BonAir
بن ایر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید:

وضعیت تخت جمشید بحرانی نیست

وضعیت تخت جمشید بحرانی نیست

بن ایر: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: وضعیت این سایت به لحاظ پدیده فرونشست، بحرانی نیست و نسبت به پنج سال قبل، تغییرات زیادی مشاهده نشده است.


حمید فدایی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: امیدوار هستیم كه با اتمام دوران خشكسالی، محدوده هایی از این سایت كه گرفتار مشكل شده، اصلاح و بازسازی شود.
وی با تاكید براینكه تحقیقات انجام شده، خشكسالی یك دهه اخیر را عامل اصلی فرونشست دشت مرودشت و سایر دشت های فارس معرفی می كند، اظهار داشت: پدیده فرونشست در بعضی نقاط استان فارس وجود دارد اما سایت تخت جمشید به سبب ابعاد میراثی و جهانی آن، اهمیت ویژه ای دارد و بیشتر مطرح گردیده است.
فدایی اظهار داشت: در كنار خشكسالی باید به مدیریت نشدن منابع آبی و حفر چاه های غیرمجاز در نقاط مختلف خصوصا دشت مرودشت و محدوده سایت تخت جمشید و نقش رستم را از عوامل مهم موثر بر فرونشت دانست.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بهینه شدن الگوی كشت را از مهمترین اقدماتی برشمرد كه با انجام آن می توان تا حدود زیادی از احداث و توسعه ترك های زمینی اراضی مجاور سایت تخت جمشید و سایر آثار باستانی واقع در محدوده دشت مرودشت، جلوگیری كرد.
فدایی با ابراز تاسف از اینكه هنوز در برخی از نقاط دشت مرودشت با وجود خشكسالی و كمبود آب، كاشت شلتوك انجام می شود، عنوان كرد: علائمی از وجود ترك در نقش رستم و محدوده هایی از اراضی تخت ‎ جمشید در سطح زمین مشاهده و اطلاع رسانی گسترده در این باره هم انجام شده است.
وی افزود: با همكاری دانشگاه ها همچون دانشگاه شیراز و مؤسسه زمین شناسی شعبه استان فارس تحقیقاتی انجام و متعاقب این تحقیق دو ایستگاه در حوالی نقش رستم و تخت جشمید برای پایش این مساله فعال شد كه بر طبق آن اندازه گیری علمی و شناسایی دقیق مسئله در دستور كار قرار گرفت.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اشاره كرد: با تشكیل كارگروهی در استانداری فارس تلاش نموده ایم تا با رایزنی و تعامل با ادارات مربوطه هم مدیریت منابع آب به سبب وسعت زیاد این شهر تاریخی در دستور كار قرار گیرد و هم روند صدور محوز بهره برداری از چاه ها منطقی شود.
فدایی با اشاره به اینكه صدور مجوز حفر چاه ها در این محدوده قطع نشده اما كمتر شده است، اظهار داشت: اصلاح مدیریت كشت در این محدوده با تشكیل كارگروهی در دستور كار قرار گرفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اصرار كرد كه مدیریت میراث متعلق به همگان است و تنها اداره كل میراث فرهنگی فارس متولی آن نیست.




1397/10/16
14:09:19
5.0 / 5
4869
تگهای خبر: تاریخی , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱