BonAir
بن ایر

بازار تبریز به مانند بازار استانبول می شود؟

بازار تبریز به مانند بازار استانبول می شود؟

به گزارش بن ایر مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی تصریح كرد: نگرانی من از این است كه بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دكان‎هایی بغل هم شود كه فقط سوغاتی به گردشگر ها عرضه می كند و كارایی دیگری ندارد.


اكبر تقی زاده در گفتگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار نمود: حوادثی مانند آتش سوزی و تخریب قسمتی از بازار در طول دوره های مختلف روی داده و در نهایت مرمت شده است، هر چند این حوادث هم صدمه های جدی به بازار وارد می كند، اما به كمك دانش روز قابل مدیریت و كنترل است.
وی با اشاره به اینكه بازار از گذشته روال هایی برای مدیریت جمعی خودش داشته است، اضافه كرد: بعنوان مثال در گذشته ساختارهایی برای اصنافی كه در خطر ورشكستگی قرار داشتند، پیشبینی شده بود و اگر چنین مشكلی برای كسی پیش می آمد، بازاریان به او كمك می كردند تا ضرر جدی به كسی وارد نشود.
وی افزود: اگر حمایت های این چنینی بازاریان از هم به صورت زنجیروار تسری پیدا نكند، سرمایه اجتماعی بازار به خطر می افتد و بازار از بین می رود.
تقی زاده از بین رفتن سرمایه انسانی را از دیگر خطراتی عنوان نمود كه حیات بازار تبریز را تهدید می كند و اظهار داشت: بازار به انسان های فكور و حكیمی نیاز دارد كه آنرا با حكمت خودشان اداره كنند. بازار نه تنها محل تجارت، بلكه محل تولید فرهنگ و حیات است، اما باز تولید این فرهنگ و انسان های حكیم الان به راحتی اتفاق نمی افتد.
وی با تاكید بر ارتباط و تاثیر دو جانبه انسان و محیط بر یكدیگر اضافه كرد: هر یكی از این دو آسیب ببیند، هویت شهری و ارتباط دو جانبه انسان و محیط را تحت تاثیر قرار می دهد.
ایشان در ادامه با عرضه توضیحاتی در مورد عدم تناسب برخی مشاغل و صنوف مستقر در بازار تبریز با هویت و قدمت تاریخی آن بیان كرد: تغییر الگوهای شغلی با عنایت به تغییر سبك زندگی اجتناب ناپذیر بوده و با خارج شدن برخی مشاغل از چرخه بازار، مشاغل و كالاهای دیگر جایگزین شده و مشاغل قبلی اهمیتشان را از دست می‎دهند.
مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی در ادامه تصریح كرد: نگرانی من از این است كه بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دكان‎هایی بغل هم شود كه فقط سوغاتی به گردشگر ها عرضه می كند و كارایی دیگری ندارد، هر چند این كار، پول زیاد و اقتصاد فعالی دارد، اما دیگر بازار معنای رایجش را از دست می دهد و محلی برای تولید فرهنگ و تعاملات اجتماعی نیست.
وی با اشاره به اینكه كم اهمیت شدن آذربایجان و بخصوص تبریز در بازار خطری است كه بازار تبریز را تهدید می كند، اظهار داشت: اگر آذربایجان اهمیت بنیادین گذشته را كه در سطح كشور و فراتر از كشور داشت از دست بدهد، تجارت هم افول می كند و بازار اهمیتش را از دست می دهد.
وی در ادامه، تغییر اقلیم را از دیگر خطراتی كه بازار تبریز را تهدید می كند، عنوان نمود و اظهار داشت: با تغییرات اقیلمی شاهد كاهش محصولاتی مانند خشكبار در بازار هستیم، مثلا كاهش تعداد روزهای یخبندان و صنایع آلاینده غرب تبریز هم بر تغییر محصولات كشاورزی عرضه شده در بازار تاثیر دارد.
او در آخر تصریح كرد: رسانه ها در شناساندن جایگاه واقعی بازار به مردم و اصناف و رسالت واقعی بازاریان نقش موثری دارند و اگر مردم از این حقایق آگاه باشند، پای تبریزی ها هیچگاه از بازار بریده نمی گردد.





1398/06/24
15:33:54
5.0 / 5
4297
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲