر قیمت رسمی کارخانه فروخته می شود.

ضعف تولید داخل و تأخیر در تحویل قطعات

شرکت های خودروسازی داخلی نیز با مشکلات تأمین قطعات مواجهند. تأمین قطعات مهم مانند جلوبندی، دیسک و صفحه کلاچ خودرو های تولیدی گاهی چند هفته تا چند ماه به تأخیر می افتد. یکی از دارندگان محصولات داخلی در تهران می گوید: «خودروی من گرفتار مشکل تعلیق شد و بعد از دو هفته پیگیری، نمایندگی گفت قطعه موجود نیست. مجبور شدم از بازار آزاد با سه برابر قیمت بخرم.»
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، بخش زیادی از این مشکل به تولید لوازم جانبی باکیفیت پایین و نبود قطعات استاندارد داخلی بازمی گردد. خیلی از قطعات موجود در بازار داخلی، به لحاظ دوام و کیفیت با نمونه های اصلی وارداتی قابل مقایسه نیستند، که موجب نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تعمیرات می شود. البته نباید فراموش کرد که صنعت قطعه سازی ایران مدت ها جایگاه خوبی از نظر کیفیت داشت و حتی قطعه صادر می کرد، اما به سبب تحریمها و قدیمی شدن دستگاهها همینطور بدهی به قطعه سازان، این صنف با ضرر و زیان مواجه و حتی ملزم به تعدیل نیروی کار شده است.

خدمات بعد از فروش، مشتریان را راضی نمی کند

ضعف خدمات بعد از فروش، مشکل دیگر بازار خودرو است. خیلی از مشتریان با پاسخ هایی مانند «قطعه موجود نیست» یا «حداقل دو هفته زمان می برد» مواجه می شوند. نبود شفافیت در قیمت گذاری و توزیع قطعات، اعتماد مشتریان را کاهش داده و سبب شده بسیاری بسمت تعمیرکاران آزاد و بازار غیررسمی روی بیاورند، جایی که اصالت و کیفیت قطعات تضمینی ندارد.
یک کارشناس حوزه خودرو می گوید: «تا زمانی که شبکه خدمات بعد از فروش حرفه ای شکل نگیرد، مشتریان مجبورند هزینه های بالاتر و ریسک استفاده از قطعات نامطمئن را قبول کنند.»

تجربه جهانی و راهکارهای موفق

در کشورهای پیشرفته، شرکت های خودروسازی با بوجودآوردن شبکه گسترده خدمات و انبار قطعات، توانسته اند زمان دسترسی مشتریان به لوازم جانبی را به حداقل برسانند. نمونه هایی مانند تویوتا و هیوندای نشان داده است که وجود انبار مرکزی و سیستم لجستیک پیشرفته موجب افزایش اعتماد مشتری و کاهش هزینه های تعمیر خودرو می شود. کارشناسان معتقدند، پیاده سازی چنین سیستم هایی در ایران می تواند خیلی از مشکلات کمبود قطعات و نارضایتی مشتریان را کم کند. همینطور کارشناسان داخلی پیشنهاد می کنند که افزایش تولید داخلی قطعات با کیفیت استاندارد، تسهیل واردات، شفاف سازی قیمتها و بهبود خدمات بعد از فروش، چاره بحران فعلی است. همینطور ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات و اطلاع رسانی دقیق به مشتریان می تواند از بی اعتمادی و سردرگمی آنها کم کند.
کمیابی قطعات و ضعف خدمات بعد از فروش، تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه چالشی راهبردی در صنعت خودروی ایران است. تا آن زمان که سیاستها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان همچنان با نارضایتی، هزینه های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند شد و در تصمیم گیری برای خرید خودرو های داخلی یا خارجی گرفتار تردید می شوند.
بطور خلاصه البته نباید فراموش کرد که صنعت قطعه سازی ایران مدت ها جایگاه خوبی از نظر کیفیت داشت و حتی قطعه صادر می کرد، اما به جهت تحریم ها و قدیمی شدن دستگاهها همچنین بدهی به قطعه سازان، این صنف با ضرر و زیان مواجه و حتی ملزم به تعدیل نیروی کار شده است. همچنین ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات و اطلاع رسانی دقیق به مشتریان می تواند از بی اعتمادی و سردرگمی آنها بکاهد. تا آن زمان که سیاست ها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان بازهم با نارضایتی، هزینه های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند شد و در تصمیم گیری برای خرید خودروهای داخلی یا خارجی گرفتار تردید می شوند.

منبع:

1404/07/20
09:40:38
5.0 / 5
23
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲