BonAir
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

بن ایر

تصمیم غائی دولت درمورد قیمت بنزین

تصمیم غائی دولت درمورد قیمت بنزین

بن ایر: دولت می گویدکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. اما قانون برنامه هفتم توسعه که مسعود پزشکیان، رئیس دولت بر اجرای آن تأکید دارد، دولت را موظف کرده به دنبال اصلاح ناترازی بنزین باشد.


به گزارش بن ایر به نقل از خبر آنلاین، هیئت وزیران به تازگی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل کشور را تصویب کرده است. این برنامه در جهت اجرای بند (ب) ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب شده که دولت را ملزم به رفع ناترازی بنزین کرده است.
همشهری نوشت: دولت در این مصوبه، اصلاح یارانه بنزین را نه مثل آبان ۹۸ (افزایش شوک آور قیمت) بلکه مشروط به اجرائی شدن مجموعه ای از سیاستهای عموما غیرقیمتی کرده است. دولت در این برنامه جامع، چندین راهبرد یا سیاست برای رفع ناترازی بنزین تصویب کرده که فقط یکی از آنها اصلاح تدریجی قیمت است و مابقی موارد، سیاستهای غیرقیمتی است.

افزایش قیمت؛ گام آخر است

بعد از ۶ سال از حادثه تلخ افزایش ناگهانی قیمت بنزین، دولت مسعود پزشکیان چاره ای جز اصلاح قیمت تدریجی ندارد چونکه پرداخت یارانه سوخت با قیمت تثبیت شده وابستگی ایران به واردات بنزین را به اوج رسانده است. اما سوال اینجاست که چطور می شود هم دولت دنبال افزایش قیمت بنزین نباشد هم بتواند جلوی تشدید کسری بنزین را بگیرد اما فشاری به مردم وارد نشود؟
متنوع کردن سبد سوخت حمل و نقل، تولید و واردات خودرو های سنگین، نیمه سنگین، سبک و موتورسیکلت های کم مصرف و برقی، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با خارج کردن خودرو های فرسوده و بنزین خوار، کاهش آلودگی هوا با توزیع سوخت استاندارد و البته اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی همچون محورهای یک برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل های انرژی در شبکه حمل و نقل کشور است.
گام آخر دولت اصلاح قیمت سوخت بنزین و گازوییل خواهد بود و این قیمت هر سال به میزان نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران افزایش خواهد یافت. اما پیش از برداشتن گام آخر و افزایش قیمت همپای تورم، دولت باید ۷ گام بزرگ بردارد.

گام اول: سی ان جی بجای بنزین

۱- افزایش تعداد خودرو های دوگانه سوز
۲- افزایش زیرساخت و جایگاه های سی ان جی
۳- اصلاح فاصله قیمت بین سی ان جی و بنزین

گام دوم: اسقاط حداکثری وسایل نقلیه فرسوده

۱- از رده خارج کردن وسایل نقلیه عمومی و موتورسیکلت های فرسوده
۲- منع آمد و شد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها
۳- کاهش سهمیه سوخت خودرو های فرسوده
۴- واردات خودرو منوط به استقاط خودرو های فرسوده
۵- تولید و جایگزینی خودرو های دوگانه سوز، هیبریدی و برقی

گام سوم: توسعه حمل و نقل ریلی

۱- گسترش حمل و نقل ریلی بار و مسافر
۲- توسعه مترو در تهران و ۸ کلانشهر دیگر
۳- نوسازی ناوگان حمل و نفل ریلی مسافری
۴- توسعه قطارهای حومه و ریل باس

گام چهارم: سهمیه سوخت هدفمند به حمل و نقل عمومی

۱- اختصاص بنزین و گازویل به حمل و نقل عمومی با سنجش عملکرد، معاینه فنی
۲- اصلاح روش تردد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر
۳- کنترل رفت و آمد خودرو های بارسی با دوربین
۴- فروش سوخت یارانه ای به ناوگان به صورت اعتبار ریالی
۵- مدیریت جابجایی بار درون و برون شهری

گام پنجم: تشویق استفاده از حمل و نقل با سوخت پاک

۱- کاهش تعرفه واردات خودرو های هیبریدی، برقی و گازسوزد
۲- وضع عوارض بر تولید و واردات خودرو های پرمصرف
۳- گرفتن عوارض بیشتر از تردد وسایل نقلیه پرمصرف و آلاینده
۴- اصلاح شکاف قیمت بنزین، برق و سی ان جی
۵- افزایش تعداد مصرف کنندگان سی ان جی بجای بنزین
۶- ممانعت از شماره گذاری خودرو های غیراستاندارد
۷- کاهش سهمیه بنزین و گاوئیل خودرو های پرمصرف و آلاینده
گام ششم: تغییر روش سهمیه سوخت خودرو ها و موتورسیکلت های شخصی
۱- شناسنامه دار شدن سوخت گیری وسایل نقلیه شخصی
۲- تعیین سقف مشخص سهیمه سوخت خودرو های شخصی
۳- افزایش قیمت بنزین آزاد و بیشتر از سقف سهمیه
گام هفتم: تغییر سبد خودرو های تولیدی و وارداتی
۱- اجرای استاندارد ملی برچسب سوخت خودرو ها و موتورسیکلت ها
۲- حذف سهمیه سوخت وسایل نقلیه پرمصرف
۳- حذف سهمیه سوخت موتورسیکلت های کاربراتوری
۴- اعطای مجوز واردات خودرو با گواهی اسقاط

1404/07/26
10:49:26
5.0 / 5
8
تگهای خبر: آلودگی , تولید , كشور , مسافر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳