BonAir
بن ایر

قیمت بنزین از نیمه آذر گران می شود

قیمت بنزین از نیمه آذر گران می شود

به گزارش بن ایر، شمارش معکوس برای افزایش قیمت بنزین به پنج هزار تومان در حالی شروع شده است که بسیاری اعتقاد دارند مواضع پزشکیان قبل و پس از حضور در دولت با پس از حضور وی در پاستور در برابر مسئله ی بنزین متفاوت می باشد.



زهرا علی اکبری: بنزین این سیاسی ترین کالای مصرفی در ایران حالا مدت هاست پایش به نطق های انتخاباتی در ریاست جمهوری باز شده است. یکی از مهم ترین سئوالاتی که تا قبل از این از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسیده می شد این بود؛ سیاست شما در برابر تعیین قیمت بنزین چیست؟

مسعود پزشکیان در حالی از سپردن کار به متخصصان می اظهار داشت که پیش از حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا مواضعی متفاوت در برابر بنزین داشت. وی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰، در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در سلسه جلساتی تحت عنوان «میز انتخابات جمهور» سخنانی درباره ی ی بنزین اعلام نموده بود. پزشکیان در این جلسه که در اوج دوران کرونا در ایران برگزار شده بود، می گوید معتقد بوده باید بنزین را به قیمت آزاد به مردم بدهند. قیمت آزاد را در همین سخنرانی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان اعلام می کند و تأکید دارد باید به هر فرد البته سهمیه ای بطورمثال در حدود بیست لیتر اختصاص داده شود تا اگر خواست مصرف کند و اگر نخواست بفروشد. آنچه اهمیت دارد اینست که حالا در فاصله ی چهار سال تحت تأثیر تورم های بالا بر اساس اعلام رسمی سخنگوی دولت قیمت بنزین وارداتی به ایران ۷۰ هزار تومان است. مقرر است بنزین سوپر وارداتی نیز به همین قیمت در کشور ارائه شود.

به این ترتیب با تصمیمات اتخاذ شده از نیمه ی آذرماه بنزین در ایران چهارنرخی می شود. نرخ ۱۵۰۰ تومانی با سهمیه ی شصت لیتر، نرخ سه هزار تومانی برای سهمیه ی صد لیتری و ۱۶۰ لیتر بنزین پنج هزار تومانی. با این وجود بنزین سوپر هفتاد هزار تومانی نیز عرضه خواهد شد.

پزشکیان در سال ۱۴۰۳، در انتخابات سریع چهاردهم در قامت کاندیدا حضور یافت و همین مساله سبب شد که بسیاری سخنان پیشینش را در مورد بنزین یادآوری و اعلام کنند که با حضور پزشکیان در جایگاه رئیس جمهوری باید انتظار افزایش قیمت بنزین را داشت.

پزشکیان در مناظره انتخابات ریاست جمهوری صراحتا در واکنش به فیلم سخنرانی اش در مورد بنزین ۲۵ هزار تومانی که پربازدید شده بود، اظهار داشت: «آن موقعی که حرف بنزین ۲۵هزارتومانی را زدم در دولت نبودم. من نگاهم اینست که باید محرومان را دید؛ اگر مقرر است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهیم.»

وی اضافه کرد: «انرژی را الان بیشتر پولدارها مصرف می کنند و هزینه این را آدم هایی می دهند که بنزین یا برق اضافی مصرف نمی کنند. اگر مقرر است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. البته باید به کسی که مصرف نمی کند نیز بدهند.»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد: «بدون کارشناسی و گفتگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می داد اما نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید چاره ای را پیدا نماییم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.»

بدون رضایت مردم کاری نمی کنیم

پزشکیان در یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ نیز درباره ی ی برنامه اش در مورد افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «خبری از ما در رسانه ها در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.»

وی اظهار داشته بود: «در دولت چهاردهم از شوک درمانی و غافلگیر کردن مردم در هیچ بخشی خبری نخواهد بود و اگر در آینده، برای اصلاح هر نقص ساختاری، مانند قیمت بنزین، تصمیمی گرفته و مطابق آن قدمی برداشته شود، این گام بطور قطع با همراهی مردم خواهد بود.»

وی تأکید کرده بود اگر مقرر است روزی بنزین گران شود باید پیش از گران کردن بنزین خودرویی را وارد نماییم که سوختش سه لیتر یا چهار لیتر در هر صد کیلومتر است.

آشکار شدن نشانه های تغییر

با حاضرشدن در نهاد ریاست جمهوری پزشکیان کم کم از مواضع اولیه فاصله گرفت و در سخنرانی های بر این نکته اصرار کرد که لین وضعیت قابل دوام نیست. در آبان ماه سال ۱۴۰۳ وقتی برای تشریح جزئیات بخش اول لایحه بودجه در مجلس حضور یافت، اصرار کرد اصلاح ساختار انرژی از ضروریات است. وی قیمت تمام شده بنزین بدون لحاظ شدن قیمت نفت را هشت هزار تومان اعلام نمود و اظهار داشت: امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان و سال آینده ۱۳۰ هزار میلیارد تومان باید برای واردات بنزین هزینه شود و هر لیتر بنزین وارداتی نیز بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد. وی در نوزدهم مرداد امسال نیز درباره ی ی قیمت بنزین صحبت کرد و گفت قصد ندارد بنزین را برای محرومان گران کند اما کسی که چهار برابر بنزین مصرف می کند، چرا باید بنزین یارانه ای ۱۵۰۰ تومانی بگیرد. وی هزینه ی واردلت بنزین را چهار یملیارد دلار اعلام نمود.

بنزین گران می شود

پیش از اصلاح دو هزار تومانی قیمت بنزین، مسعود پزشکیان در دستوری به خودروسازان اعلام نمود یک سال فرصت دارند تا نسبت به بهینه سازی موتور و مصرف اقدام نمایند والا هیچ ارزی دریافت نخواهند کرد.

وی در ۲۵ آبان ماه سال ۱۴۰۴ خطاب به وزیر صمت دستور داد: در جلسه ای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودرو ها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچ نوع ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکت ها در صورت نیاز، تکنولوژی روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این راه از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودرو های ایمن و برقی است. وی بر ضرورت کم مصرف بودن خودرو های جایگزین اصرار کرد.

تصمیم بنزینی دولت چیست؟

حال در حالی که بر طبق آمارهای سازمان گسترش نوسازی، مرکز پژوهش های مجلس، از ۴۲ میلیون خودرو و موتورسیکلتی که در کشور عبور می کنند، ۲۲ میلیون سواری فرسوده است، رئیس جمهوری دستوری به خودروسازان داده است تا مصرف سوخت را بهینه کنند. خروج خودرو های فرسوده از ناوگان حمل و نقل یکی از واجبات امروز در ایران است چونکه فشار شدید الودگی هوا بر زندگی روزمره از یک سو و مصرف بالای سوخت از طرف دیگر در کنار کاهش ایمنی و تهدید جان انسان ها همگی محصول حضور ناوگان فرسوده در ایران است. در این فضا مقرر است بنزین از نیمه ی آذرماه دو هزار تومان افزایش یابد و بهای هر لیتر بنزین برای برخی خودرو ها به پنج هزار تومان افزایش یابد.

قیمت پنج هزار تومانی هر چند با وجود سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و سه هزار تومانی برقرار می شود اما در مرحله ی اول بالاتر از چهار میلیون خودو را از چرخه ی دریافت سهمیه ۱۵۰۰ و سه هزار تومانی خارج می کند.

حال پرسش مهم اینست که چرا دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام نموده است بی آنکه وعده ی واردات خودرو های کم مصرف محقق شود. دستوری که رئیس جمهوری به خودروسازان داخلی داده نیز از همین حالا دستوری است که میتوان روی اجرائی نشدنش حساب ویژه باز کرد.

هر چند تمامی کارشناسان بر این اعتقادند که اصلاح قیمت سوخت ضرورت مهم اقتصاد ایران است، اما باید درنظر داشت که اصلاح قیمت سوخت نباید تنها به اصلاح همین قیمت محدود شود، اصلاح صنعت خودروسازی و بهبود وضعیت مصرف خودرو های ایرانی و واردات خودرو های کم مصرف و ایجاد شرایطی برای کاهش فشار بر مصرف کننده ی ایرانی که بالاتر از شش سال است تورم بالاتر از چهل درصد را تحمل می کند، نیز ضرورتی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت.

حرف آخر اینکه بدون رضایت مردم کاری نمی نماییم پزشکیان در یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ هم در رابطه با ی ی برنامه اش در مورد افزایش قیمت بنزین اظهار نمود: خبری از ما در رسانه ها در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد. خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل یکی از واجبات امروز در ایران است چراکه فشار شدید الودگی هوا بر زندگی روزمره از یک سو و مصرف بالای سوخت از سوی دیگر در کنار کاهش ایمنی و تهدید جان انسان ها همگی محصول حضور ناوگان فرسوده در ایران است. قیمت پنج هزار تومانی هر چند با وجود سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و سه هزار تومانی برقرار می شود اما در مرحله ی اول بیشتر از چهار میلیون خودو را از چرخه ی دریافت سهمیه ۱۵۰۰ و سه هزار تومانی خارج می کند.

1404/09/07
16:52:29
5.0 / 5
6
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , خرید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵