BonAir
بن ایر

شناسایی قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران

به گزارش بن ایر، سومین فصل از کاوش مشترک باستان شناسان ایران و فرانسه در غار «قلعه کرد آوج» در استان قزوین شروع شد. این غار قدیمی ترین سکونتگان انسان در ایران معرفی شده است؛ جایی که دندان شیری یک کودک انسان نئاندرتال به قدمت ۱۵۵هزار سال در آن کشف شد.

به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش در غار «قلعه کرد آوج» به سرپرستی سرپرستی مشترک حامد وحدتی نسب از دانشگاه تربیت مدرس و ژیل بریون از موزه‌ی انسان شناسی پاریس با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام می باشد.
حامد وحدتی نسب ـ سرپرست هیأت دیرینه شناسی قلعه کرد آوج ـ در اینباره توضیح داد: این غار از زمره مهم ترین محوطه های پارینه سنگی در ایران و خاورمیانه است که قبلا توسط باستان شناسان استان قزوین، شناسایی و مطالعه‌ی مقدماتی شده بود.
او اضافه کرد: اولین و دومین فصل کاوش این محوطه در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ توسط هیأت مشترک ایران و فرانسه، در حالی به پایان رسید که بیشترین زمان کاوش صرف خواناسازی گودال های بوجود آمده توسط حفاران غیر مجاز شد.
این باستان شناس، مهم ترین دستاورد فصل دوم کاوش غار قلعه کرد را کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت ۱۵۵ هزار سال پیش، اعلام نمود و خاطرنشان کرد: این دندان الان در موزه‌ی قزوین قابل بازدید است.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی قلعه کرد آوج در ادامه اظهار داشت: وقفه ای سه ساله در کاوش به خاطر وقوع کرونا، این فرصت را به پژوهشگران داد تا مطالعات سن سنجی مطلق را با روش های متنوعی در این غار انجام دهند.
وحدتی نسب این توضیح را افزود: به علت قدمت بالای مواد فرهنگی غار قلعه کُرد، انجام سن سنجی به روش معمول کربن ۱۴ که تنها تا گستره‌ی ۴۵۰۰۰ سال امکان پذیر است، در این غار ممکن نبود، از همین روی از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم استفاده شد.
این دیرینه شناس اظهار داشت: نتایج مقدماتی حاکی از سنی فراتر از ۴۰۰ هزار سال برای نهشته های فرهنگی این محوطه است که این سن، غار قلعه کُرد را مبدل به قدیمی ترین سکونتگاه بشر در ایران کرده است.
او با بیان اینکه سن مورد اشاره در کنار دست افزارهای سنگی به دست آمده از این غار، حاکی از اینست که غار قلعه کُرد، قبل از انسان نئاندرتال هم محل سکونت گونه های دیگر انسانی همچون انسان «هایدلبرگ» و یا احیانا نوعی از انسان راست قامت بوده است، اظهار نمود: تابحال دو نوع اسب قبل از تاریخِ منقرض شده، گوزن، خرس قهوه ای و کرگدن در بقایای جانوری به دست آمده از این محوطه شناسایی شده است.
وحدتی نسب ضمن اشاره به این که بودجه‌ی جستجوهای مورد اشاره توسط اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تأمین شده است، اظهار داشت: سه فصل کاوش در غار قلعه کُرد به روشنی حاکی از این امر است که این محوطه حداقل نیازمند ۱۰ سال کاوش مستمر است.
به قول این باستان شناس، انسان نئاندرتال نوعی از انسان است که پیش از ما در این محدوده جغرافیایی زندگی می کرده است، این انسان ها که از ۲۵۰ هزار سال تا ۴۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند، شکارچی بودند و در دسته های کوچک زندگی می کردند و احیانا پس از ورود انسان هوشمند منقرض می شوند. در بازسازی های انجام شده این انسان از نظر حجم بدن و رفتارشناختی شبیه ما بودند و بیشتر از آنچه که تصور می شد به ما شبیه هستند، اما از نظر جمجه با ما تفاوت دارند، از نظر قامتی هم کوتاه تر و عضلاتی تر بودند.

منبع:

1401/05/26