BonAir
بن ایر

یك معمار پیشكسوت:

تبدیل کارخانه ریسباف به موزه یک فرصت است

تبدیل کارخانه ریسباف به موزه یک فرصت است

به گزارش بن ایر، اصفهان رییس سابق اداره شهرسازی و معاونت فنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: تبدیل کارخانه ریسباف به موزه، بهانه خوبی برای تخریب نشدن این بناست، البته باید به آن تأسیساتی اضافه کرد و پیشنهاد من این است که در مورد ساختمان های موجود مطالعه صورت گیرد و حتی برای حفظ این ساختمان ها از مشاور کمک گرفته شود.



سلیمان ساسون در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه شهر اصفهان باتوجه به موقعیت و توریستی بودنش به طورجدی به یک موزه بزرگ نیاز دارد، تغییر کاربری کارخانه ریسباف به موزه توسط شهرداری اصفهان و یا هر نهاد متولی دیگر را اقدامی مفید دانست و اظهار داشت: با این اقدام از تخریب کارخانه ریسباف جلوگیری شده و از این ساختمانِ با ارزش بطور بهینه استفاده خواهد شد. هم اکنون در بیشتر خانه های اصفهان، اشیاء، مدارک و اسنادی وجود دارد که ارزشمندند و لازم است که در موزه قرار بگیرند، اگر این گنجینه جمع آوری شود می توان موزه پرباری در کارخانه ریسباف تدارک دید.

این هنرمند و معمار اصفهانی با اشاره به این که باید هدف از برگزاری این موزه و انتخاب نوع آثار را مشخص کرد، اضافه کرد: می توان قسمتی را برای آثار جدید و بخشی نیز برای آثار قدیمی در موزه تعریف کرد و حتی در یک بخش آثار هنرمندان روز ارائه شود.

او به خاطره ای از دوران دانشجویی خود نیز اشاره کرد: زمانی که دانشجو بودم برای پایان نامه فوق لیسانسم طراحی یک موزه در اصفهان را موردمطالعه قرار دادم، دکتر میرزاده در آن زمان به عنوان استاد ناظر از من پرسید که چرا یکی از ساختمان های قدیمی اصفهان در راسته بازار و یا تیمچه ها را در نظر نگرفته ام و من پاسخ دادم که دوست دارم یک کار نو با یک معماری جدید انجام بدهم.

ساسون با اعلان اینکه موزه لوور نیز یک کاخ قدیمی است که با نورپردازی ها و تغییرات بسیار به موزه تبدیل گشته است، به این نکته اشاره نمود که بنای تاریخی ریسباف باید حفظ شود. او افزود: من دراین باره یک تجربه تلخ هم دارم؛ تا آن زمان که رییس اداره شهرسازی شهرداری اصفهان بودم، یعنی تا سال ۵۴ اجازه ندادم کارخانه زاینده رود تخریب شود و فقط مدتی تعطیل بود، اما بعداً آنرا به مزایده گذاشتند، ولی افرادی هم که کارخانه زاینده رود را در مزایده خریده بودند مجبور به خروج از شهرداری شدند و شهردار هم از من حمایت کرد. من به عنوان رییس اداره شهرسازی با تفکیک کارخانه موافقت نکردم، اما بعداً مجبور به استعفا از شهرداری شدم و پس از من، کارخانه زاینده رودتخریب و به محله ای مسکونی تبدیل شد، البته این کارخانه تا اوایل دهه ۶۰ مشغول به کار بود.

جلوگیری از تخریب ریسباف با تبدیل آن به موزه

این استاد معمار که طراحی خیلی از پارک های حاشیه زاینده رود ازجمله پارک ساحلی زاینده رود، پارک آیینه خانه و پارک سعدی ازجمله اقدامات اوست، تبدیل کارخانه ریسباف به موزه را فرصت خوبی دانست و اظهار داشت: این اقدام، بهانه خوبی است که کارخانه ریسباف تخریب نشود و چه بهتر که به موزه تبدیل گردد. این ساختمان، موقعیت و فضای خوبی دارد البته باید به آن تأسیساتی اضافه کرد. پیشنهاد من این است که در مورد ساختمان های موجود مطالعه صورت گیرد، حتی برای حفظ این ساختمان ها از مشاور کمک گرفته شود. نکته مهم این است که حتما باید در این مورد مطالعه کرد که چه قسمت هایی به آن اضافه شود تا به یک موزه کامل تبدیل گردد.

ساسون با تکیه بر اضافه کردن بخش های مختلف به موزه ریسباف اظهار داشت: این موزه می تواند محلی برای ارائه انواع هنرهای با ارزش قدیمی، عتیقه جات، هنرهای تجسمی، آثار هنرمندان گذشته و امروز، صنایع دستی گذشته و... باشد و حتی کارهای باارزشی که بعداً تولیدشده است در آن ارائه شود. بخش های دیگر آن هم می تواند شامل قسمت هایی از هنر اصفهان و یا حتی شهرهای دیگر ایران و جهان باشد و برای منسوجات، نمونه هایی از پارچه های زربافت از زمان صفویه و پیش از صفویه در آن ارائه شود.

او اشاره کرد: نکته مهم در مورد سالن های موزه هم این است که باید ارتباط و اتصال منطقی در فضا برقرار شود تا بازدیدکننده از یک در واردشده و از مسیر دیگر بیرون رود و تمام قسمت ها را هم دیده باشد. برای مثال وقتی به موزه هنرهای معاصر تهران وارد می شوید ناخودآگاه بازدید را از مسیری که معمار تعیین کرده را ادامه می دهید؛ بدین سبب نباید راه های ارتباطی در موزه آینده ریسباف قطع شود.

این هنرمند با تکیه بر کوشش برای زنده نگه داشتن فضای موزه، بیان کرد: موزه ها می توانند محل و عرضه خوبی برای هنرجو و دانشجویان باشند و محیطی برای پژوهش و تحقیق علمی به وجود آورند، درحقیقت موزه باید زنده باشد. در این رابطه می توان از موزه های بزرگ دنیا بازدید کرد و با مدیران آنها مصاحبه داشت و به این پرسش ها پاسخ داد که چه فضاهایی نیاز است؟ مدیریت باید به چه شکل اتفاق بیفتد و چگونه باید از تجربیات مدیران استفاده کرد؟ من فکر می کنم در موزه آینده ریسباف به غیراز هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیک، خط، هنرهای جدید و یا آثار گذشتگان که در حفاری های اصفهان و نقاط دیگر ایران به دست آمده باید به معرض نمایش گذاشته شود.





منبع:

1401/10/04
11:22:50
5.0 / 5
440
تگهای خبر: تاریخی , توریست , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲