BonAir
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

بن ایر

آینه کاری، معماری را از سطح تکنیک به مرتبه حکمت ارتقا داد

آینه کاری، معماری را از سطح تکنیک به مرتبه حکمت ارتقا داد

به گزارش بن ایر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پی ثبت جهانی هنر آینه کاری در معماری ایرانی در بیستمین اجلاس کمیته بین الدولی یونسکو، این رخداد را بازتاب برگشت منطق تمدنی ایران دانست.


به گزارش بن ایر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، «هنر آینه کاری در معماری ایرانی» در بیستمین اجلاس کمیته بین الدولی یونسکو در لیست میراث ناملموس بشری ثبت شد؛ موفقیتی که ایران را بار دیگر در ردیف ده کشور برتر میراث جهانی قرار داد. سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این رخداد را تجلی احیای منطق تمدنی ایران در سپهر گفتگوی فرهنگی جهان توصیف کرد و اظهار داشت: ثبت جهانی آینه کاری تأییدی است بر معرفتی که هنر را بدل به زبان جهان شناختی، معماری را تبدیل به دستگاه معنا و ماده را بصورت بازتابی از حقیقت ارتقاء می دهد. وی با اشاره به بنیان های معرفتی این هنر اضافه کرد: آینه کاری در ژرف ترین لایه خود عینیت یک نظام معرفت شناختی است؛ نظامی که نور را نه صرفا پدیده ای فیزیکی، بلکه اصل وجودی و مبدا ادراک می داند. تکثیر نور در این معماری، تکثر معرفتی است. وزیر میراث فرهنگی آینه کاری را «پدیدارشناسی فضایی» خواند و اضافه کرد: در این هنر، فضا از کارکرد عبور می کند و به ساحت تجربه بدل می شود. مواجهه انسان با جهان بازتاب ها، او را در شبکه ای از نور، معنا و تفسیر قرار می دهد؛ جایی که معماری بدل به آینه ای میان جهان درون و بیرون می شود و از سطح صنعت به مرتبه معرفت ارتقا می یابد. صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ظرفیتهای تمدنی ایران اظهار داشت: ایران حالا با ۲۷ میراث ناملموس و ۲۹ میراث ملموس و طبیعی، تصویری روشن از پیوستار تمدنی خودرا پیش روی جامعه جهانی نهاده است. این اعداد، نمود سرمایه نمادین ملتی است که میراث را نه یادگار گذشته، بلکه ذخیره آینده می داند. وی جامعه حامل آینه کاری را «حاملان دانش زنده» توصیف کرد و توضیح داد: این دانش نه در کتاب، بلکه در تجربه، لمس، نگاه، سکوت و هم نشینی نسل ها انتقال یافته است. در این شیوه انتقال، فرد تنها مهارت نمی آموزد؛ بلکه نسبت خودرا با نور، با فضا و با معنا تعریف مجدد می کند. پیوند معرفت سنتی و معرفت دانشگاهی در این فرایند، یکی از الگوهای کم نظیر میراث ناملموس ایران است. وزیر میراث فرهنگی با تأکید بر ابعاد دیپلماسی فرهنگی این هنر اظهار داشت: در جهانی که با بحران معنا، نسبی گرایی هویتی و فرسایش انسجام اجتماعی روبه روست، آینه کاری الگویی از تعادل تمدنی عرضه می کند؛ تلفیق سنت و نوآوری، تکنیک و معنا، زیبایی و خرد. استفاده از نور طبیعی، بازیافت قطعات، ایجاد اشتغال پایدار و پیوند با معماری معاصر، این هنر را به قسمتی از پاسخ ایران به چالشهای جهانی زیست پذیری، هویت و پایداری بدل کرده است. صالحی امیری در پایان، با تبریک این موفقیت ملی به جامعه حاملان، محققان و نهادهای مشارکت کننده، تصریح کرد: این ثبت جهانی نتیجه یک پروژه تمدنی است؛ پروژه ای که ریشه در درک عمیق ملت ایران از میراث خود دارد. آینه کاری، آینه ای است که گذشته را به آینده پیوند می زند و جهان را در مقابل حقیقتی قرار می دهد که ایران همواره حامل آن بوده است: نور، صورت ظهور حقیقت است و هنر، نحوه ای از بودن.

1404/09/21
14:47:04
5.0 / 5
6
تگهای خبر: دستگاه , سنتی , فرهنگ , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴