BonAir
بن ایر

فرجام پور در واكنش به مصوبه امحای لنج های چوبی؛

لنج های چوبی یتیم بی دفاع

لنج های چوبی یتیم بی دفاع

به گزارش بن ایر یک کارشناس لنج سازی اظهار داشت: صاحبان لنج های چوبی هیچگاه دلشان نمی آید لنجی که با آنها عمر کرده را از بین ببرند ضمن اینکه دولت هم نمی تواند برای کسانی که بیکار می شوند حقوق سالیانه بدهد.



محمد نور فرجام پور در واکنش به مصوبه جایگزینی لنج های چوبی و فایبرگلاس به فلزی که مدتی پیش تصویب و ابلاغ گردید به خبرنگار مهر اظهار داشت: اجداد ما با لنج های چوبی کار می کرده اند اگر ده فروند لنج فلزی هم داشته باشیم حتما یکی از آنها چوب است. در اسکله تجاری بندر لنگه شاید بیشتر از ۲۵۰ فروند لنج چوبی هست که مردم با آنها تأمین معاش می کنند. خوبی لنج های چوبی به این است که شاید تا ۱۲۰ سال هم عمر کنند. این لنج ها برای ۶۰ سال بازسازی شدند ۶۰ سال دیگر هم کار می کنند. اما شناورهای فایبرگلاس از مواد رادیواکتیوی و شیمیایی تشکیل شده اند که هیچ جانداری در آن نمی تواند زندگی کند.
وی اظهار داشت: وقتی شناورهای فایبرگلاس به کشورهای حاشیه خلیج فارس می روند نمی توانند میوه و تره بار ببرند چون این کشورها نمی پذیرند. اما حمل این بارها توسط لنج های چوبی منعی ندارد. یکی دیگر از معایب لنج فایبرگلاس این است که تنها ۱۰ تا ۲۰ سال عمر دارد.
نماینده یکی از سرمایه گذاران در صنعت لنج های سنتی اظهار داشت: کسانی که در تهران نشسته و برای مردم جنوب ایران تصمیم گیری می کنند نمی دانند که مردم چه مشکلاتی دارند. تنها می گویند که شناورهای دیگر چون در ۶ ماه ایجاد می شود و هزینه نگهداری آن کمتر است و نگهداری از آن هم سختی ندارد، بهترین است. شناورهای فلزی هم مشقت هایی دارد هیچگاه نمی توان اظهار داشت که شناور فلزی می تواند جایگزین شناور چوبی شود. شناور چوبی اگر ظرفیت کمتری داشته باشد باز هم می تواند هر محصول و باری را جا به جا کند اما شناورهای جدید محدودیت دارند. ضمن اینکه بیشتر از ۵ هزار نفر روی لنج های چوبی کار می کنند ولی شناور فلزی قوانین خاص خودش را دارد.
فرجام پور درباره اینکه چرا تصمیم بر این شد که جا به جایی بارها توسط شناورهای فایبر و فلزی باشد توضیح داد: حجم بار از فله به کانتینر تغییر نمود. لنج های چوبی می توانند کانتینر بار بزنند اما در تعداد کمتر. بنابراین به فکر جایگزینی افتادند.

این مدیر شرکت لنج سازی در بندر کنگ استان هرمزگان خاطرنشان کرد: همه این را می دانند که عمر چوب بیشتر است ولی فایبرگلاس در بهترین حالت حداکثر ۳۰ سال عمر می کند. آن هم در صورتیکه آلیاژ خوبی داشته باشد و مرتب به آن رسیدگی کنند. اما لنج چوبی حداقل ۳۰ سال عمر دارد.
فرجام پور بیان نمود: امیدواریم صنعت لنج سازی باقی بماند جدا از اینکه فرآیند حمل و نقل دریایی را حفظ می نماید، میراث جهانی هم هست که می تواند به جذب گردشگر کمک نماید. هم اکنون هم افرادی تلاش می کنند تا دانش لنج سازی و آئین های در رابطه با آن حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه حدود چهار یا پنج سال است که شناور فلزی آمده اظهار داشت: لنج های چوبی در چابهار صید سه ماهه می روند. به بندر گنگ گچ و سیمان برده و در بندرعباس بار دیگر می زنند. پس چطور است که با گذشت سال ها هنوز هم این قابلیت را در حمل بار دارند؟


منبع:

1400/02/01
22:02:03
5.0 / 5
957
تگهای خبر: سنتی , شركت , كشور , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳